Advertenties


Elektronica vraag! Aansluiten meerdere stroomverbruikers met schakelaars etc.

Gestart door denvansanten, 23 mei 2005, 17:24:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

denvansanten

Ik ben bij m'n vriendin enkele neonbalkjes etc aan het aansluiten.. Nu wil ik een centraal kastje maken waar een aantal schakelaars zitten waarmee je alles aan en uit kan schakelen.
Zodra een schakelaar op 1 gaat is het de bedoeling dat het bijbehorende ledje gaat branden.
Aangezien ik maar een beperkte kennis heb aan elektronica hoop ik dat er hier mensen zijn die me meer kunnen vertellen.

Hieronder een schema met mijn opzet:



Wat uitleg:

1) Een dikke + kabel naar een centraal punt in een doosje waar de schakelaars inzitten
2) Schakelaars aansluiten op het centrale pluspunt
3) Schakelaars doorverbinden naar elk een eigen blauwe LED
4) Via de led de stroom naar bijv Neon verlichting of een andere stroom verbruiker
5) Alle overige bedrading uit de lampen naar een centraal massapunt leiden op het chassis

Ik ben wel van plan om de dikke kabel zoon 20cm van de accu vandaan te zekeren

Nu mijn vragen ;)
- Sluit ik het zo goed aan?
- Hoe doe ik dit het beste met de leds en weerstanden?
- Gaat alles zo goed werken en is het veilig...?
- Hoe dik moet de 1e + kabel ongeveer worden?

Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn in je antwoord en tips etc. zijn natuurlijk altijd welkom! :D

Alvast bedankt!
Dennis

Robin

Het idee is goed , de uitwerking niet helemaal.

Jouw leds zijn geen 12v hier ga je dus de spanning omlaag brengen dmv weerstanden als je nu door gaat naar je neon krijgt die dus ook geen 12v meer.
Je zal dus de leds paralel moeten zetten ten opzichte van de hoofd verbruikers.
Ik weet niet wat voor leds je wilt gebruiken (blauwe hebben een hogere spanning nodig ten opzichte van rode of groene o.i.d.)
Als je dit vermeld kan ik ook de weerstand waardes voor je uitrekenen.

Even snel getekent :



Ik hoop dat je er iets aan hebt ,  :D

denvansanten

Juist.. alvast bedankt ja..!toppi

Nou je het zo zegt... logisch!! :D

K wil graag blauwe LED's gebruiken.. k weet niet precies wat voor soorten etc er allemaal wel niet zijn..:)
Verder kan jij me misschien meer vertellen over het soort LED's dat ik moet kopen..?

Ik hoor het wel.. Vast bedankt..
Dennis

Robin

ik zou voor 3 mm led blauw gaan. Is subtiel maar wel opvalleend.

Volgens mij zijn die ongeveer 3 volt.
Voor de weerstanden kom je dan op :

12 (voltage) - 3 (voltage optimale branding led) = 9 // 9 : 0,02 (ampers vd led) = 450 ohm weerstand.

Je kunt met deze formule en met behulp van de waardes van de door jou gekozen leds de weerstanden uitrekenen.

Veel succes  :D

denvansanten

juist...  altijd handig:)
Kwa ledjes ben k er wel uit dan.. die moet k even gaan zoeke in een winkel hier in de buurt.. thnx

Over de kabels...
k heb gewoon 12v kabels van 2mm2 dikte, die gebruik ik om van en naar de schakelaars toe te gaan.. en naar de neon etc..

Voor de hoofdvoeding (naar de schakelkast) dacht ik aan de volgende kabel:



En dan 1 van rond de 5-10mm2

Voor de massa, precies dezelfde int zilver ;)

Dit zou tog allemaal goed en veilig moeten werken..?
Of moet ik voor de leds wat dunner draad gebruiken als 2mm2?

Vast bedankt!

Dennis

Robin

Ik zou voor de leds iets dunner gaan op zo'n dun pootje 2mmq solderen is niet echt handig. Voor je leds is 0,75 mmq meer dan voldoende.

Naar de neon, ect is 2mmq wel voldoende en naar de accu zou ik 10 mmq nemen.
Het zekerings verhaal : netjes alles appart afzekeren , sluiting in je neon alleen neon uit. Is makkelijker en overzichtelijker.
Let trouwens ook op wat voor schakelaars je neemt niet elke schakelaar kan zomaar elke spanning en amperage hebben.

M.V.G

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev