Advertenties


Onbetrouwbaarheid navigatie R-link 2

Gestart door Manutan, 25 november 2016, 08:56:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

StrikerL1M

Maandag 5 dec. was het eindelijk zover en kon ik mijn nieuwe auto ophalen. Dolenthousiast over de betere afwerking en stillere interieur, maar grote teleurstelling over het navigatiesysteem.
Ik herken de meeste punten die hierboven genoemd worden.

Even een opsomming:
- Meest recente updates geïnstalleerd;
- Al terug gezet naar fabrieksinstellingen;
- Vertaling naar NL is te letterlijk. Verlengen = Uitstellen bijv. ;
- BT verbinding die spontaan verbreekt tijdens bellen (2 type telefoons geprobeerd);
- Niet kunnen instellen welke multimediabron standaard moet opstarten. Het is altijd de radio;
- Interface is zeer inconsistent. Dan heb je grote, gebruiksvriendelijke knoppen, en dan heb je kleine knoppen;
- Scherm slecht leesbaar op zonnige dagen;
- Vastlopers. Nu al 2x gehad dat tijdens navigatie iemand belt en bij het ophangen loopt het systeem vast.

De meeste punten zijn softwarematig en kunnen dus verbeterd worden. Maar tot dusver stelt de nieuwe Megane behoorlijk teleur.

rfm

Citaat van: StrikerL1M op 20 december 2016, 11:56:42
- Niet kunnen instellen welke multimediabron standaard moet opstarten. Het is altijd de radio;
Heb je andere media bronnen ? Ik heb er een SD kaartje inzitten en daarmee start hij altijd op.
Voor de rest kan ik er weinig over zeggen, navigatie heb ik zelden nodig en de telefoon gebruik ik niet in de auto.
De keren dat ik de navigatie nu gebruikt heb is de enigste bug die ik tegenkwam de automatische dag/nacht modus van de navigatie software, de zon scheen fel, maar toen ik door een bosweg reed waar het wat donkerder was door de bomen, schakelde hij nachtmodus in (terwijl het niet eens zo donker was) en bleef daarna op nachtmodus staan, ook toen ik weer in de felle zon reed. Heb het daarna maar op dag modus gezet ipv auto.

maxijazz

Ik vind het navigatiesysteem ook niet echt om over naar huis te schrijven. Ik snap persoonlijk ook echt niet waarom Renault zo veel geld investeert in dingen die een ander gewoon beter kan. Met Google Auto (of evt Apple Car of zoiets) heb je altijd up to date navigatie. Daarmee kun je ook nog eens Flitsmeister (met ambulance meldingen etc inclusief), Waze of wat dan ook combineren en heb je een prima navi.

Nu heb ik bijv veel last rond Amsterdam waar hij de nieuwe A4 en A5 voor de helft helemaal niet kent, ook de nieuwe A2 bij Muiderberg rij ik gewoon in 'de weilanden', dit terwijl ik met Maps al maanden prima voorgeschoteld krijg hoe ik moet rijden, wegomleidingen, wegen die tijdelijk dicht zitten, werkelijk alles wordt gemeld en daar zit ik op te wachten. Meest irritant vind ik nog dat ik bijv afgelopen maandag nog van Arnhem naar Amsterdam rijdt, ik mijn navi vertel dat ik alleen een nieuwe route wil als ik méér dan 25 minuten winst boek, en ik heb denk ik (en dan overdrijf ik niet) zeker 20(!) keer een melding over snellere route gevonden, moeten wegdrukken. Allemaal meldingen over 1 minuut winst etc, onbegrijpelijk dat men zoiets kan bouwen dat zo slecht werkt in de praktijk... Ook in de verte reeds rijdend verkeer wordt véél te laat opgemerkt waardoor jij op een parallelrijbaan in de file staat, terwijl iedereen op de hoofdrijbaan al weer volgas rijdt. Volgens Renault zou ik 9.27 uur op mijn bestemming aankomen en mijn Maps (daar rij ik het meest toch op nog steeds) 8.53 uur(!)... Erg grote verschillen hoor....

Jeroen2016

Hier ook problemen met R-Link2. Gisteren geen radio ontvangst. Bij het verwijderen van 1 van de usb sticks was er weer ontvangst. Radio ontvangst is ook niet echt goed. Zelfs DAB+ is niet altijd goed. Het zoeken naar een andere zender gaat ook niet echt lekker. Bij het draaien van het wieltje achter het stuur blijft ie in 9 van de 10 keer op dezelfde zender staan. Eerder deze week een vastloper. Bij het wachten voor een stoplicht was er ineens weer leven. Navigatie nog niet echt ervaring mee. Wel een update geinstalleerd. En natuurlijk nu telkens bij het aanzetten van het systeem vraagt ie om een update !!Gebruiksvriendelijk: niet ! Ik kan er iig niet aan wennen.
Andere problemen: oa. gisteravond was het compleet Kerst !!! Het dodehoekwaarschuwingslampje in de buitenspiegels ging telkens aan zonder dat er verkeer in de buurt was. En ook wisselen tussen linker en rechter spiegel. Het is dat ik al een beetje in  kerststemming was maar anders.....
Motor loopt niet lekker(hikken bij constante snelheid). Bagageafdekhoes rolt te pas en te onpas op. (schrikken !!!).
Auto trekt na rechts (is reeds uitgelijnd maar heeft niet mogen helpen)
Ruitensproeier sproeit niet op het raam (dacht eerst dat het goed was gedaan door de monteur maar dit was bij stilstand tijdens het rijden wordt de onderste 30 cm nat...)
Maar....hij is wel lekker comfortabel en degelijkt. Beter dan de III.

Manutan

#19
Helaas moet ik constateren dat de problemen die ik ondervind met R-link 2 eerder regel zijn dan uitzondering. Hetgeen betekent dat het gewoon aan de slechte software ligt. Dit betekend ook dat het alleen op te lossen is als Renault Frankrijk genegen is om de software flink onder handen te nemen. Aangezien dat tot op heden nog niet is gebeurd en ik me niet voor kan stellen dat men in Frankrijk nog niet op de hoogte is van de problemen met R-link 2, vrees ik met grote vrezen dat we het er maar moeten doen. Best arrogant eigenlijk. Beetje een instelling van; de klant heeft de auto nu toch al gekocht dus deal with it...... :neen:
Mégane IV Hatchback Energy TCe 130 Bose Noir Etoile

mark29

#20
Daar zijn ze echt wel mee bezig. Voor alle modellen blijft er een stroom updates komen.
Maar er zijn verdeeld over het hele renault gamma enkele tientallen soorten software mogelijk.
Dus duurt het steeds alleen een tijd. Jouw dealer kan je hierover informeren als ze een beetje hier bovenop gaan zitten.
Ik houd mij hier overigens heel weinig mee bezig, dit is bijna niet bij te houden namelijk. Renault is groter dan alleen megane natuurlijk.

En in 1 en dezelfde model zitten er vaak alsnog meerdere soorten software die weer een ander soort update heeft.
Hoeveel verschillen er tussen de megane 4 is heb ik nog niet gezien.

Rozemarijn

Bij trajectcontrole heb ik het ook meegemaakt dat ook al rij je onder de toegestane snelheid dat het systeem blijkt zeggen 'verminder de snelheid'. Ook als je al de controle voorbij bent dat het gemeld blijft worden, wel erg irritant.
Begin volgend jaar wordt er een update verwacht en hopelijk is het dan gefixt, daar ga ik wel vanuit.
Verkeershinder vermijden heb ik nog geen last van gehad, in de zin van nog niet hoeven te gebruiken.

Manutan

Vandaag toch weer erg apart: ik stel mijn R-link navigatie in van werk naar huis. Live verkeersinformatie staat aan. R-link stippelt een route uit met 3 minuten vertraging. Vervolgens denk ik, ik neem de alternatieve route die ongeveer even lang is. Op het moment dat ik die route neem, vervroegd mijn aankomsttijd met 7 minuten!!  8)7

Een navigatiesysteem hoort toch gewoon een rekensommetje te maken en dan de snelste route te berekenen? Ik geloof dat R-link daar toch weinig fromage van gegeten heeft.
Mégane IV Hatchback Energy TCe 130 Bose Noir Etoile

$l@k!


Citaat van: $l@k! op  1 december 2016, 09:11:47
Ik laat het je tegen 13 januari weten of ik hetzelfde probleem heb  :q 12 januari is de levering :D
Citaat van: Manutan op  1 december 2016, 17:43:15
Haha, daar hou ik je aan!   Y  ;)

Levering is wat later... zou 17 februari zijn... fingers crossed.

Bert64

Helaas heb ik hetzelfde probleem de verkeersinfo.
Blijft maar herhalen, ook al geef je aan negeer maar. Zodra er maar een minuut vertraging bij komt begint het weer opnieuw.
Ik heb ingesteld dat het voorstel voor verkeer mijden, pas hoeft te komen bij meer dan 30 minuten vertraging.
Maakt helaas niet uit. Ook worden er meestal omleidingen aangegeven die langer duren.
Afgelopen week op de A2 naar Amsterdam 20 minuten vertraging, komt het systeem met nog maar 25 km te rijden met een
voorstel van +86 km en 1 uur en 17 minuten extra reistijd? Nu rijdt die wel lekker, maar ik vond het toch wat ver.
Ik kan helaas de foto niet toevoegen.
Ik hoop dat er wel snel een oplossing voor komt, dit is echt slecht.

Bert

Manutan

CiteerIk kan helaas de foto niet toevoegen.

Je kan foto's plaatsen met http://nl.tinypic.com. En dan vervolgens de url tussen [ img][/img ] zetten.
Mégane IV Hatchback Energy TCe 130 Bose Noir Etoile

MVRW

Ook mijn Megane Estate GT-line (december 2016) trekt steeds naar rechts en het stuur staat overdreven schuin naar links...... Al verschillende keren naar gekeken en uitgelijnt maar nog steeds dezelfde klacht. Auto staat nu voor de vierde keer bij de garage en hoop eigenlijk dat het snel wordt opgelost.....

Mocht iemand dezelfde ervaring hebben dan hoor ik dat graag........en hopelijk ook een oplossing.....

Manutan

Ik denk dat je dit bericht bij een ander topic moet plaatsen MVRW......Tennzij je van mening bent dat R-link 2 de oorzaak is van het naar rechts trekken  ;)
Mégane IV Hatchback Energy TCe 130 Bose Noir Etoile

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev