Advertenties


milestone winterbanden

Gestart door RenéCC, 8 januari 2014, 17:05:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BadEend

#30
Misschien als je met je terreinwagen door sneeuw van een meter hoog wil rijden.
Met een gewone personenauto is dit dus niet van toepassing.
Indien de winterbanden niet meer voldoende zijn doe je er sneeuwkettingen omheen.

Roy16v

#31
Pff  idd tedo...
Meestal zijn bad eendjes leuk.
Maar dit bad eentje heeft een hele scherpe snavel.
Volgens mij denkt badeend dat ik op 1,5 bar rijd ofzo.
Nou ,zomerbanden heb ik op 2.3 winter op 2.0.
zo hoop dat je nu van mij een duidelijk antwoord hebt en dat je je blik ook wat verdrr kunt leggen dan datvje nu doet.

Blii dat ts tevreden is met de banden daar gaat het om.
Veilige kms gewenst.

MOD Break: Bericht klein beetje gecoririgeerd. Houd een ieder in waarde.

J to the H (Jeroen)

Nou, ik haak er dan ook ff in...
Tedo, hoe kan de inchmaat van invloed zijn dan?
de breedte kan ik me wel voorstellen overigens. Een smallere band heeft meer druk per druk per cm2 dus minder last van 'drijven'/aquaplanning.



Tedo

@Jeroen: met een kleinere velg krijg je hogere banden (en vaak ook minder breed).
Dat schijnt in de winter betere grip op te leveren dan een platte brede band.
Zelf rij ik overigens zowel in de zomer als in de winter met 17 inch.

J to the H (Jeroen)

Hmm, Ik snap de theorie (hogere wang, dus meer oneffenheden kunnen opvangen), maar ik kan me niet voorstellen dat je hier echt merkbaar verschil in zal vernemen.

Overigens was ik ook altijd van mening dat je winterbanden relatief hard moet oppompen (2,5 bar tov 2,2 bar voor zomerbandjes in mijn geval),
maar door deze discussie weet ik het niet meer.
Gelukkig is 2,5 bar sowieso geen verkeerde waarde, en stiller en zuiniger dan 2,0 bar, dus laat ik het zo  ;).

Tedo

2,5 bar is wel wat hoog. Welke velgmaat heb je? Kijk eens in de binnenzijde van je bestuurdersdeur om te zien wat Renault adviseert. Ik heb meestal 2,2 à 2,3 voor en 2,0 à 2,1 achter (met 17")

J to the H (Jeroen)

Ik heb 16 inch, zowel voor als achter 2,5 bar. In de zomer iets zachter dus.
Ik geloof dat Renault idd jouw waardes adviseert. maar met het oog op rolgeluid en weerstand, verbruik dus, kies ik voor iets harder.
Daar komt bij dat ik nu dus een zware gastank achterin heb liggen.

En.. Ik heb nooit het gevoel dat ik te weinig grip heb.

Umpire (Robin)

Om aan al het gezeik over wel of geen lagere spanning hier een einde te maken:

Wij (Hogeschool Rotterdam, Automotive Engineering) hebben deze week winter en zomerbanden getest op grip, endurance en maximaal haalbare snelheden op verschillende wegcondities.

Ik kan het volledige rapport hier neerzetten maar dan ben je volgende week nog niet klaar. Het belangrijkste wat eruit kwam was dat bij bijna alle geteste merken, op een enkeling na, de grip het beste was bij 0,2 bar onder de voorgeschreven spanning. Door deze mindere spanning is er meer interactie met het wegdek en zal de grip toenemen. Het nadeel is dat de weerstand groter is, dus je meer brandstof verbruikt. Op 100km zal je met de auto waarmee getest is, een Volkswagen Golf 2.0 uit 2010, ongeveer 2,9 liter meer gebruiken.
Wil je nog een Gin-Tonic? 'Tuurlijk, ik heb morgen Tonics te doen'

Niemand weet dat de broers van Bruce Lee, Crues en Mues, de ontbijtindustrie zijn ingegaan..

BadEend

#38
Geld dat voor zowel winterbanden als zomerbanden?
Heb je een link naar die test?

Umpire (Robin)

Link naar het rapport komt zo snel mogelijk BadEend, deze is nog niet volledig uitgewerkt. Dit is een afstudeerrapport van ons.

We hebben getest in onze cleanroom, hier zijn verschillende temperaturen, weersomstandigheden en soorten wegdek te creëren.

Wij hebben winterbanden getest in verschillende weersomstandigheden, verschillende temperaturen en verschillende soorten wegdek. Hierbij kwamen de al eerder geposte gegevens naar boven.

Ook hebben wij zomerbanden getest in zomerse en herfstige condities, deze banden hebben andere waardes. Van de 14 geteste banden presteren er 9 het best op de voorgeschreven spanning, 1 ervan presteerde beter met een lagere spanning en 4 presteerde beter met een hogere spanning.

Wij gaan deze testen nog uitbreiden:)
Wil je nog een Gin-Tonic? 'Tuurlijk, ik heb morgen Tonics te doen'

Niemand weet dat de broers van Bruce Lee, Crues en Mues, de ontbijtindustrie zijn ingegaan..

BadEend

Testen in een cleanroom is leuk, maar de beste test is toch echt die in de praktijk.
En daarbij hebben jullie het maar op 1 auto getest.
Ondanks dat ben ik toch benieuwd naar het rapport.

Roy16v


Roy16v

En @ MOD dik keer was ik aan de beurd.
En na mijn mening ,lelijke woorden stonden er niet in .
Maar ach,voor eindeloze discussies is dit ook een forum natuurlijk :p

J to the H (Jeroen)

Je kan ook alles de grond intrappen badeend...

BadEend

Trap het niet de grond in, ik ben kritisch.
De testen van autobanden zijn niet 1 op 1 over te nemen op alle auto's.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev