Advertenties


Nieuwe velgen passen niet, ET waarde, steek en centreerringen kloppen wel...

Gestart door rankF, 21 september 2015, 20:54:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rankF

Hoi,

Ik heb sinds kort nieuwe velgen voor m'n megane maar helaas passen ze er niet op. Het naafgat is volgens de doos/fabrikant 73mm en de megane heeft een naaf van 66.1mm, met een centreerring zou het dus prima moeten passen. Helaas past het blijkbaar niet. Morgen ga ik de velgen weer ophalen bij m'n garage om te zien wat de mogelijkheden zijn.

De ET waarde van de velgen is 45, steek 114.3x5 en naafgat dus 73mm.

Hebben jullie nog ideeen? Hierbij een foto van de achterkant van de velg en een photoshop hoe ze op de auto zouden staan:



Benjamin Renon

Als de steek hetzelfde is en alleen centreerringen nodig zijn, dan zou het gewoon moeten passen lijkt me.
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

Tedo

ET waarde zou 49 moeten zijn, dus heel veel afwijking heb je niet.

Mochten ze toch niet gaan passen, dan heb ik nog een leuke 18" set te koop.

Stefan

Met centreer ringen zou het toch moeten passen?
Ik heb er wielen onded met et38 en dat past nog steeds. Y
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

mark

Wat past er niet? Past de velg niet op de naaf? ( je schrijft dat je centreer ringen hebt naar 66.1mm, bedoel je niet 60.1mm?)

Of lopen de velgen aan de binnenkant aan? Als ik zo de foto zie.  ;) in dat geval heb je een paar spoorverbreders nodig.

rankF

Het lijkt er op dat ie idd aanloopt, de naaf is te lang voor het naafgat. Een paar spacers kunnen het wel oplossen denk ik ja.

Tedo:
Mooie velgen, indien ik die eerder gezien had had ik die van je over gekocht, toen ik aan het zoeken was stond er niks moois te koop dus vandaar aftermarket velgen gekocht.

Stefan

***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

rankF

In overleg met m'n garage en de velgen handelaar ga ik denk ik voor spacers, moeten het probleem oplossen. De velgt loop overigens niet aan in de wielkast maar de naaf van de auto loopt aan op het naafgat.

De lengte van de naaf van de auto is ongeveer 2cm lang terwijl de uitsparing van het naafgat ongeveer 1,2cm lang is. Met een spacer van 10mm moet het dus opgelost zijn. Ik kom dan in totaal op een ET waarde van 35, origineel is 49.

rankF

Oja, is bij spoorverbreders de naafdiameter nog van belang? Dat de spoorverbreder zeg maar gecentreerd wordt? Of is het al goed zolang het naafgat groter is dan de naaf? Het zal dan gaan om doorsteek spoorverbreders, dit type zeg maar:

mark

Dat is wel het mooiste. Anders zul je ze zelf op het oog centreren. Ik heb zelf ook spacers die groter zijn dan de naaf. Dus ik centreer die van mij ook gewoon op het oog.

Jacques

Er bestaan ook spacers met een binnen gat van 66.1 en een naafgat van 66.1 zie plaatje http://www.aliexpress.com/item/2pcs-15mm-5x114-3-66-1-wheels-adapter-spacers-for-Nissan-240SX-Will-NOT-fit-base/32374978109.html Overigens met de APK zijn spacers niet toegestaan. Dus een paar extra wielen lenen of appart houden.

mark

Je mag wel spacers hebben met apk.
Op mijn werk melden we wel vaker auto's af met spacers. Ook een paar keer steekproef mee gehad, niks aan de hand.

rankF

Enkel doorsteek spacer wil ik, spacer waar je het wiel op de spacer zelf monteerd vertrouw ik absoluut niet.

Christian de Vriend

Die op het plaatje hier boven zou ik never,nooit,niet monteren,je wiel moet zich dan centreren en in balans
houden op de bouten,je hebt kans dat de bouten breken,en als dat gebeurd... laat zeggen op de snelweg?

De centreernaaf is er om de eventuele onbalans van de velg op te vangen,zodat de bouten er enkel
voor zijn om de velg vast te zetten.

mijn spoorverbreders hebben een verlengde centreernaaf,zoals jacques het laat zien.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

rankF

Die universele staan mij ook niet zo aan idd, liever dat ze perfect op de naaf passen.

Zo'n spacer met centreerring er aan vast gaat niet lukken, de naaf zelf steekt zo ver uit dat ik dan een spacer van 2cm zou moeten gebruiken, dit in combinatie met velgen van ET 45 zorgen er voor dat ik dan 24mm offset heb aan beide kanten, teveel wat mij betreft en ook de wet (max 2% spoorbreedte vergroting). Ik wil dus maximaal een spacer van 10mm, dan zorgt de naaf zelf voor het centreren.

Ik ga m'n auto maar eens opkrikken en 1 wiel er af halen om te zien hoe ver de naaf uitsteekt.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev