Advertenties


Tweeters in een cabrio

Gestart door JB, 30 januari 2012, 21:23:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JB

Ik heb het hele forum doorzocht en overal staat informatie erover, maar het plaatje krijg ik niet compleet.
In mijn Megane cabrio phase 2 uit 2000 zit een radio van Sony.  CDX S1000 4x45Wt
Ik heb de deurspeakers nog niet losgemaakt (doe ik morgen), maar de vorige eigenaar is waarschijnlijk een enorme knutselaar geweest.
Het geluid wat eruit komt is te vergelijken met een radio uit 1932.
De deurspeakers kunnen 16 cm zijn las ik ergens op het forum en de diepte 6 cm?
De tweeters in het dashboard iets van 10 cm?
Heeft iemand goede speakers daar en welke dan?
Als ik de deksels weghaal bij de tweeters zie ik behalve een diep gat, een kabeltje zitten met een plugje wat ergens ingeklikt zit.
Is dat de aansluiting voor de tweeter? Zit er dan ergens standaard vanuit Renault een splitter/filter hiervoor?
Ook lees ik dat er ergens achterspeakers moeten zijn achter een scherm. Scherm? Achter de achterbank of zo?
Ik vermoed dat de vorige eigenaar de tweeters in de deurspeakers heeft gezet om onduidelijke redenen, want ik kan me niet voorstellen dat speakers zo beroerd klinken.
Als ik  nieuwe speakers in de deur zet, dan blijft het altijd slecht geluid, dus eigenlijk zou je het erachter moeten isoleren denk ik?
Hoop vragen en onduidelijkheden, maar met jullie eigen bevindingen word ik misschien weer wat wijzer.

Bij Renault durf ik al niet meer aan te kloppen. Ze vroegen me 18 euro voor een lampje vandaag bij de passagierskant zo groot als een postzegel......

Renegade (Mark)

Het kan ook aan je radio uit 1932 liggen 8)7

Even ontopic, het plaatsen van de tweeters in je deurbakken zal niet gaan lukken, of deze enorme knutselaar heeft zelf een hele nieuwe houder gefabriceerd zodat een tweeter in het te grote gat past. Normaal zitten er 13cm speakers in je deur, 16cm is passend te maken.

Kijk eens of de EQ van de radio wel goed ingesteld is !-!

Remy P

En die 'schermpjes' waar je het over hebt achterin, dat zijn de kleine zijpanelen bij de achterbank. Deze kan je voorzichtig!! met een platte schroevendraaier eruit wippen ;) Hier kan je nog kleine 2-weg speakers monteren, ca. 9,5 / 10 cm (uit mn hoofd).
Die kabeltjes die je hebt gevonden onder die kapjes, zijn waarschijnlijk de standaard kabeltjes voor de tweeters (die dien je normaliter daar te monteren).
Het isoleren van de speakers in de deur is een optie, het zal het geluid zeker ten goede komen, maar het is geen must ;)

Mijn mening, zorg voor een nieuwe radio (dan heb je veel meer instelmogelijkheden dan dat originele prul-ding en met het aansluiten op diverse audio kan je meer kanten op ;)) en schaf een goede composet aan (eventueel met extra woofer als je dat wilt). Dan ben je zeker van een goede installatie.

Robin

Heren,

Het is hier niet de bedoeling om Renault software aan te gaan bieden. Het is niet voor niets dat dit de dealers een hoop geld kost, en aan illegale praktijken werken wiu niet mee.

Niet mee eens? Stuur me gerust een PM :)
Seat Leon 1.8 20VT Topsport | 246PK / 380NM

JB

#4
Kleine aangepaste update. Sorry Robin 8)7

In de deuren zaten inderdaad speakers van 10 cm. Vast aan 1 schroef.... Wel de orginele, want er zaten speciale stekkerhoesjes aan van Renault. Pioneer 7oWt
Dat zijn waarschijnlijk de speakers uit de achterkant. Ze passen niet in de tweeter gaten.
Ik heb er nu 16 cm Pioneer in gezet. Wel beter maar echt warm is het niet. Ga nog wel even knutselen met isolatie.

Welke wat moet er bij de tweeters in? Is dat 8 cm? En zijn er verloopstekkertjes voor te krijgen om ze aan te kunnen sluiten?
Waarschijnlijk zit er dus toch een filter in voor de tweeters, als er standaard door Renault 6 speakers ingebouwd zitten?

Renegade (Mark)

Die stekker onder het kapje word idd ergens in het dashboard afgetakt van de "normale" kabel. Ik denk dat er zo geen filters tussen zitten maar dat als je toentertijd het pakket bestelde van de 6 speakers er een speciale radio bij kreeg die alle speakers actief filterde :)

Roadkill (Michiel)

volgens mij zitten er wel filters hoor,want je kan er ook een normale radio in zetten en dan hebben je tweeters echt enkel de hoge tonen. Maar kijk ff op de isoconnectoren die hebben als het goed is gewoon 4 speker uitgangen,en dan zitten de filters er dus standaard in,kan je dus een replacement setje van bijv Pioneer er zo in zetten
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

matthew

Als je een originele Renault speakerset neemt dan zit het filter op de tweeter zelf.

Er zijn idd complete speaker sets door Renault als optie geleverd,en deze geven een goed geluid.

Je kunt ook achteraf een composet monteren,moet je alleen even bij de radio een filter er tussen maken(standaard geleverd bij compo set).

JB

Er moet toch ergens iets gesplit worden. Radio heeft 4 speaker uitgangen. Er zitten 6 speakers in standaard.
Dus of via een filter of de kabels worden op de voordeurspeakers gesplit en daarna via de tweeters gefiltert.

Volgende vraag is, ik zag dat gat van de tweeter,  en daar zit verder niets. Wel een hoop kapotte randen. Knutselsmurf was daar dus ook geweest....
Na een beetje rondneuzen zag ik ergens een foto van een opengewerkte versie.
Daar zit een beugeltje blijkbaar , waar je die tweeter op monteert?

Even off topic.
Hoe heet de klikker in de deur waardoor je binnenverlichting aangaat? Ik kan er nergens iets over vinden.
De Renault dealer heeft me er 1 verkocht, maar die aansluiting is niet goed. Volgens hem is dat enige die er is voor dat type.
De aansluiting die uit de deur komt heeft een 8 vorm, en degene van de dealer is vierkant...
Een binnenverlichting schakelaar, een deurschakelaar, ik heb half Google afgestruind en nergens zo'n ding te zien of te koop.

matthew

Off topic beide benamingen kan.
Is maar 1optie voor idd,dus misschien is knutselsmurf daar ook bezig geweest.

On topic:
Voor de tweeters moet je idd speciale kapjes kopen waar ze in komen.

De bedrading wordt volgens mij al op het stekkerblok bij de radio afgetakt en anders is het binnen net voordat kabelboom de deur in gaat,wel allemaal zonder filter,want zoals eerder aangegeven zit het filter op de originele renault tweeter zelf.

JB

Off topic:
Nog even de andere kant gecheckt, maar zit dezelfde schakelaar in. Ik ga Zaterdag wel verder ermee. Is toch vreemd dat daar niets over te vinden is.

On topic:
Die speciale kapjes voor de tweeters...is dat van Renault, zijn dat universele, enig idee waar en hoe dat heet?

Off topic:
Heb je dat pakje op de foto vaker aan --  ;)

matthew

Haha nee is mijn vriendin (of ik in het weekend weet het niet meer).

Die kapjes zijn origineel Renault te bestellen.

De deurschakelaar om binnenverlichting aan te laten gaan is een schakelaar met drie klemmen en die druk je er zo in.
Deze zit ook tevens niet in je deur maar in je b styl.

JB

Ja dat erin krijgen is het niet. Meer het eruit krijgen....en dan heel...
En dan erachterkomen dat de nieuwe verkeerd is  >:(
Maar ik ga het zaterdag allemaal zien.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev