Advertenties


Roetfilter en dubbelmassavliegwiel

Gestart door mfl1978, 24 november 2018, 11:30:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mfl1978

Hoi,

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met het laten vervangen van een roetfilter en/of dubbelmassavliegwiel?
Ben benieuwd wat de gemiddelde levensduur van deze onderdelen is en wat de kosten zijn van het vervangen.

De 1.5dci is voor mij interessant maar andere ervaringen zijn ook welkom.

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met het professioneel reinigen van het roetfilter, zonder demontage? Wat kost dit en wat is de ervaring.

Gr. Michel

mark29

Waarom? Heb je problemen?
Roetfilter vervangen bij een meg 3 komt praktisch niet voor, omdat het regeneren eigelijk best goed werkt op deze autos.
Mits er niet met foutcodes word rond gereden en geregeld de juiste olie word ververst.

En dat vliegwiel, meestal word die alleen vervangen na verbranden van een koppeling. Dus slippend wegrijden, en dan de  koppeling echt weg brand, de plaat zie er daarna er letterlijk uit als een vogelnestje. Op dit soort momenten gaan de vliegwielen wel eens naar de filestijnen. Verder eigenlijk niet.

mfl1978

Ok, dat klinkt positief. Iemand met kennis van zaken zo te lezen (zelf monteur?).
Nee ik heb er nog geen problemen mee maar was hier gewoon nieuwsgierig naar, gezien de ervaring met voorgaande auto's hiermee.
Dacht dat een roetfilter gemiddeld na zo'n 250 dkm wel voor problemen kan gaan zorgen. En mijn auto lijkt wat meer te gaan verbruiken een dacht dat het wel eens aan het roet filter kon liggen, vandaar. Nu 210 dkm op de teller.

En die vliegwielen zijn wellicht beter geworden want dat was/is toch ook een bekend probleem tussen de 2 en 3 ton over het algemeen.

Maar ik hoop dat je gelijk hebt.

Gr. Michel

mark

Hebben inmiddels zat 1.5 dieseltjes met 200.000 km en hoger in onderhoud. Waaronder 2 die meer als 450.000km hebben gedraaid.

Gewoon goed en optijd onderhoud doen. Dan is er niks aan de hand.
Rond de 200.000km kun je een keer de koppeling verwachten. En roetfilters vervangen komt gewoon practisch niet voor.

mark29

Ja stelregel 2 ton een koppeling..... vind ik ook achterhaald. Is ook afhankelijk van hoe de berijder ermee rijd namelijk.
Bij de een voelt ie als nieuw aan bij 2 ton bij de ander is ie bij 80k al hard met koppelen.
Ik doe wel eens iets aan autos ja.

mfl1978

Zou het roetfilter dan toch niet de oorzaak zijn van het ineens oplopen van het verbruik?

In korte tijd is het verbruik namelijk opgelopen van 1:18 naar 1:16 terwijl hij nog wel steeds prima rijdt en loopt.
Vandaar dat ik dacht dat het wel eens aan een dicht slibbend roetfilter zou kunnen liggen.

Gr. Michel

mark29

Dan zou je toch meldingen krijgen. Ivm druk oplopen.
De meg 3 1.5 komt met koud weer moeizaam op temperatuur. Elke winter komen er weer klachten hierover. Een koudere motor heeft ook invloed op verbruik.
Hoe is het onderhoud? Een ouder brandstoffilter veroorzaakt snel ellende. En natuurlijk zorgt een vervuild luchtfilter voor copd van je auto.
Hoe is de bandenspanning? En originele wielen en maatvoering eronder?  Chinese banden kan ook al invloed hebben op rolweerstand etc.
Een aanlopende rem, kan ook al voor verbruik zorgen etc. Er zijn zoveel mogelijkheden.

mfl1978

Hij komt inderdaad traag op temperatuur wat natuurlijk niet gunstig is voor het verbruik. Alle filters incl. brandstof filter zijn onlangs vervangen. Banden ook standaard, spanning kan ik eens checken idd. En kan ook eens checken of een rem aanloopt.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev