heb afgelopen weekend effe een paar andere achterboxen gemonteerd en een leuke baspijp, i.c.m een versterker
maar nu hoor ik het motorgeluid over de boxen.
komt dit nou gewoon omdat mijn min kabel aan het shassie ( of hoe je het ook maar schrijft) zit, in plaats van rechtstreeks naar de accu...
???
Leuk! ;D
Had ik ook bij mijn vorige auto, Peugeot 205. Heb helaas geen oplossing voor je. De anderen vast wel! :D
stop er een ontstorings filter tussen ?op de tulip kabels ongeveer ?15,-
- Probeer je massa te verbeteren. Kortom, even opschuren zodat de lak weg is en beter contact maakt. Wil vaak wel helpen.
- Wat je ook kan proberen is de massa van je radio aansluiten op de centrale massa achterin, bij mijn vorige radio loste dit dat probleem op. Bij mijn huidige maakte het geen verschil uit.
- En anders wat martijn zegt, een onstoringsfilter.
en zorgen dat de 12v kabel geschijden ligt van de signaal kabels.
hierdoor krijg je vaak ruis.
denk dat de oplossing van berry een goede is ik heb last van als ik de neon bij de voeten aanzet dat je dat heel zacht over de boxen hoort, denk dat ze tedicht bij elkaar zitten, volgens mij kan je het ook voorkomen door er een mantel (silicone slang) om heen te doen
Dat van de ruis op de speakers in combinatie met een versterker betekend dat er een aard lus is die lus kan je onderbreken door een onstorings filter dat is een soort mini trafo dus twee spoelen gescheiden van elkaar dus dan is de lus onderbroken.
De storing die je krijgt met neon dat is een hoog frequente storing omdat er een hoogspanning word opgewekt om de lamp te doen branden ongeveer 10.000 volt. Deze storing kan je oplossen door goede dubbel gewikkelde tullip kabels te leggen en zover mogelijk van de neon buis te houden. de storing van de neon kan dan niet bij de kabels komen de storing van neon kan je vergelijken met fm frequenties en de tulip kabels fungeert dan als antenne die de signalen ontvangen de versterker versterkt die storing en komt dan irritant door de speakers heen de woofer heeft dus ook minder dure tulip nodig omdat die alleen lage tonen door geeft. de compo set die mid en hi door geven zijn wel gevoelig voor storing.
ik heb mijn + kabel aan de rechterkant gelegd
en de tulp kabels aan de linkerkant, juist om deze storing te voorkomen, mja
alsnog dus :(
ik ga dit weekend eens effe wat knutselen en kijken of ik er uit kom ;)
Ik zou beginnen met de min kabel. Dit heeft bij mij geholpen en dar hoor ik meer mensen over.
Als je de 2 uiteinden nog niet hebt vast gesoldeerd aan de aansluitpuntjes (bedoel dus het "oogje" aan de kabel, niet de kabel aan je versterker solderen :D) zou ik dat eerst doen.
Als de "oogjes" die je eraan geknepen hebt koper gekleurd zijn kun je deze ook nog beetje opschuren, zodat ze ruw zijn.
Ditzelfde geld met de auto.. die kun je ook beetje ruw maken zodat het beter contact maakt...
Groeten Michiel
Het probleem zit em bijne zeker in de min...
Probeer anders een lekkere dikke kabel direct naar je min, of anders wat iemand hiervoor al zei.. ff je frame goed schuren..
als hij geen goeie massa kan pakken wil hij die nog wel is over je tullip kabel gaan zoeken :-\ dat wordt em niet want dat gaat je radio kapot..
suc6
probeer eens de massa op de accu te zetten dus niet op het chasie van de auto of ga naar de electrozaak daar hebben ze onstoringringen die worden ook gebruikt in sommige computerkabels ..sterkte.
massa massa en nog eens massa.....je hebt een "groundloop" in je systeem....je kan een filter proberen
maar de massa is het belangrijkste...
Een condensator voor je versterker kan ook helpen
Idd massa verbeteren, een extra min van je accupool naar je chassis trekken en de min van je versterker gewoon 2 a 3 keer zo dik doen. Koop nooit een kabelsetje om alles aan te sluiten 9 van de 10 keer zijn de plus en de min gewoon te dun en alleen leuk voor kleine versterkers. Ga dus naar de dichtstbijzijnde audiozaak en vraag om de dikste min die ze hebben en houdt deze kort mogelijk lange draden liggen alleen maar in de weg en zijn gevoeliger voor storingen. Als je het dan nog hebt dan zou ik inderdaad aan een filter gaan denken, maar probeer eerst maar eens dit dan denk ik dat het wel weg is.
Groeten Edgar
Hoi,
Dat 'zoemende' geluid dat meegaat met je toerental, wordt veroorzaakt door je dynamo.
Je kunt hiervoor een condensator op je dynamo monteren om dit tegen te gaan.
Zorg verder voor een rechtstreeks gezekerde verbinding met de + van je Accu, al of niet met een ontstoorspoel.
Soms heeft de dynamo te oude/ingesleten koolbortels, in dat geval moet je die ook maar beter vervangen en de collectors even goed opschuren met polijstpapier.
Een aardlus veroorzaakt een constante brom.
Een slechte massa meestal veel gekraak soms in combinatie met een brom.
Denk dat ik ook een massa probleem heb ?
Vraag:
Hoe krijg ik de massa van de head-unit op het centrale massapunt?
Is dit gewoon de massa kabel v/d isostekker losknippen, verlengen en op het centrale punt zetten?
Wordt helemaal naar van mijn minder prettige head-unit...! >:(
Je kunt die gewoon doortrekken naar de - pool van de accu.
Hey allemaal,
ik heb vandaag ook wat aan mn audio gedaan. Jensen NDX 16.2C composet voorin. Jensen NDX 13G set achterin. Hertz ES300 woofer en dat alles aangesloten op een JBL GTO755.6. Nou had ik een originele radio/casette van reanault/philips. Daar heb ik via dit forum een wisselaar bij gezocht en aangesloten. Om ook de stuurbediening en display te kunnen blijven gebruiken heb ik dus een high input versterker genomen en de speaker kabels naar de versterker geleid en vanaf de versterker naar de boxen (ja wat anders). Ik heb alle bedradingen vervangen door nieuwe dikke speakerkabels. Netjes volgens het FAQ forum.
Aan t eind van de middag had ik alles aan de praat en t ging als een tierelier. Alleen zat er al een kleine ruis op de speaker terwijl t volume dicht zat. Is dat normaal?
Maar was t daar maar bij gebleven. Toen ik de motor starte kwam na een paar seconde t motorgeluid over de speakers zetten. Vandaar dat ik t forum af ben gaan speuren naar een oplossing.
In dit onderwerp leek t erop dat dat zou gaan lukken, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Want er word gesproken over diverse oorzaken en oplossingen. Kan iemand mij met zekerheid zeggen wat t probleem is en hoe ik dit op kan lossen?
En als laatste vraag: Wat hebben jullie als massapunt genomen?
Alvast bedankt,
Groeten Niels
Licht je audiokabel tegen de voedingskabel aan??
zo ja,.. gelijk veranderen.
audiokabel via de ene kant, voedingskabel via de andere kant.
Ja ik hoop dat dat t probleem is. Dat is nog lekker eenvoudig op te lossen. Dat ga ik zo nog even nalopen, maar daar heb ik al wel op gelet. Nu ligt alles door t midden, onder de pook en handrem door. Wel gescheiden, maar misschien is t niet genoeg. Dus ik ga de voeding maar via de zijkant van de auto (langs de dorpels) leggen. Dan weet ik zeker dat t daar niet aan ligt he. Dank je wel voor je tip.? :D
Lees dit topic maar eens door, dan kom je er precies achter waar je storing vandaan komt.
Het probleem ligt bij iedereen net wat anders. De meest voorkomende oorzaken zijn slechte massa of RCA's vlakbij dikke voedingskabel, maar het kan best wel wat anders zijn bij jou.
http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=33687 (http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=33687)
Dat is een erg nuttige site. Dank je wel Erik goeie tip :D