Advertenties


Airco condensor

Gestart door zapp, 1 mei 2018, 23:46:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zapp

Ik kreeg vandaag te horen van mijn dealer dat de condensor van de airco lek is, reparatie zou ruim 500 euri moeten kosten. Dat vind ik nogal aan de prijs.
Nou ben ik redelijk handig en ik zag (mister auto) dat zo'n condensor ergens tussen de 40 en 120 euro kost, dus dat is interessant om dat zelf te gaan doen.
Kan iemand mij wat tips geven:
1. Welke condensor moet ik kopen (groot prijsverschil, waar moet ik op letten)?
2. Heb ik ook speciale pakkingen nodig of andere dingen (wordt dat meegeleverd met de nieuwe condensor)?
3. Speciaal gereedschap?
4. Moet ik dan ook gelijk een droger vernieuwen, waar zit die dan?
5. Of andere dingen gelijk vernieuwen als de zaak toch open ligt?
6. En als alles er weer op zit: laten vullen bij de dealer, moet hij dan ook aan de clip (reset of zo iets)?

mark29

1, wat je vaak ziet bij de erg goedkope dat die een kopie van een kopie zijn, wat resulteert in een niet zo mooie pasvorm.
Ophangvoetjes die dan net verkeerd zitten of aan de buitenkant van de condensor ipv aan de binnenkant zitten, dingen bij buigen, kans op breken etc.  Het kan wel, maar weet waar je aan begint, wie weet heb je geluk, wie weet ben je aan het tobben daarna. Vaker van die goedkope dingen in handen gehad, omdat ze wilden bezuinigen....

2, via onze leveranciers is het gebruikelijk een losse pakkingset mee te bestellen, voor de airco zijn er speciale ringetjes, invetten voor montage.

3, speciaal gereedschap, ja eigenlijk als je het systeem wilt legen en vullen.

4, droger word bijna nooit gedaan, eigenlijk aan te raden bij een gebroken leiding als er dan zooi in het systeem zou komen zeg maar, of met druk problemen ondanks een goede vulling.

5 check de koelvloeistof radiateur als alles los ligt, onderin de hoeken, normaal slecht zichtbaar, maar die lekken vaker daar met deze leeftijden, preventief vervangen is flauwekul, maar controlereer het wel goed.

6 ja als je klaar bent laten vullen, bij de megane 2 generatie had je vaak foutcodes, het kan nooit kwaad om eens alle fouten te laten wissen met de clip. vaak bleef de pomp geblokkeerd namelijk na vullen, df1070  zo uit mijn hoofd.

zapp

Hoi Mark29: Dank voor de tips, ik heb inmiddels een Valeo-condensor besteld.
Niet de goedkoopste, maar ik heb het idee dat Valeo altijd wel goed is  !-!
Ik ga ervan uit dat er een setje pakkingen meegeleverd wordt.

mark29

Valeo monteren we ook veel, maar die komen bij ons altijd zonder pakkingsetje binnen.

zapp

Jeetje, waar haal ik dan zo'n pakkingsetje vandaan als dat er niet bijzit?
Brezan?

mark29


MarcN

Ik heb dit vorig jaar bij mijn Megane III gedaan, ik heb toen ook voor Valeo gekozen.

Met redelijk wat technische inzicht en handige tips via het forum heb ik de condensor toen in een middagje vervangen (als je het vaker doet kan het uiteraard sneller, maar ik neem liever de tijd en maak meteen alles netjes schoon als het toch los ligt).

Het is niet helemaal vergelijkbaar met de Megane II maar hier vind je nog wat foto's van toen: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=21568.msg373624#msg373624

zapp

Dank je MarcN, met al die tips (ook dank aan Mark29) gaat het me zeker lukken.
Nog een vraagje: Heb je ook nog speciaal vet of olie nodig bij het aansluiten van de leidingen, of is een likje kogellagervet voldoende?

mark

Daar heb je airco olie voor.

mark29

Ja aircocompressor olie. Maar al grijp ik gauw naar een wd40 of een ander smeermiddel, wat een bad ass ben ik he.

mark

Haha :D

Maar idd beetje wd40 er aan zou geen kwaad kunnen.

zapp

Toch heb ik nog een vraag.
Nou zit die condensor in het koelcircuit waarin de koelvloeistof wordt gecomprimeerd, verdampt en weer gecondenseerd. En dat circuit ga ik laten vullen door de dealer als die nieuwe condensor er in zit. Check √

Maar nou begrijp ik dat er nog een tweede circuit/reservoir is met airco-olie (compressor-olie). Volgens mij heb ik daar helemaal niks mee te maken als ik die condensor vervang, of moet ik daar wat mee (controleren/bijvullen) ?

Trouwens, ik hoorde dat je die condensor-pakking ook kunt insmeren met vaseline, herkent iemand dat?

Misschien veel (domme) vagen, maar ik wil nou eenmaal goed voorbereid aan de klus beginnen  8)7

mark29

Vaseline is dikker. Tis maar dat je de 0 ring niet kapot drukt.

Mmm zie het als een soep. Water groente en ballen.
Je hebt de r134a gas met olie en fluor in 1. Dat loopt allemaal door zelfde leidingen.
Maar als het apparaat hem leeg haalt kom alles eruit en dat filtert die. Met vullen gaat er dan weer een 550 gram r134a in, 5ml fluor en 10 gram olie. Snap je wat ik bedoel?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev