Advertenties


Aanschaffen Mégane 3 RS?

Gestart door Lucas Hermans, 6 februari 2018, 13:33:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lucas Hermans

Nou, mijn eerste post in dit deel van het forum en hopelijk volgen er nog meerdere!

Op dit moment rij ik een Mégane II Grand Tour 1.6 16v. Die moet dit jaar zó veel vervangen hebben (koppelingsplaten, multiriem en randorganen, startmotor, dynamo, remschijven en blokken rondom en iets waardoor hij niet meer uitgelijnd kan worden) en de auto gaat dit jaar sowieso over de 3 ton aan kilometers heen. Dat vind ik het dus niet meer waard.

Ik had een station gekocht aangezien ik audio wedstrijden wilde doen, maar ook veel moest vervoeren (muzikant).
Nu, 2 jaar later, heb ik een stuk minder te vervoeren. Daarnaast rij ik dagelijks +/- 25 kilometer op en neer naar mijn reguliere werk en moet ik voor mijn muzikale carrière vaak vanuit zuid-Limburg naar Brabant en de Randstad.
Kort gezegd; ik sleep nu constant een halve meter auto mee die ik eigenlijk niet benut en ik rij altijd max met 2 personen.

Dus; tijd voor een nieuwe auto. Ik wil iets kleiner gaan kwa auto, wil meer vermogen en wil het liefst bij Renault blijven.
Ik wil er tussen de 15.000 en 20.000 aan uitgeven. Dan kom ik uit bij óf de Mégane 3 Coupe/hatchback óf de Laguna 3 coupe/hatchback.
De Laguna is me dan iets te duur in maandelijkse kosten. Blijft de Mégane 3 over. En ja.. dan zie je tussen de zoekresultaten een aantal RS'jes staan. Eventjes naar YouTube.. Man wat zijn dát mooie auto's!

Gelukkig weet ik ook dat de Mégane RS 4 zeer binnenkort op de markt komt, dus ik denk als ik nog een jaartje wacht (of beter gezegd.. als mijn huidige wagen het nog een jaartje uithoudt) de prijzen van de 3 nog wat zullen zakken?

En dan zie ik verschillende uitvoeringen.. facelifts.. Trophy.. RedBull..

Mijn vragen aan jullie; is het wel aan te raden een 3 RS te nemen voor woon/werk verkeer? Of beter toch een "gewone" 2.0 of 1.6 nemen? Welke uitvoering kan ik het beste nemen?
En hoe makkelijk kun je er nog iets aan doen? Kan ik als "handige jongen" nog een stroomkabel naar achteren leggen? Ik wil natuurlijk weer wedstrijden met mijn audio gaan doen en in mijn huidige 2 is alles nog vrij simpel aan te passen.

Kan ik zo'n 3 Coupé ook zodanig aanpassen dat 'ie als grijs kenteken geregistreerd kan worden? ongeveer 20% van de kilometers die ik rij zijn op ZZP'er basis. Dat de achterbank dan eruit moet en de ramen geblindeerd moeten maakt me dan eigenlijk niet uit.
Of zou ik voor een grijs kenteken echt aan de stationwagen moeten?

Verder, wat zijn dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf van een RS?

Vragen.. Vragen.. Vragen..
Het is voor mij veel geld dat ik maar één keer kan uitgeven. Dus ik wil er wel het best mogelijke voor terug :)

Groetjes!

Tedo

#1
Ik dacht meteen aan de 2.0 DCi GT met 163 pk uit 2015 die ik laatst te koop zag staan voor € 13.500. In Nederland nooit nieuw leverbaar geweest, maar die is al verkocht.

Volgens mij moet je voor een grijs kenteken ook een verhoogd dak hebben, dus dan kom je bij een 3 estate uit. Maar die vind je te groot, dus dan toch een coupe of hatchback?

En waarom geen GT? Met 180, 190 en op het laatst zelfs 220 pk doet die niet heel veel onder voor een RS, en is als dagelijkse auto ook beter geschikt.

Felix

Tedo is mij net voor. Waarom geen TCE 180? Scheelt je een stuk in onderhoudskosten ten opzichten van een RS (lijkt mij dan).
Een Clio III RS is misschien ook wel een leuke optie :)

Lucas Hermans

Liggen de onderhoudskosten van een RS van zó veel hoger dan een "standaard" Mégane 3?

Stiekem vind ik een Grand Tour compleet in het wit met panoramadak héél mooi, maar dan heb ik weer een station.. Alleen als ik die in kan laten schrijven als zijnde grijs kenteken en een RS niet, is dat dan weer héél interessant. Zeker als 'ie dan een 220 pk motor heeft. Dank voor de tip!

Denk dat ik een dezer dagen de RDW eens bel wat de mogelijkheden zijn. Kwa zakelijke/ZZP'er kilometers kan het in ieder geval.

mark29

Zag er vandaag een rs bij ons in de showroom staan. Ik heb meeerdere malen met die dingen gereden.
Je kan ermee knallen maar ook als een opa mee rijden.

MadBull

#5
Grijs kenteken zit je vast aan een Megane Estate met verhoogd dak idd.
Er moe(s)t een kubieke meter in kunnen namelijk.
Persoonlijk vind ik de Estate vele malen mooier dan de hatchback en vooral
in de GT-Line uitvoering. Diesel kan al bijna uit met ca. 11.000 km per jaar.
Maar let op dat ze het verschil in prijs van diesel en benzine steeds kleiner
maken. In Nederland scheelt het ongeveer 30 cent per liter. In de meeste
EU landen scheelt het nagenoeg niets meer...
Een Megane op diesel is namelijk wat goedkoper in de aanschaf.

Tedo

Ga je de auto ook zakelijk aanschaffen? Lease zou ook nog kunnen natuurlijk.

Lucas Hermans

Citaat van: MadBull op  6 februari 2018, 19:14:22
Grijs kenteken zit je vast aan een Megane Estate met verhoogd dak idd.
Er moe(s)t een kubieke meter in kunnen namelijk.
Persoonlijk vind ik de Estate vele malen mooier dan de hatchback en vooral
in de GT-Line uitvoering. Diesel kan al bijna uit met ca. 11.000 km per jaar.
Maar let op dat ze het verschil in prijs van diesel en benzine steeds kleiner
maken. In Nederland scheelt het ongeveer 30 cent per liter. In de meeste
EU landen scheelt het nagenoeg niets meer...
Een Megane op diesel is namelijk wat goedkoper in de aanschaf.

Dan wordt het sowieso al geen grijs kenteken.. Verhoogd dak vind ik niet echt mooi, zal de akoestiek van de auto ook niet ten goede komen. Wil ten slotte ook nog audio wedstrijden ermee doen 8)
Keuzes.. haha o-)

Diesel is inderdaad ook een optie ja! Ik woon sowieso aan de grens van Belgie en als ik richting de randstad moet rij ik vrijwel altijd over Antwerpen dus kwa tanken maakt diesel of benzine sowieso niet zo veel uit kwa prijs.

Citaat van: Tedo op  6 februari 2018, 19:33:12
Ga je de auto ook zakelijk aanschaffen? Lease zou ook nog kunnen natuurlijk.

Nee niet zakelijk. Zou ik wel kunnen doen maar dan zou ik 'm alleen voor mijn ZZP'er kilometers mogen gebruiken en niet voor mijn woon-werk verkeer waar ik gewoon in loondienst ben.
En leasen.. tsja.. denk niet dat de leasemaatschappij er blij mee gaat zijn als ik de complete auto aanpas :D

Tedo

Dan zou ik op zoek gaan naar een GT 2.0 DCi met 163 pk. Aangezien je veel km's rijdt.

Lucas Hermans

Tsja, of tóch een coupe of hatchback aangezien ik vrij weinig apparatuur mee hoef.. :?

Eens vergelijken kwa vaste lasten..
Ik zal eventjes wat advertenties van het web halen

2.0 RS
Wegenbelasting €189
WA + beperkt casco €85 of All Risk €150

2.0 TCe GT 190pk Grand Tour
Wegenbelasting €189
WA + beperkt casco €70 of All Risk €115

2.0 TCe GT 180pk Hatchback
Wegenbelasting €166
WA + beperkt casco €70 of All Risk €100

2.0 TCe Dynamique 180pk Coupé
Wegenbelasting €166
WA + beperkt casco €60 of All Risk €90

1.6 dCi GT line 130pk Grand Tour
Wegenbelasting €335
WA + beperkt casco €85 of All Risk €135

1.5 dCi 111pk Hatchback
Wegenbelasting €301
WA + beperkt casco €80 of All Risk €115

1.5 dCi 111pk Coupé
Wegenbelasting €301
WA + beperkt casco €70 of All Risk €100

Wegenbelasting over 3 maanden, verzekering vergeleken via Independer.


Tsja, als ik dit zo zie, valt een Diesel al af.. Ik tank toch altijd in België waar het verschil tussen benzine en diesel niet hoog is.

En dan het verschil tussen bovenstaande benzineauto's: (wegenbelasting per maand & verzekering WA + beperkt casco)
RS: 148 p/m
Grand Tour: 133 p/m
Hatchback: 125,33 p/m
Coupé: 115,33 p/m

Verschillen tussen de Grand Tour, hatch en coupé zit 'm dan misschien nog in de uitvoeringen?

Ja, dan denk ik dat ik voor een 2.0 TCe GT uitvoering ga en dan voor een coupé of hatchback. Of zouden jullie iets anders doen? Zie ik misschien iets over het hoofd? :?

Tedo

#10
De dieselversie valt af omdat het verschil tussen benzine en diesel in België maar 5 cent is?
Maar als je diesel in Nederland tankt is het 10 cent verschil met euro 95 in België (waar je eigenlijk 98 of premiumbenzine zou moeten tanken in het geval van een GT of RS).
Dan is dus de vraag hoeveel kilometers rij je per jaar? Een GT en RS rijden ongeveer 1:10 (als je ze niet als een natte krant rijdt, want daarvoor neem je zo'n auto niet). Het verbruik van de 2.0 DCi ken ik niet, en daarvan kan jij het kostenplaatje ook niet vinden omdat die nooit in NL is geleverd.
Maar ik schat het in op 1:15.

Lucas Hermans

Verschilt heel erg per jaar.. Naar mijn vaste werk rij ik ongeveer 6500 kilometer per jaar. Voor muzikale opdrachten verschilt dat tussen de 3000 en de 9000 kilometer per jaar. Ligt er een beetje aan waar ik werk heb. Dus zeg dat ik tussen de 10000 en de 15000 kilometers per jaar haal.

Ja, ik vond al vrij weinig over de 2.0 dCi :D

TsaArno

Onderschat niet het verschil in onderhoudskosten van een RS versus een normale. Op sommige basis onderdelen zit er soms wel een factor twee qua prijs. Voorbeeldje, binnenkuip voorwiel is tweedelig. Achterzijde is Megane 3 standaard (40 euro), voorkant is RS specifiek (80 euro).

Ik rij 35.000km per jaar met mijn RS, onderhoud is (ex. banden) duizend euro+ per jaar..

Stefan

Mijn Tce180 komt binnenkort denk ik wel te koop, heb hem ingeruild in het noorden van het land

Ook een lekkere auto voor jou... :?
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Lucas Hermans

Ja dat is misschien wel interessant ja! Zou je me een berichtje met een link willen sturen als 'ie online komt?


Denk dat ik sowieso binnenkort eens wat testritjes ga maken in verschillende uitvoeringen. Weet ik tenminste hoe ze voelen en dan kan ik altijd "van dichtbij" eventjes kijken wat er mogelijk is kwa inbouw van audio

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev