Advertenties


Koppeling loopt stroef

Gestart door Jasper1987, 6 augustus 2016, 13:03:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jasper1987

Dag allen,

Sinds een paar weken ben ik trots eigenaar van de Renault Megane Estate 3. (1.5dci)
Deze was hiervoor een leasebak, komt uit 2013 en heeft 147.000 km gereden.
Op zich is het een enorme vooruitgang vanuit de polo 1.4 benzine, qua comfort etc.
Alleen merk ik dat de koppeling heel stroef intrapt, en een krakend geluid maakt.
Bij de aankoop van de auto had ik een half jaar BOVAG-garantie gekregen.
Voordat ik naar de dealer terugging, besloot ik eerst mijn buurman er naar laten kijken die al jaren monteur is bij een taxibedrijf.
Die gaf aan dat ik dit niet moest accepteren, want ik had voor een goede auto betaald, maar volgens hem was het stroef gekomen van wege slijt, en kwam het diafragma naar buiten, waardoor je hem stroever moest intrappen.
Tevens stond in het koopcontract dat ik een nieuwe apk zou krijgen, maar deze was nog niet vernieuwd.
Dus met deze twee vragen ging ik naar de renaultdealer. Ze vonden het al raar dat ik geen nieuwe apk had gekregen, aangezien dit wel zo hoorde. Dus dit hebben ze wel meteen opgelost.
Na een tijdlang mijn koppeling te hebben bestudeerd, gaven ze aan dat dit wel gebruikelijk was voor de Megane, want ze hadden ook een ander auto staan die hetzelfde had. En het zou vreemd zijn volgens hen als de koppeling niet goed zou zijn, want ze hadden hem immers goed nagekeken voordat ze hem hadden verkocht. Bij mij bleef wel de vraag hangen, waarom ze dan wel de apk waren 'vergeten'.

Ik ben dus eigenlijk naar huis gestuurd met het antwoord: dit hoort zo bij de Megane.

Maar is dat zo? Hebben jullie ook last van een stroeve koppeling, en maakt ie een krakend geluid?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

mark29

Ja wat is stroef, een polo voelt altijd anders aan.
Dat is niet zo via een forum te beoordelen.
Maar dat geluid hoort niet, vaak scheelt het om het pedaal te smeren, die veer kraakt vaak , en wat vet op die koppelings cilinder bij de pedaal doet vaak ook veel.
Verder kan natuurlijk ook de koppeling te verduren gehad hebben, er zijn meganes waarbij ze ruim over de 2 ton komen met een koppeling, er zijn ook klanten die geen auto verdienen en elk jaar de koppeling eruit trappen.

Bij wat voor bedrijf heb je die auto gekocht? Veel lease autos zijn netjes en gaan de lease uit bij de einddatum of eind kilometerstand volgens contract, maar ooit ook wel eerder, als de kosten te hoog worden, dan weet je dus niet wat voor knakenbak je dus koopt.
Interval doen ze vaak wel resetten, zonder onderhoud, dus een goede complete inspectie is altijd wel aan te raden bij een ex lease auto.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev