Advertenties


Aankoopadvies Megane III

Gestart door Edu, 5 april 2017, 09:00:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edu

Beste mede forummers,

Wij zijn op zoek naar een waardige vervanger van onze Clio 1.6 16v uit 2005 en ons oog is gevallen op een Megane III hatchback uit 2011. Een atmosferische 2.0 motor met een CVT automaat.
Heeft deze motor een distributieriem of ketting?
En hebben jullie aankooptips?

Ik ben nog een beetje huiverig voor een kleinere motor met een turbo ivm de grote vermogens uit een kleiner blok. Is dat terecht? Of is de Tce 130(of 180) pk een betrouwbare motor?
Ik lees ook eea over een kabelboom vlak langs de versnellingsbak die door kan schuren. Komt dit bij specifieke modellen voor? Is dit te voorkomen door de kabelboom iets te laten verleggen?
Zijn er nog andere (gevoelige) zaken die je het beste bij/na aanschaf meteen kan laten aanpakken?

mark29

Die kabelboom klacht komt mij niet bekend voor.
Ik zou nooit een tce 130 kopen, al veel gezien met koppakking problemen. Al zijn er hier mensen die er blij mee zijn.

Die 2 liter, er zijn er met riem, maar in sommige liggen de nissan motoren met ketting namelijk,  als je een motorcode hebt of foto van de motor zien we dat zo namelijk.

mark29

Owja de tce 180 pk rijd heerlijk. Maar de 2.0 liter met 140 a 142 pk is ook prettig te rijden.

Edu

Hoi Mark, dankjewel. Volgens autoweek (na ingeven kenteken) is de motorcode M4R F7. Dat is de Nissan motor toch? Of kan er in werkelijkheid een andere in liggen?
Zijn daarmee nog bekende problemen? Slechte kettingspanners, opgerekte kettingen etc? En de motor met riem, zijn daar nog problemen mee?

Oja, niet onbelangrijk, zijn er problemen bekend met de CVT automaat? Hoe merk je dat deze wat minder worden? Moeten ze periodiek gespoeld worden?

Nikk

Edu, 

Houd er rekening mee dat er in de AW database flink wat fouten voorkomen.
Lijkt er op dat ze veel van copie / paste gebruik maken.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Edu

#5
Thanks voor de tip.  :)

mark29

Dat is inderdaad de nissan motor.
Heeft dus een ketting, is een goede motor, ik vind hem minder mooi klinken dan de renault, maar goed, dat verschil hoort de normale mens vast niet.
Maar is een fijne motor, ben wel een paar keer tegengekomen bij deze motor dat de carterpan olie lekt, deze is gekit en soms slordig gekit af fabriek, en dus een kier zit waardoor die gaat lekken. Gezien de leeftijd, zal deze dit probleem niet hebben, of allang op gelost zijn. Maar als je olie ziet op de oprit, schrik niet, weet je wat het is. Dan is het pannetje bij volgende beurt los, en schoonmaken en opnieuw kitten.

Ketting problemen weinig gezien bij dit type, wel bij de nieuwere 1.2 tce en die 1.4 tce enz. Maakt hij herrie? Houd het dan uiteraard wel in de gaten natuurlijk. Dezelfde motor ligt overigens ook in de qashqai, dus kan je daar ook recensies overlezen mocht je dat leuk vinden.

De automaat, ik vind dit een fijn schakelende automaat, zijn weinig problemen mee, de problemen die er ooit mee zijn, zijn klappen met overschakelen. Dus met proefrijden, laat je hem rustig doorschakelen, maakt dat veel herrie, dan is er een modificatie set voor, maar uiteraard moet de bak er wel dan voor onderuit, dat zijn kwa uren best wat kosten, of dit moet door garantie opgelost worden natuurlijk.

Edu

Citaat van: mark29 op  5 april 2017, 13:00:45

De automaat, ik vind dit een fijn schakelende automaat, zijn weinig problemen mee, de problemen die er ooit mee zijn, zijn klappen met overschakelen. Dus met proefrijden, laat je hem rustig doorschakelen, maakt dat veel herrie, dan is er een modificatie set voor, maar uiteraard moet de bak er wel dan voor onderuit, dat zijn kwa uren best wat kosten, of dit moet door garantie opgelost worden natuurlijk.

Schakelt een CVT ook?
We gaan waarschijnlijk komend weekend een proefrit maken.

mark29


Edu

#9
 !-! Weer wat geleerd vandaag.  Y

Edu

Op advies van een collega toch nog even het verschil doorgerekend tussen diesel en benzine. We rijden gaan ca 13.000 km per jaar rijden.
Na een korte berekening lijkt het dat het omslagpunt van diesel voor ons rond de 8750 km per jaar ligt. Scheelt bij 13.000 km 330 euro op jaarbasis.
Dus nu is diesel ineens een serieuze optie.

Hoe houden de diesels zich bij hogere kilometerstanden? Ben er zelf niet bang voor door ervaring met VAG diesels (Leon I, verkocht met 408.000 en huidige A4 B6 heeft 362.000 gelopen)
Welke diesels worden in een megane III aanbevolen? 1.5, 1.5 ECO2, 1.6, 1.9 of 2.0? (en welke kan ik beter laten staan?)

Tedo

Ik zou voor de 1.6 DCi of 2.0 DCi kiezen. Die laatste als GT, al is die niet in NL geleverd en zal je moeten importeren.
Ik vraag me af of je omslagpunt echt zo laag ligt. Heb je hierin ook de hogere aanschafprijs van een diesel in meegenomen? Ik rij nl. ongeveer evenveel, en een diesel zou op hetzelfde prijsniveau komen als een benzine als ze qua aanschafprijs gelijk zijn. Ik had toen een 1.6 DCi op het oog die daar aan voldeed, maar uiteindelijk is het toch een benzine geworden.

Edu

Ik heb de aanschafprijs niet meegenomen, aangezien we niet nieuw gaan kopen. Ons budget ligt op een occasssion uit 2011-2013.

Wat heb ik gebruikt voor de berekening:
Benzine: Megane hatchback 2.0 cvt
Wegenbelasting: 174 euro/kwartaal
Verbruik: 1:11
brandstofprijs: 1.52 euro/liter

Diesel: Megane hatchback 1.5 dci 110pk
Wegenbelasting: 303 euro/kwartaal
Verbruik: 1:20
brandstofprijs: 1.22 euro/liter

obv 13.000 km.
Kosten benzine variant: 2492 euro
Kosten diesel variant: 2005 euro

Ben ik, behalve de aanschafkosten, nog iets vergeten?

Tedo

Ik heb het ook niet over een nieuwe.  ;)
Een gebruikte diesel kost doorgaans ook meer dan een gebruikte benzine (met zelfde uitrusting en km stand). Dus lijkt me logisch dat je dat ook meeneemt in je berekening.

Edu

#14
Dan ga ik nog even rekenen. :)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev