Advertenties


Trekhaak III Estate 1500kg

Gestart door Eriks, 1 mei 2012, 10:24:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mark

dit zit er altijd standaard bij op de megane 3 (voor zo ver ik ze tot nu toe gemonteerd heb)

Eriks

Ik heb even gewacht en nu een Brink afneembare trekhaak gemonteerd. Dat is goed zelf te doen, al is het wel wat werk.
De poten die de kokers in de auto inschuiven zijn inderdaad behoorlijk stijf, waardoor het zelfs lastig was om ze overal gat op gat te krijgen voor de bouten.
Kabelset: 13p, alles werkt met stekkers en blokjes (met relais erin), waardoor alles weer werkt met en zonder aanhangwagen. Enige vreemde is dat ik een kabel in de dorpel naast de bestuurdersstoel moest doorknippen en daar iets van de stekkerdoos naartoe moest brengen. Niet eens de constante +, volgens mij.

Let op dat je de juiste Brink besteld, met voldoende D-waarde (uit m'n hoofd 8.1), om 1500 kg te trekken.

Overigens mag je alleen 1500kg aanhaken als de auto zelf niet volledig beladen is. Sommigen zeiken daarover (caravanforum etc), maar volgens mij is dat bij ieder merk zo dat je moet voldoen aan een max. treingewicht. Alleen is Renault er duidelijk over.


mark


mark

Jep de roze/paarse dacht ik zo uit mijn hoofd (is al weer een tijdje geleden dat ik een 13 polige heb gedaan)

matthew

Dat is wel een constante plus,om het kastje te voeden van je trekhaak,anders werkt er niks op je stekkerdoos.

Ook dien je dan een zekering nog te plaatsen in de originele zekeringenkast met caravan tekentje erop een 20amp.

zapp

Ik ben ook bezig met zo'n kabelsetje voor mijn trekhaak en, inderdaad, ik moet een draad (constante 12v+) aansluiten in de dorpel naast de bestuurdersstoel  :?
Is het niet veel handiger om die 12v af te takken van het 'stopcontact' wat linksachter in de kofferruimte zit (evt. een dikkere zekering er in zetten)?
Kabelsetje is trouwens van Thule, ziet er goed uit. Alles past en lijkt te werken  !-!

mark

#21
En dan heb je vervolgens de sleurhut er achter en zet je bijv. Een koelbox op de aansluiting, en dan klapt de zekering er door  ;) .

En op de 12v aansluiting zit geen constante +, maar is geschakelt via het contact.
Dus dat gaan niet werken.

Bij de latere Mégane's zit er achterin een extra stekker.
Daar hebben ze die paars/roze draad op gezet die je uit de dorpel moest pakken.  ;)

Maar als het goed is staat dat ook wel in de beschrijving van de trekhaak bedrading.  !-!

Suc6  !-!

matthew

Dat gaat zowiezo niet ergens anders.
Bij de eerdere zit die idd bij bestuurdersstoel, en later wel achterin.
Je bent verplicht deze te gebruiken omdat je een zekering erbij gaat plaatsen in je zekeringenkast die voor de voeding gaat zorgen van het kastje van de trekhaak.
Anders werkt het geheel niet.

mark29

En, stel er komen later problemen met de trekhaakaansluiting, over 5 a 10 jaar. Is het handig om te weten waar de zekeringen hangen.
Als die volgens fabrieksopgave te vinden is, is dat zo gedaan, als er zelf wat dingen bedacht worden, word dat moeilijker.
En daarbij hij zal best wat stroom trekken.

Die originele kabel langs de stoel is dus wel ideaal vind ik, en dan ff de zekering erin duwen en het werkt.

zapp

OK, ik snap 'em.
Maar nou heb ik die dorpel openliggen, en daar ligt een hele bundel van draden, alle kleuren van de regenboog. Ook aan aantal violet.
Kan ik nou zomaar een "willekeurige"  (violette) kabel doorknippen en daar die draad naar de trekhaak op aansluiten ??
Dat durf ik niet !
Hoe weet ik welke kabel ik moet pakken uit die bundel?

mark

#25
als jij denkt de goede draad te pakken te hebben, dan pak je ff een multimeter of een proeflampje.

zet het contact aan, dan kijken of er stroom op staat.

als je dan een draad te pakken hebt waar dan geen stroom op staat, druk je de zekering voor de trekhaak er in.
Als er dan stroom op staat heb je de goede te pakken.  !-!

suc6  ;)

De kabel is trouwens paars met een roze streep er op, of roze met een paarse streep er op.
Hoe dat precies zat weet ik ook niet meer, is al weer een tijdje geleden dat ik zo'n trekhaak gedaan heb.  ;)

zapp

Dank aan allen die met mij hebben meegedacht !
De trekhaak zit eronder, de elektra werkt goed. !-!
Was best wel een "stevige klus" maar: Eind goed, Al goed.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev