Advertenties


tips gevraagt bij inbouwen ice renault megane coupé

Gestart door tommy22, 18 maart 2007, 13:39:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

R

#15
hoi Tommy,
als ik je vragen lees maak ik op dat je niet veel ervaring hebt met inbouwen van caraudio, probeer het daarom simpel te houden en, zoals al gezegd,  je te verdiepen in de basis van caraudio zoals de juiste dikte bedrading en aansluitmateriaal (maak een goede massa/aarde!). Ik ben ook simpel begonnen en ben dit later gaan uitbreiden maar vergeet niet dat caraudio op de eerste plaats bedoeld is voor de AUDIO (klinkt vanzelfsprekend, maar ik bedoel te zeggen dat je de eerste keer niet te veel aandacht moet besteden aan show elementen en je moet richten op functionaliteit).

je kan de vloerbedekking van je kofferbak eruit halen en overtrekken op een plaat mdf (liefst minimaal 18 mm) dit is de basis om je subwoofer kist(en) op vast te maken (een subwoofer kist heeft een gewicht waar je rekening mee moet houden, maar dat merk je wel als je een keer een noodstop moet maken ;) ik spreek uit ervaring...

om het simpel te houden kan je een kant en klare lege kist kopen (maar niet gepoort, dit is weer een apart hoofdstuk), als je twee niet al te grote kisten koopt kan je deze eventueel ook rechtop zetten in elke hoek van je kofferbak. Als je niet meer bij je reservewiel kan komen kan je een spuitbus kopen met een oplosmiddel die gaten kan dichten in banden (Halfords).

veel succes met je project!

P.S. kijk op deze site http://www.12vhifi.nl/dealer.html en klik linksboven op de hoofdstukken vermeld bij "theorie".


tommy22

#16

Hier is dan het begin van de constructie

De hoek voor de sub word aan de boven en onder kant dicht gemaakt voor het aantal graden van de hoek is een berekening gemaakt het aantal liters wat nu in de driehoek kan komt overeen met het aantal liters wat in de orginele subkist kan.

aan de andere zijden komen 2 speakers in plaats van nog een sub waarschijnlijk zul je die niet echt horen als de kofferbak dicht zit maar heb al pioneer speakers in me hoedeplank zitten en wil geen 4 speakers in me hoederplank dus vandaar dat deze speakers ook in de kofferbak komen

De speakers zijn even in de platen gezet om te kijken hoe het er ongeveer uit gaat zien

het gat in de achterplaat is er voor zodat je een stukje van me versterker kan zien


R

#17
gaat er goed uit zien  !-!

het is inderdaad mooier voor de symetrie dat je links en rechts een schuine hoek hebt gemaakt maar probeer een andere oplossing te bedenken voor die speakers rechts (desnoods een dichte plank zodat je later een sub kan toevoegen) deze speakers zullen inderdaad niet tot hun recht komen en trekken wel vermogen die je misschien beter voor je sub of hoedenplank kan gebruiken.

Edgar

Maar als je met je kofferbak staat te showen bieden deze 2 speakers wel een mooi geluidsbeeld buiten de auto...

Meestal hoor je alleen de bass achter een auto en komt de muziek ergens uit de verte. Dit is eigenlijk gewoon jammer. IN de auto heb je inderdaad helemaal niks aan deze speakers.

R

#19
voor de show is het een leuke extra, ik zat alleen te denken aan het vermogen dat naar deze speakers moet en verloren gaat als je in de auto zit, een sub heeft veel power nodig en de hoedenplankspeakers bieden een beter spectrum met voldoende power. Als je de speakers rechtstreeks aanstuurt met je autoradio (met High Pass Filter) i.p.v. je versterker is dit een minder probleem...

xforce

ik ben benieuwd.

aangezien nu zowel de speakers als de subwoofer in een schuine hoek staan
zullen deze geluidstrillingen elkaar doorkruisen.
Als het de bedoeling is om het geluid buiten de auto, bij een show mooi te horen (daar ga ik vanuit aangezien je speakers in je achterbak plaatst), zou ik er eerder voor kiezen om de speakers en de woofer, parallel aan elkaar te plaatsen. Ook dan zul je nog vervorming hebben, omdat het geluid in circelbanen om de bron heen beweegt. Maar zoals het nu staat lijkt het me niet echt een kwaliteits-geluidje te gaan worden.
En dat is jammer...
Tegenwoordig koopt iedereen maar dure spullen voor de show, voor de heb, voor het stoerdoen,
vervolgens bouwen ze een opstelling, die alleen maar dient om de producten te tonen,
en het resultaat is dat ze de spullen troep vinden, en vervolgens nog maar duurder spul kopen.

Het is maar net wat je wilt he

harm

ik heb et zo; en dat klinkt als een klok (in de auto)
calque sans air ride
http://www.klikhierniet.net

tommy22

Citaat van: xforce op 22 maart 2007, 13:41:59
ik ben benieuwd.

aangezien nu zowel de speakers als de subwoofer in een schuine hoek staan
zullen deze geluidstrillingen elkaar doorkruisen.
Als het de bedoeling is om het geluid buiten de auto, bij een show mooi te horen (daar ga ik vanuit aangezien je speakers in je achterbak plaatst), zou ik er eerder voor kiezen om de speakers en de woofer, parallel aan elkaar te plaatsen. Ook dan zul je nog vervorming hebben, omdat het geluid in circelbanen om de bron heen beweegt. Maar zoals het nu staat lijkt het me niet echt een kwaliteits-geluidje te gaan worden.
En dat is jammer...
Tegenwoordig koopt iedereen maar dure spullen voor de show, voor de heb, voor het stoerdoen,
vervolgens bouwen ze een opstelling, die alleen maar dient om de producten te tonen,
en het resultaat is dat ze de spullen troep vinden, en vervolgens nog maar duurder spul kopen.

Het is maar net wat je wilt he

ik ga er vanuit dat het wel zal mee vallen met dat die dingen zich doorkruisen heb dit extra zo gedaan ook omdat ik me hoederplank al bezet is. maar natuurlijk kan het ik het ook mis hebben maar dan heb ik de constructie zo gemaakt dat ik altijd nog een andere sub erin kan plaatsen in plaats van die 2 speakers dus mocht het geluid nu echt raar zijn zo kan ik het altijd nog aanpassen!!

maar toch wel chill dat iedereen mee denkt hier dat is altijd wat fijner dan dat je alles alleen moet doen respect!!

tommy22

op dit moment ligt de constructie even stil moet ff veel werken dus maar alle tijd de hu word next maand ongeveer aangeschaft ik zou graag wat reacties willen ik wil voor de alpine CDA-9855R gaan is dit aan te raden? of zeggen jullie van hmm er is iets beters wat rond de 500 euro ligt zeg maar.

ebn had ik een vraag hoe kan ik aan mooie bekleding komen om de boel netjes te bekleden mooi zwart met rood zijn daar speciale winkels voor of ga je gewoon naar een stofzaak?

groeten tommy

xforce

een beetje audio zaak heeft deze toffen,
die speciaal zijn gemaakt voor audio,
en dus voldoen aan de normen, die belangrijk zijn wat betreft demping, hechting etc.

www.rondevries.nl heeft ze

en als je het aan zx-audio vraagt,
kan ie het tot in detail uitleggen.

tommy22

#25
thnx man !

Thijsie

Mijn versterker hangt ondersteboven in de kofferbak :) Misschien is dat nog een optie?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev