Advertenties


koplamp reflector defect

Gestart door Derk, 24 april 2018, 19:23:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Derk

Dag heren,

(Renault Scenic 2 - 1.6 - 16V.)
https://www.dutchcarparts.nl/12170-renault-megane-scnic-ja-mpv-19dti-rnrt-1997-1999/auto-onderdelen/elektrisch-systeem/klein-elektro/stelmotor-koplamp

Sinds gister heeft de eigenaar van de Renault een probleem met koplamp / licht verstelling. De metalen reflector die mee behoort te bewegen komt bij de rechterkant niet mee.
Na deze te hebben bekeken en geconstateerd dat hiermee niets aan de hand lijkt te zijn weer terug geplaatst.
De oorzaak houdt aan.
De witte plastic versteller aan de bovenkant is ook toegevoegd aan opties die de oorzaak zouden kunnen verhelpen, maar ook dit blijkt het niet te zijn.
Wij denken dat er iets binnen in mechanisch stuk is, maar wij zijn even ten einde raad.

graag hoor ik van u,

mvg.

richard65

#1
Hoor je de verstellingsmotor wel werken of hoor je helemaal niks.
En de wel werkende kant hoor je die?
Als de motors werken dan kan het zijn dat het deel dat moet meebewegen niet voldoende vastzit op de motorgedeelte.
Ik heb al bij verschillende auto"s meegemaakt dat het bolletje wat op het staafje zit wat uit de motor komt niet,niet goed,of niet voldoende vast geklikt zit op de reflector.
Deze moet echt goed vast zitten aan de reflector anders werkt het niet of niet voldoende.

Derk

Ja, ik hoor beide. Het enige verschil is de tijd die de rechtermotor erover doet om van stand 1 t/m 4 te doorlopen.
Maar hierbij dus dat er aan de rechterkant verder niets gebeurt.

richard65

Vermoed dus inderdaad dan dat het reflector gedeelte niet vast geklikt zit op het bolletje van de motoras.

Derk

Kan dit gemakkelijk gerepareerd worden? En zo ja, hoe?

richard65

#5
Normaal is het dan een kwestie van bolletje goed in kom drukken en is het klaar.
Kan ook nog zijn dat de kom te veel is uitgesleten en dan zul je waarschijnlijk de hele reflector moeten vervangen of een nieuwe lamp monteren.
Maar dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt en denk dus dat je met het reflectorpunt goed op het asje van de motor drukt dat het weer normaal werkt.
Word bij vervangen van de motor vaker niet goed terug op het bolletje van de as gedrukt waardoor dus de reflector bijna niet of helemaal niet beweegt.
Evt je woonplaats probleemgeval?

De tijd dat je de motor hoort zal ook langer zijn aan de kant van het niet werkende gedeelte.
Klopt dit dat de werkende kant vlugger klaar is als de niet werkende kant dan durf ik met 99,9 % procent zekerheid te zeggen dat dan dat het probleem is.
De computer is dan aan het zoeken naar de goede instelling maar kan het niet vinden doordat de connectie reflector met motor niet of niet goed aanwezig is.

Derk

Dank voor de snelle reactie Richard,
Wij gaan binnenkort verder met ons onderzoek.
Alvast bedankt!


richard65

#7
Als je de motor hebt vervangen omdat hij kapot was of iets dan is het zeker dat de as niet goed aangedrukt zit.
Dus weet je dat de motor is vervangen door een nieuwe dan is het een kwestie van de motoras zover mogelijk uit de motor laten komen en de reflector goed in de kom drukken eventueel de lamp eruit halen om de reflector goed te kunnen aanduwen.
Zorg wel dat je de reflector niet vuil maakt met je vingers dus een doekje of iets gebruiken.

Regelaar (als die er in zit,ben niet bekend verder met de Scenic) van lichthoogte koplamp uiterste stand zetten om het lichtbeeld zo dicht mogelijk voor de auto te hebben dan reflector erin drukken heeft wat kracht nodig om te doen eventueel het bolletje en de kom een beetje inspuiten met siliconespray,olie,of iets anders om wat makkelijker te bewegen.
Wel zorgen dat er niks op de reflector komt

Woonplaats Megane?

Derk

Nogmaals, dank voor de hulp.
Zoals u eerder vroeg naar de woonplaats om dit als een probleem te zien snap ik niet helemaal.
Maar de plaats is in het noorden van Groningen: Spijk.

Hierbij ook mijn excuses voor het uitblijven van een antwoord, maar wij zijn op het moment nogal druk met andere dingen bezig
die tussendoor zijn komen opduiken, en projecten die al maanden ingepland stonden...
Zoals eerder gezegd: Wij gaan binnenkort verder met ons onderzoek, en zullen uw genoemde stappen en opties doorlopen voor verder resultaat.

mvg,

Derk

richard65

Woonplaats vraag was en is ook geen probleem maar een eventueel hulp aanbod.
Woon zelf in Tilburg en zit regelmatig op de weg tussen Tilburg-Landgraaf-Aken(duitsland) dus mocht u hier op de route hebben gewoont dan was ik genegen geweest om even langs te komen om het probleem te komen bekijken en op te lossen.
Maar in het noorden van Groningen kom ik nooit dus helaas.

Voor de rest succes dan met de reparatie --

Derk

Goedenavond Richard,

Wij kunnen met een brede glimlach zeggen dat het probleem opgelost is.
Het heeft inderdaad te maken gehad met wat u zei.
(Ik wou u nu eigenlijk bedanken, maar gezien het feit dat dat al in een overmaat gedaan is laat ik het er even bij)
... Danku!

mvg,

Derk

richard65

Goedemorgen Derk,

Ja zo simpel kan het soms zijn maar ben blij dat het zo opgelost is !-!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev