Advertenties


Welke maat velgen kan ik gebruiken????

Gestart door ejdb, 6 december 2017, 20:57:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ejdb

OK even een newbe vraag:
Op mijn GT line zitten standaard 17 velgen met standaard 205 50 17 banden. so far so good.
Nu ben ik op zoek naar een steje originele renault velgen met winterbanden maar dat is in die maat nog niet zo makkelijk of erg duur.

Nu worden er wel veel sets in 16 voor megane III aangeboden.

Als ik in mijn deur kijk dan zie ik hetvolgende overzicht voor geschikte banden/wielen:



Maar wat betekent dit plaatje nou precies???????? 8)7 8)7

"Mag" ik alleen voor mijn reservewiel 16" gebruiken????  en moet ik verder dus kiezen uit de eerste drie genoemde maten?

Ben best goed in schemas lezen maar dit plaatje is mij niet helemaal duidelijk :)

Wie geeft mij een helder beeld?

hemi24

#1
Ook mijn Megane staat op standaard 205/50R17.

Die van mij is oorspronkelijk geleverd mét reservewiel en dat is een stalen velg met 205/55R16 band.

Mijn beste gok is dat er af-fabriek 2 soorten reservewielen zijn geleverd: 205/55R16 voor de normale Megane's en een 225/40R18 voor de snelle RS-versies.

Andere bijzonderheid is dat mijn reservewiel ook een eigen setje wielbouten heeft; dit schijnt bij nieuwere versies al niet meer het geval te zijn...

205/50R17 is ook een relatief prijzige maat heb ik ontdekt! 205/55R16 of 225/45R17 zijn meestal goedkoper/gangbaarder

adinsx

Kijk gewoon even op welke maat de minder luxe versies zijn afgeleverd. Die vind je snel genoeg op Marktplaats e.d.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

ejdb

Ja klopt mijn reservewiel is ook 16 inch. Maar is het dan ok om hem voor de winterbanden op zon 16 inch set te zetten of heeft dat veel invloed op rijgedrag? Of heeft dat invloed op  fe kilometerteller?

of maakt dat dus helemaal niet uit zolang ik maar een van de maten uit de tabel aanhoud?

adinsx

Zolang je de originele maten aanhoudt is er niets aan de hand. En met originele wielen kun je je ook geen buil vallen aan draagkracht o.i.d.

Qua rijgedrag zal je merken dat het onderstel iets comfortabeler wordt omdat de bandwang iets hoger is bij een 16" wiel. Je moet tenslotte dezelfde bandhoogte = afrolomtrek houden.

Ik rij nu nog op mijn 18" GT-wielen met bandenmaat 225/40/18 rond. Is mijn zomerset. Voor het weekend hoop ik mijn 17" GT-line wielen (winterset) er op te leggen. Dat is qua stuurgedrag altijd even wennen (stuurt minder strak), maar qua comfort wel weer lekker.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

adinsx

Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

hemi24

Beneden 4mm kun je winterbanden weg gooien v.w.b. gebruik in de winter...

adinsx

Citaat van: hemi24 op  7 december 2017, 17:56:17
Beneden 4mm kun je winterbanden weg gooien v.w.b. gebruik in de winter...

Oei, ik had niet op de mm's in die advertentie gelegd. Inderdaad, onder 4 mm zijn de winterse eigenschappen een stuk minder.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Tedo

Ik rij met de GT in de zomer ook op 225/40/18 en nu in de winter met 17" GT line velgen en 205/50/17 winterbanden. Ik vind deze niet minder strak sturen (heb zelfs het idee dat de auto wat meer grip heeft en iets sneller is met 17" t.o.v. 18"). Benieuwd of dat ook zo is met 17" t.o.v. 16".

mark

Bij m'n vorige megane kon ik het wel goed merken, van 16 naar 14 inch. Met 14 inch ging de megane in de bochten hellen. :D maar dat is natuurlijk op een stugge schroefset.  :P

ordelmania

Toen ik hem kocht zat er 215 op, nu met 225x45x17 maar dat stuurt zwaarder en hij zoekt als je in sporen rijd.
Heb nu de winterbanden 205x55x16 eronder en dat stuurt en rijdt een heel stuk fijner.
Maarja het oog wil ook wat.

hemi24

215? Rare maat voor onder een Megane 3..!

henkwijers@hotmail.com

Meestal is een reservewiel met stalen velg van daar de extra wielbouten.
Als je er aluminium velgen op hebt liggen passen de wielbouten die bij de alu velgen horen niet op de stalen velgen.
Wat betreft 16 -17 of 18 inch. velgen kan alle drie.
Alleen  bij 16 inch velgen met banden maakt  uiteraard meer omwentelingen  als een grotere  17 -of 18 inch.

Maar het verschil is minimaal.

Stanndaard op megane 3  17 inch.

Op gt line 18 inch.

Verschil moet er zijn.

Succes  met het zoeken van winterbanden, kijk eens op marktplaats   .

ordelmania

215? Rare maat voor onder een Megane 3..!

Is ook een dure maat, ze zaten er onder maar waren bijna op.
Maar breedte 215 reed wel prettiger als de dunlop sportmaxx 225 die er nu op liggen.

hemi24

Citaat van: henkwijers@hotmail.com op 10 december 2017, 11:18:57
Meestal is een reservewiel met stalen velg van daar de extra wielbouten.
Als je er aluminium velgen op hebt liggen passen de wielbouten die bij de alu velgen horen niet op de stalen velgen.
Wat betreft 16 -17 of 18 inch. velgen kan alle drie.
Alleen  bij 16 inch velgen met banden maakt  uiteraard meer omwentelingen  als een grotere  17 -of 18 inch.

Maar het verschil is minimaal.

Stanndaard op megane 3  17 inch.

Op gt line 18 inch.

Verschil moet er zijn.

Succes  met het zoeken van winterbanden, kijk eens op marktplaats   .

Op de wielbouten na, een hoop nonsens...

Zo zal een 16"  band met vrijwel overeenkomstige afrolomtrek niks sneller gaan draaien dan een 17" of 18"..!

Latere Megane 3 modellen zijn (omwille van uitstoot) voornamelijk geleverd op 16"; óók de GT-line. 18" is (origineel) eerder zeldzaam...

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev