Advertenties


Marc's Mégane III Estate 1.5 dCi 110

Gestart door MarcN, 30 januari 2017, 20:33:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MarcN

Vanwege versleten ruitenwissers had ik met enige spoed een nieuw setje nodig. Normaal gesproken bestel ik online de Bosch Aerotwin A116S (meestal bij Amazon voor iets meer dan 20 euro).

Nu zag ik bij Action ruitenwissers van het merk Magnum liggen en dit blijkt een Valeo merk te zijn, dus daarom durfde ik de gok wel aan.

Ik heb de Magnum F40 + F60 aangeschaft, welke geschikt zijn voor een Megane III en heb totaal €11,90 betaald. Uiteindelijk scheelt dit maar een tientje met Bosch Aerotwin als je ze online besteld, maar ik kon ze nu wel direct monteren.

Links op de foto Magnum vs. Bosch. Ze zien er nagenoeg hetzelfde uit. Hopelijk is de kwaliteit ook goed en kan ik weer een tijdje vooruit!




MarcN

Helaas hebben de Magnum ruitenwissers het maar tot deze week volgehouden, dus precies een half jaar. De kunststof blokjes aan de uiteindes zijn allemaal afgebroken en eentje is er zelfs volledig verdwenen.

Een leuk experiment, maar ik ga weer terug naar de vertrouwde Bosch Aerotwin ruitenwissers !-!

MarcN

Met ruim 285K op de teller en een hele hoop flesjes injector cleaner verder de afgelopen jaren, was nu helaas toch mijn eerste verstuiver aan de beurt.

Ik wist dat dit een keer zou gaan gebeuren bij deze kilometerstand, maar helaas voor mij gebeurde dit in Zuid-Duitsland vlakbij de Zwitserse grens. Ik zal de ellende die onderweg volgde besparen ;) Maar uiteindelijk weer thuis gekomen met een leenauto en de auto naar de Renault dealer in Nederland laten afslepen.

Diagnose: Verstuiver 2e cilinder en het advies om de gloeibougies te vervangen. Dit leek me een eerlijk advies aangezien ik daar al veel over heb gelezen bij de 1.5 dCi motoren, dus ik heb alles tegelijk laten vervangen.

De gloeibougies had ik eventueel zelf kunnen doen om kosten te besparen, maar voor mij was het moeilijk inschatten hoe vast deze in het blok kunnen gaan zitten. Ik heb daar zelf geen speciaal gereedschap voor en ik had er weinig zin in dat er één zou afbreken tijdens het demonteren.

Wel even slikken qua prijs bij de dealer, maar ik verwacht voorlopig weer even te kunnen rijden! Ik houd er wel rekening mee dat de andere verstuivers ook een keer aan de beurt komen.

Ik hoop dat ik tegen die tijd een Renault specialist met een CLIP in de buurt kan vinden. Ivm inleren verstuivers wil ik wel dat dit goed gebeurt.

MarcN

De gasveren van mijn kofferruimte zijn na verloop van tijd slechter geworden, dus ik heb besloten om deze te vervangen.

Het originele Renault onderdeelnummer is 844300009R en deze zijn geproduceerd door Stabilus (te vinden onder typenummer 341298). Omdat het maar om een paar eenvoudige gasveren gaat heb ik gewoon de goedkoopste gekozen die ik online kon vinden en het is een setje Maxgear 12-2065 geworden.

Deze kosten ongeveer een tientje per stuk dus voor zo'n 20 euro (exclusief verzendkosten) heb ik weer een klep die soepel en volledig open gaat !-!


MarcN

Naar aanleiding van het topic 'Water bij / langs pedalen en dus natte voeten' heb ik mijn paravan dit weekend ook eens gecontroleerd.

Achteraf gezien was dit zeker geen overbodige luxe, aangezien de afvoer aan de passagierskant echt helemaal vol met troep zat. Hij liep nog wel door, maar echt heel langzaam. De doorvoer aan de bestuurderskant onder de ruitenwissermotor was nog wel redelijk schoon.

Ik heb eerst de grootste troep eruit geschept en daarna heb ik alles zo goed als mogelijk schoongeblazen met perslucht. Vervolgens alles nog nagegaan met een sopje en borsteltje en even de tuinslang erop gehad. De afvoer is nu weer helemaal schoon en open.

Ik ben blij dat ik dit op tijd geconstateerd heb en het voelt altijd goed om op deze manier een stukje preventief onderhoud te kunnen doen.


MarcN

Mijn kerstvakantie is dit jaar vroeg begonnen, dus ik had mooi even de tijd voor een oliewissel. Natuurlijk ook weer een flesje cleaner zoals bij elke beurt.  Dit keer voor de verandering geen specifieke injector cleaner maar een meer algemene reiniging van het brandstofsysteem.



Na de oliewissel viel het me op dat de auto erg scheef stond. Ik dacht in eerste instantie dat dit kwam door het opkrikken en dat de veer nog even wat moest inzakken, maar na enig onderzoek zag ik een gebroken veer achter en ik telde ook een winding minder dan aan de andere kant.

Alles meteen gedemonteerd om het goed te kunnen bekijken en toen bleken zelfs beide veren gebroken te zijn. Een tijdje terug hoorde ik wel een 'kloenk' geluid toen ik over een drempel reed, maar toen heb ik er daarna eigenlijk weinig aandacht aan gegeven en blijkbaar heb ik zo dus zo'n 2 weken rondgereden :grin: Wanneer de andere kant gebroken is weet ik niet en dit is er tijdens de APK ook niet uitgekomen. Dit was sowieso moeilijk zichtbaar en ik zag het zelf ook pas na demonteren.



Ik kon op de originele veren geen merk vinden, maar de originele schokbrekers zijn van KYB dus mijn eerste keuze was gevallen op de KYB RA6147. Helaas hadden deze 2 dagen levertijd. Normaal gesproken niet zo'n probleem maar ik had alles al los liggen en ik wilde graag door, dus toen heb ik gekozen voor een setje Febi 174723. Uiteindelijk bleek dit een prima keuze en ook gewoon degelijk spul. Ik zie geen verschil in kwaliteit met het origineel en de dikte van het materiaal en pasvorm is identiek !-!


MarcN

#21
In de kerstvakantie heb ik in Duitsland een setje OSRAM Night Breaker H7-LED's gekocht en meteen daar gemonteerd.

Deze LED's zijn 'street legal' en de Megane 3 staat ook in de compatibility list. De vraag is natuurlijk wel of dit in Nederland echt meerwaarde heeft zolang het lichtbeeld goed is, maar ik heb deze keer bewust iets meer uitgegeven en voor goed geteste merk LED's gekozen. Ik heb zowel naar Philips en OSRAM gekeken, en uiteindelijk voor de laatste gegaan.

De afgelopen jaren heb ik al 2 goedkopere merkloze LED setjes gehad maar deze zijn steeds na een tijdje defect gegaan en ik reed inmiddels alweer even met gewone halogeen lampen rond. Een hele verademing om eindelijk weer LED te hebben tijdens dit donkere weer !-! Ik ga ervan uit dat de kwaliteitscontrole bij OSRAM beter is dan de merkloze LED's en verwacht dat ik voorlopig weer even vooruit kan. Ze geven 4 jaar garantie dus ik denk dat dit wel goed zit.


MarcN

Vandaag heb ik de 300K beurt uitgevoerd (ik zat er zelfs alweer bijna 3K overheen).

Voorheen heb ik meestal Purflux filters gebruikt, maar na prima ervaringen met Febi en Blue Print onderdelen (beide van de Bilstein Group) durfde ik het wel aan om eens wat meer onderdelen uit te proberen. Vergeleken met origineel/Purflux kon ik geen verschil in bouwkwaliteit ontdekken.

De onderdelen die ik gebruikt heb: Mannol Energy Formula C4 5W-30 olie, Febi 109603 oliefilter, Blue Print ADK82336 brandstoffilter, Febi 40209 luchtfilter, SCT (Mannol) SAK264 interieurfilter en een flesje Wynn's diesel injector cleaner. Totale kosten €82,05 !-!

Ik kwam er tijdens controle ook nog achter dat de remschrijven aan de voorzijde inmiddels de minimale dikte hebben, dus hiervoor ga ik een nieuw setje Brembo bestellen.


MarcN

De nieuwe Brembo remschijven (09.A727.11) en remblokken (P 68 050) aan de voorzijde zitten er inmiddels ook op. Voor €100,78 kan ik weer even vooruit.


MarcN

Dit weekend heb ik de schokdempers aan de achterzijde vervangen. Dit waren nog de originele, dus na 305K kilometer mag het wel een keer :) De remblokken achter waren ook aan de dunne kant dus die heb ik ook meteen vervangen.

De originele schokdempers zijn door KYB geproduceerd (Renault 562108593R). Eerst overwogen om weer voor KYB te gaan, maar uiteindelijk na veel inlezen voor een setje Bilstein B4 (19-227931) gekozen.

De schokbrekers voor de voorzijde inclusief accessoires heb ik ook al liggen. Hier ga ik binnenkort mee aan de slag.


MarcN

Afgelopen weekend de Bilstein's (22-193452) aan de voorzijde gemonteerd. Wat er vanaf kwam was nog origineel Renault (543020008R). De oude schokdempers waren wel echt op na 307K km. Deze kon ik bijna met 1 vinger naar beneden duwen, terwijl ik bij de nieuwe Bilstein's echt met mijn volle gewicht op moest gaan hangen om ze ingedrukt te krijgen.

Eerst de paravan gemonteerd om goed bij de achterste bouten te komen. Het was met een ringsleutel misschien ook net gelukt om ertussen te komen zonder de hele paravan te demonteren, maar aangezien ik bij de Megane III nog geen ervaring had met dit klusje vond ik het fijner om gewoon goed te kunnen zien wat ik aan het doen was.

Ik heb ook meteen nieuwe veerpootlagers, stofhoezen en koppelstangetjes gemonteerd.

Helaas ook ongepland de versnellingsbakolie vervangen :grin: Ik was aan de bestuurderskant bezig en deed al extra voorzichtig, maar toch is er bij deze aandrijfas best wat olie uitgelopen tijdens het demonteren/monteren.

Het viel niet mee om in het weekend nog de juiste olie te regelen, maar gelukkig is het toch gelukt om 2 flesjes Kroon Oil SP Gear 5015 te bemachtigen. In eerste instantie wilde ik alleen bijvullen, maar ik vond de olie zo erg stinken dat ik besloten heb om dan maar meteen een liter extra te kopen en alles te verversen.

Nu alleen nog even uitlijnen aankomend weekend (stuur staat gelukkig nog wel recht). Tijdens de korte ritten die ik tot nu toe gemaakt heb, merk ik al dat de auto tijdens remmen veel minder naar voren 'duikt' en drempels voelen ook soepeler aan.








MarcN

Het bekende slangetje was nu ook bij mij gescheurd (foutcode P0470). Slangetje besteld, pijpje eronder met een stuk staaldraad op een schroefmachine gereinigd en daarna de nieuwe slang erop gezet.

Hierna alle storingen gewist en een testronde gemaakt. Alle meldingen blijven weg, dus opgelost !-!


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev