Advertenties


Weergave buitentemperatuur

Gestart door Navione, 15 maart 2005, 22:26:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Navione

 ???

De buitentemperatuur wordt in mijn M?gane II steeds twee graden te laag aangegeven. Kortom, ik rijd nog steeds voorzichtig als er geen gevaar voor gladheid meer is.? ;D

Weet iemand hoeveel ik de weerstandswaarde van de sensor zou moeten corrigeren om van dit 'euvel' af te komen?


Michel Cijs

bij de phase 1 zit ie in de rechter buitenspiegel......

Tony

#2
Ja, en die zit daar omdat de temperatuur correct gemeten ongeveer 1 meter boven de grond is. (bron: KNMI) ;D
Helaas is de sensor niet zo nauwkeurig, omdat die ook de temperatuur meet van de spiegel (in mijn geval zwart) dus is die altijd fout, tenzij de zon er niet op schijnt. :'(
Dan kom je er met 2 graden er nog goed vanaf. :-\

RdW

en wat geeft ie aan als je de spiegelverwarming aan zet... ???

Navione

 ;D Nog steeds twee graden te weinig.

De sensor zit overigens niet in de spiegel, maar steekt onder het spiegelhuis uit en vangt zodoende rijwind.

@Remko de W: is er niet een echt 'verborgen knopje of instelmogelijkheid' om die temperatuurweergave te corrigeren?






RdW

ik zou het echt niet weten, maar kan het wel eens navragen... ;)

Tony

#6
Zwart straalt warmte af, en dat druppeltje is niet voldoende afstand  om de spiegel(huis) niet mee te meten. :D :D
De spiegelverwarming zit achter de spiegel zelf en is geisoleerd van de behuizing. :P

Als je meter verkeerde waarden aangeeft, dan is de sensor defect. Dit kun je doormeten aan de sensor.
Temp  min - max (Ohm)
0-5     5400-6200
6-10   4400-5400
11-15 3700-4400
16-20 3000-3700
21-25 2500-3000
26-30 2100-2500
31-35 1700-2100
36-40 1450-1700

Je kunt de sensor dus niet even kalibreren. :(

Wat weer wel kan is als je temp. bij 2 graden teveel aangeeft (in het hele bereik) een weerstandje plaatsen tussen een van beide draden.
Als hij te weinig aangeeft (in het hele bereik) dan zou ik eens de bedrading nalopen ofdat er ergens een te grote overgangsweerstand in de bedrading of stekers zit. Als de bedrading OK is, dan zit er niets anders op dan je sensor te vervangen.

RdW


Navione

Citaat van: Tony op 27 maart 2005, 04:24:46
Ja, en die zit daar omdat de temperatuur correct gemeten ongeveer 1 meter boven de grond is. (bron: KNMI) ;D

Zou mijn M?gane te laag staan?

:)


Navione

#9
Daar was ik al bang voor: verminderende weerstand bij oplopende temperatuur...

De weerstand aanpassen=verlagen is dus geen optie. Een nieuwe auto uit elkaar gaan halen om een te grote overgangsweerstand op te sporen ook niet. Uit Tony's tabel blijkt dat een verschil van een paar graden een paar honderd Ohm verschil in weerstand oplevert. Ga daar maar eens naar zoeken...

Overigens zit er een rare sprong in het begin van de tabel. Per vijf graden vanaf het vriespunt: 800 - 1000 - 700 - 700. En juist in dat gebied (de ochtendtemperatuur van de laatste paar weken als je op tijd van huis gaat? ;) ) constateer ik die twee graden verschil.

@Tony: weet jij of de Renault ingenieurs een wiskundige functie hebben herleid om de temperatuur te berekenen uit de doorgegeven weerstand (lijkt me niet eenvoudig met zo'n tabel) of staat de tabel ergens in het geheugen zodat de bijbehorende temperatuur kan worden uitgelezen en weergegeven? In het laatste geval zou het theoretisch mogelijk moeten zijn om een nieuwe EPROM te branden met een aangepaste tabel. Als aan een aantal voor de hand liggende voorwaarden kan worden voldaan natuurlijk.

Ik zal de komende paar weken de temperatuurweergave eens vergelijken met een tweetal thermometers langs de weg, die ik passeer als ik naar mijn werk rijd. Ben benieuwd wat daar uit rolt. Misschien wordt het verschil wel kleiner om bij bijvoorbeeld 20 graden C nul te zijn. Maar ik begrijp uit Tony's berichten dat er geen zero, offset of gain in te stellen is, zodat het verschil bij lagere temperaturen zal blijven bestaan.

Is de kwestie overigens de moeite waard om er een 'garantiegeval' van te maken?

Groet, Hans.




Tony

#10
De chip is zo'n ingegoten ding die het display tevens aanstuurt op de printfolie.
Ik denk niet dat je die kunt beinvloeden (als je al weet welke chip het is).

De sensor zit rechtstreeks aangesloten op de tijd/temperatuur module van je dashboard en staat dus los van de compartiment-computer.
Bij sommige uitvoeringen kan er een lampje in je console gaan branden (bij 0 graden = glad wegdek), maar het is en blijft een add-on. :-[



Maar ik zou me er niet al te veel zorgen over maken omdat de sensor nou niet bepaalt nauwkeurig is (20%)..
Meet eerst maar eens met een geijkte sensor op de plaats van de sensor ofdat de temperatuur klopt.

Het materiaal (gerecycled PVC -max 2 x- versterkt met glasvezel en gekleurd met pigmenten) geeft veel warmte door die de behuizing opvangt.
Omdat de sensor in direct contact staat met de behuizing is het haast ondoenlijk om een nauwkeurige meting te krijgen.
Je kunt natuurlijk ook zelf een nauwkeuriger sensor maken (in een goede electrozaak en zelf de behuizing maken van polyester oid.) Let er dan wel op dat het een logaritmische weerstand moet zijn binnen de waarden die ik al eerder heb genoemd.


Navione

Tony, al mijn vragen veroorzaken toch geen slapeloze nachten mag ik hopen?? ;D
Ik denk dat in mijn auto de elektronica, inclusief thermometer, wat complexer in elkaar steekt dan jij vermoedt.

De temperatuur wordt weergegeven op de centrale display tusssen de snelheidsmeter en toerenteller en, als het opgeklapt staat, op het scherm van het navigatiesysteem. Bij temperaturen van 0 tot en met 5 graden knipperen het graden symbool en de hoofdletter 'C' (als ik het wel heb).

Ik had goede hoop dat de weergave van de temperatuur over de boordcomputer zou lopen en via de expert-functie gecalibreerd zou kunnen worden.

Is iemand bekend wat er achter de met een code beveiligde expert-functie zit? Voorzover ik me herinner, heb ik er in de handleiding niets over gelezen.

De laatste dagen houd ik de temperaturen bij van een tweetal thermometers op reclamezuilen die ik onderweg tegenkom. E?n ervan heeft helaas veel last van de zon. Als ik een paar weken data heb, zal ik ze eens doorgeven. Ben benieuwd of er een patroon uitrolt.
Overigens, de thermometer in mijn vorige auto was bijna altijd gelijk met die tweede thermometer. Daarom concludeerde ik al heel snel dat de M?gane te weinig aangaf.

Groet, Hans.





?

RdW

Citaat van: Hans op  3 april 2005, 01:17:23
Is iemand bekend wat er achter de met een code beveiligde expert-functie zit? Voorzover ik me herinner, heb ik er in de handleiding niets over gelezen.

dit is puur voor de navigatie,
voor het testen en kleine aanpassingen maken,
zoals het op slot zetten van het beeld,
zoals in winkels gebeurd,bij de losse systemen...

Tony

#13
CiteerIk denk dat in mijn auto de elektronica, inclusief thermometer, wat complexer in elkaar steekt dan jij vermoedt.

Deze gegevens (inclusief schema) heb ik niet bedacht.. ???
Ze komen uit de dialogys van Renault. 8)

De meetwaarden zijn overigens zowel voor de MegI als de MegII
Ik weet alleen niet welk type boorcomputer jij hebt, daar zijn 3 soorten in.
Alsik het goed gelezen heb is in elk geval 1 daarvan de buitentemp. uitlezing in te stellen dmv het menu.

Navione

Citaat van: Tony op  8 april 2005, 14:29:50
Deze gegevens (inclusief schema) heb ik niet bedacht.. ???
Ze komen uit de dialogys van Renault. 8)


:D
Tony, ik twijfel geen moment aan de juistheid van de door jou gepresenteerde gegevens. Op basis van wat ik van jou op dit forum heb gelezen geniet je wat mij betreft best enige autoriteit.

Ik kon slechts het thermometer c.a. - schema niet plaatsen ten opzichte van wat ik in mijn auto tegenkom en nam aan dat er verschillende (uitvoeringen van ) systemen voorkomen.

Citaat van: Tony
Ik weet alleen niet welk type boorcomputer jij hebt, daar zijn 3 soorten in.


Zeggen deze plaatjes genoeg of heb je nog meer gegevens nodig?





Citaat van:

Alsik het goed gelezen heb is in elk geval 1 daarvan de buitentemp. uitlezing in te stellen dmv het menu.


Ik blijf hopen...

Groet, Hans.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev