Advertenties


kachelventilator doet het niet meer.

Gestart door kornfed, 1 januari 2014, 18:27:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kornfed

Sinds een paar dagen doet de aanjager van de ventilatie het niet meer. Ik heb de zekering vervangen maar daar lag het niet aan.
Alless werkt verder gewoon zoals  het display en je kan de kleppen ook horen als je ze op een andere stand zet. Alleen de motor van de aanjager doet het dus niet. Als die het begeven heeft is die dan lastig om te vervangen? Iemand een idee?
Renault Megane Grand tour 1.4 tech road (LPG) bwjr:10/2005

mark29

Jouw kachelweerstand stuurt de ventilator aan.
Als deze kapot is, dat gebeurt nogal eens, dan werkt de boel dus niet.
Even controleren.
Kijk dan ook meteen of je de ventilator soepel rond kan draaien met de hand, via de pollenfilter kan je er wel bij met je hand, als je geen worstenpoten hebt.
Controleer ook de auto goed of je geen waterlekkage hebt.
Vaak gaan ze kapot door inlopend water, via de parafan, die verstopt raakt.
Til de mat eens omhoog en voel of de boel goed droog is.


Als je de weerstand wil vervangen, dashboardkastje uitbouwen, dan zie je hem zitten, als ik me niet vergis.
En voor de kachelmotor moest het gaspedaal eruit.
Het is al ff geleden dat ik deze heb gedaan, tegenwoordig zien we bijna alleen nog maar megane 3 in de werkplaats namelijk.
Via de zoekfunctie veel informatie over te vinden, je bent niet de eerste met dit probleem.

kornfed

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad al wat info gevonden op het forum. Morgenavond even bij mijn monteur langs om te kijken wat er aan de hand is. Ik heb wel water in het interieur gehad. Werd veroorzaakt door het bekende afvoerslangetje van de airco dat verstopt zat. Maar dat probleem heb ik afgelopen zomer al opgelost. Nu is alles mooi droog vanbinnen.
Renault Megane Grand tour 1.4 tech road (LPG) bwjr:10/2005

mark29

Controleer je paravan dan ook maar, zal wel vol bladere zitten, dan niet alleen op het plastic, maar eronder, water moet weg kunnen lopen.
Als de airco afvoer verstopt zit, heeft de paravan afvoer vaak ook problemen.

Roadkill (Michiel)

kachel weerstand zat dacht ik gewoon op de motor, of ik haal ff het een en ander door elkaar, kachelmotor is met wat klooien zelf te vervangen )heb ik vorig jaar ook gedaan'
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

kornfed

Vandaag even langs geweest bij mijn monteur. Ik rijd de straat uit en zet de ventilator aan en hij deed het gewoon! Toch maar door gereden an onderweg stopt de motor er weer mee. De monteur gaf een paar tikken op de motor onder het dashboard en toen begon die weer te draaien maar wel vrij zwaar. Daarna liep de motor weer goed voor even.
Hij  zegt dus dat de motor op het punt staat om het helemaal te begeven. Volgens hem zit de weerstand ook op de motor. Dat wordt dus de motor vervangen. Hij kon alleen in zijn database geen motor vinden. Dat houdt meestal in dat het een heel duur onderdeel is zei hij.
Nu moet ik dus op zoek naar een motor. Hij adviseerde me om bij Renault het typenummer op te vragen zodat hij weet welke motor hij moet bestellen. Ik zou toch wel graag weten wat een kachelmotor nu kost. Kan me niet voorstellen dat het om honderden euro's gaat, toch?

Dus als iemand nog tips heeft of weet wat een motor kost dan hoor ik het graag.

Ik vind het raar dat de motor het dus nog wel doet af en toe. Onderweg naar huis een keer een tik op het dashboard en hij deed het weer.
Renault Megane Grand tour 1.4 tech road (LPG) bwjr:10/2005

kornfed

Renault Megane Grand tour 1.4 tech road (LPG) bwjr:10/2005

kornfed

#7
Vanmorgen toch ff bij de Renaultdealer langs geweest. De monteur daar was er vrij van overtuigd dat het de weerstand is maar dat wist ie pas zeker als die eruit was. Een klus van een uur voor hem omdat hij weet waar die zit en wat te doen. Volgenss hem zit de weerstand achter het dashboardkastje. Vaak zijn de stekkerverbindingen gesmolten zei hij.
Diagnose stellen en eventueel vervangen van de weerstand zou dan op ±200 euro komen. Ik had al een afspraak gemaakt maar toch zelf nog even gekeken.
Weertand zit dus wel op de motor. Je kan de koelribben zien zitten als je bij het pollenfilter naar binnen kijkt. Dus voor niets het dashboardkasstje eruit gehaald.
Weerstand was er na een half uurtje frotten uit en er is niets geks aan te zien. Stekkers zien er normaal uit. Nu vraag ik me af of je die door kunt meten. Ik heb wel de weerstand gemeten op de plus en min aansluiting. Dan meet ik 125 Ohm.
Dan wordt het dus toch de motor vervangen hoogstwaarschijnlijk.
Renault Megane Grand tour 1.4 tech road (LPG) bwjr:10/2005

Roadkill (Michiel)

Voor een motor kan je eventueel ook ff op de plaatselijke sloop kijken natuurlijk, wel ff controleren op licht lopen en /of speling
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

kornfed

Als de motor in mijn link de juiste is koop ik liever een nieuwe. Bij renault kost een motor 270 euro!
Renault Megane Grand tour 1.4 tech road (LPG) bwjr:10/2005

Tedo

Dit is er een van een Scenic II. Is dat dezelfde?

kornfed

Ik heb er een besteld bij de technische centrale. 99 euro. Inbouwen mag mijn monteur doen. Ik wil er mijn rug niet aan wagen;)
Renault Megane Grand tour 1.4 tech road (LPG) bwjr:10/2005

mark29

Jouw kachelweerstand stuurt de ventilator aan.
Als deze kapot is, dat gebeurt nogal eens, dan werkt de boel dus niet.
Even controleren.
Kijk dan ook meteen of je de ventilator soepel rond kan draaien met de hand, via de pollenfilter kan je er wel bij met je hand, als je geen worstenpoten hebt.
Controleer ook de auto goed of je geen waterlekkage hebt.
Vaak gaan ze kapot door inlopend water, via de parafan, die verstopt raakt.
Til de mat eens omhoog en voel of de boel goed droog is.


Als je de weerstand wil vervangen, dashboardkastje uitbouwen, dan zie je hem zitten, als ik me niet vergis.
En voor de kachelmotor moest het gaspedaal eruit.
Het is al ff geleden dat ik deze heb gedaan, tegenwoordig zien we bijna alleen nog maar megane 3 in de werkplaats namelijk.
Via de zoekfunctie veel informatie over te vinden, je bent niet de eerste met dit probleem.

Gappig is dat ik dit al aangaf, ik werk ook bij renault namelijk.
Als hij soms wel soms niet aangaf, zit er teveel weerstand in de motor, daarom pollenfilter eruit, kan je met de hand de motor rond draaien om te kijken of hij te veel weerstand heeft.
Maar kijk nou eens naar die water problemen, anders is de volgende zo weer kapot.
Die aircoafvoer zit laag, die zorgt niet voor water in je kachelmotor, dus controleer alsjeblieft je paravan afvoeren, water loopt dan namelijk via de kachelmotor binnen.

kornfed

Kachelweerstand heb ik al nagekeken en die zit niet achter het dashboardkastje maar aan de bestuurderskant. Heb hem eruit gehad en alles zag er perfect uit. Geen vocht of slechte contacten. Ook nog de weerstand gemeten, op de contacten van de rode en zwarte draad. Die gaf 125 Ohm aan. Weet niet wat het moet zijn maar ga er van uit dat de weerstand goed is. Als ik tegen de motor tik dan wil die wel weer draaien al komt die dan moeilijk op gang. Dus die zal wel zwaar gaan.
Paravan zal ik ook nakijken uiteraard.
Renault Megane Grand tour 1.4 tech road (LPG) bwjr:10/2005

BadEend

Citaat van: mark29 op  5 januari 2014, 12:29:15
Jouw kachelweerstand stuurt de ventilator aan.
Als deze kapot is, dat gebeurt nogal eens, dan werkt de boel dus niet.
Even controleren.
Kijk dan ook meteen of je de ventilator soepel rond kan draaien met de hand, via de pollenfilter kan je er wel bij met je hand, als je geen worstenpoten hebt.
Controleer ook de auto goed of je geen waterlekkage hebt.
Vaak gaan ze kapot door inlopend water, via de parafan, die verstopt raakt.
Til de mat eens omhoog en voel of de boel goed droog is.


Als je de weerstand wil vervangen, dashboardkastje uitbouwen, dan zie je hem zitten, als ik me niet vergis.
En voor de kachelmotor moest het gaspedaal eruit.
Het is al ff geleden dat ik deze heb gedaan, tegenwoordig zien we bijna alleen nog maar megane 3 in de werkplaats namelijk.
Via de zoekfunctie veel informatie over te vinden, je bent niet de eerste met dit probleem.

Gappig is dat ik dit al aangaf, ik werk ook bij renault namelijk.
Als hij soms wel soms niet aangaf, zit er teveel weerstand in de motor, daarom pollenfilter eruit, kan je met de hand de motor rond draaien om te kijken of hij te veel weerstand heeft.
Maar kijk nou eens naar die water problemen, anders is de volgende zo weer kapot.
Die aircoafvoer zit laag, die zorgt niet voor water in je kachelmotor, dus controleer alsjeblieft je paravan afvoeren, water loopt dan namelijk via de kachelmotor binnen.

Dubbelpost, zie je post eerder in dit topic.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev