Beste allemaal,
Na de verkoop van onze vouwwagen staan we op het punt een caravan te gaan kopen.
Met onze Megane IV Estate, 110 dCi EDC Bose mogen we qua max gewicht 1700 kg trekken maar rekening houdend met het maximale treingewicht zal de caravan max 1500 kg gaan wegen.
Nu heb ik tweetal vragen waar ik mee rondloop:
1. Hoe zal de auto zich gedragen met een caravan van ca. 1500 kg erachter? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
2. Ik hoor her en der geruchten over kogeldruk en de noodzaak tot plaatsen van hulpveren of sterkere veren, is dat nodig?
Lees graag van jullie !-!.
Originele veren vervangen voor MAD veren zal een heel stuk beter rijden.
En minder doorzakken. Veel mensen rijden de neuswiel kapot namelijk gezien renault zacht afgeveerd is.
Das niet niks die anderhalve ton achter je Megane. Kijk eens op https://caravantrekker.nl/ hoe je combinatie uit de bus komt.
Hij kan het hebben, maar zal niet als eerste op de heuvel zijn.
Mijn pa reed met de meg 3 1.5 dci met caravan. Beviel goed, maar het is niet zoals een bmw met een 6 cilinder dat je niet in de gaten hebt dat er wat achter hangt.
Check ook even het trekgewicht aangegeven op de trekhaak, ik ben al redelijk wat keren tegengekomen dat het maximale gewicht gemeld op de trekhaak zomaar 200kilo lichter is dan het maxtrekgewicht van de auto.... (kan je goed mee in de problemen mee komen bij een overijverige agentje bij een verkeerscontrole, of niet te hopen als je ooit bij een ongeval betrokken raakt)
Ik heb er trouwens toen een schroefset onder de auto gezet, wilde laag, en met de vouwwagen erachter schroefde ik hem
achter omhoog.
Probeer eerst eens hoe je auto rijdt met zo'n zware caravan. Ik had een Ford Focus TDI. Die auto was bere sterk onderin. Maar met de caravan van mijn schoonvader erachter kwam hij niet meer in zijn 5. Ik bedoel te zeggen: Er staan veel getalllen in de spec's "geremd trekvermogen" en "koppel", maar een stukje rijden maakt alles duidelijk. Een ex-collega kocht op aanraden van een renault dealer een Megane 1 1.6 om een 1300kg zware caravan te trekken en brandde er ieder jaar een koppeling uit.
Hahahaha, maar dat werkt ook niet, een k4m met een beetje flinke aanhanger.
In die caravan wordt vaak ook nog een mud aardappelen en een berg andere zaken gekiept.
Tja.. zijn tegenwoordig allemaal kleine motortjes.
Met de diesel zal het niet zo'n probleem zijn, zal niet vlot zijn maar het kan. Met de huidige benzine torretjes kun je dat wel vergeten. Vinden ze echt niet fijn.
Een setje versterkte veren van mad zijn wel aan te raden.
Thanks allen,
Ik lees "voors en tegens".
Caravantrekker had ik al gebruikt, dat geeft me een redelijk beeld.
Binnenkort eerste APK en weer een beurt, dan zal ik de vering ook eens bespreken.
Groet!
Het is ook zo dat buiten de toegestane waarden mensen eigen ideeen en meningen hebben hoe sterk en zwaar de auto moet zijn om een bepaald gewicht aan de haak te hangen. "vroeger" ging je met 60pk / 100nm met een afgeladen caravan op pad. Kwam je er ( meestal ) ook. :grin:
Maar die caravans hadden dan ook geen airco, dubbeldeurs koelkasten inpandig zwembaden en slapen deed je bijna staand 😂😂😂😜
Ze waren zeker kleiner en lichter maar ik zie het nog voor me die auto's met caravan de hellingen op. Als het een beetje steil werd in zn 2e verzet, een berg toeren met een 50km/u. Ook op de snelweg.
Werden de motoren toen wel schoon van :)
Dat bedoelde ik ook. Het gaat om de motorkarakteristiek. Ik haalde met de Focus met 1300kg caravan nog met 80 in zijn vier. Ga eens een stukje rijden met je huidige auto en een caravan erachter.