Advertenties


Onderhoudsschema Mégane III 1.5dCi

Gestart door MarcN, 16 oktober 2016, 01:23:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarcN

Citaat van: ordelmania op 19 oktober 2016, 17:24:57
Heb nu een meg III estate 1.5dci edc met 182.000 km op de klok gekocht waarbij de distributie en egr klep bij 161.000 zijn vervangen.
Ook op deze geen garantie erbij genomen.

Ik heb beide meg's bij de merkdealer gekocht waar de auto's in onderhoud zijn geweest en de historie dus bekent is.
Aangezien ik daar meerdere auto's heb gekocht zonder problemen ga ik er van uit dat ik de eerste tijd ook met deze zonder problemen kan rijden.

Maar het blijft altijd een gok.

Ik hoop dat je een mooie meg iii kunt vinden waar je nog jaren plezier van hebt.

Het blijven mooie auto's.
Ook een beetje mijn gedachte! Als de historie bekend is en alles is door de dealer gedaan dan zal het in de meeste gevallen wel goed zitten. Na aankoop even verse olie en wat filters erin en dan hopelijk een jaar rijden zonder al te grote problemen.

Soms moet je een klein gokje wagen in het leven ;) Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt met garantie, maar als ik een auto zonder garantie en een wat hogere kilometerstand neem (tussen de 160000 en 180000 km) dan scheelt me dat al snel 2000 tot 3000 euro. Van dat geld kan ik flink wat onderhoud uitvoeren de komende jaren.

Ik heb op dit moment al een paar mooie gezien maar eerst mijn huidige auto verkopen. Ik heb inruil overwogen maar het verschil in prijs is gewoon te groot.

MarcN

Inmiddels een mooie Megane gekocht met zo'n 162000 km op de teller. De distributieriem is bij 155000 km nog door de dealer vervangen, dus daar heb ik voorlopig geen omkijken naar.

Het vreemde is wel dat er tijdens die werkzaamheden geen Onderhoudsbeurt A+B en koelvloeistof vervangen uitgevoerd is, terwijl dat bij 150K wel als advies op de Renault website aangegeven wordt. Waarschijnlijk bezuiniging vanuit de leasemaatschappij waarvan ik de auto gekocht heb.

Ik ga maar eens beginnen met wat verse olie en een nieuw oliefilter want dat had 7000 km geleden al vervangen moeten worden. Ik denk dat ik de andere filters ook meteen vervang, dan weet ik zeker dat het weer een jaar of 30000 km mee kan.

Hoe zit het met vervangen van de koelvloeistof? De Renault interval is 150000 km of 5 jaar maar de vloeistof ziet er nog erg helder uit. Toch preventief vervangen of kan dat nog wel even mee?

mark29

Ja vaak is dat samen met de waterpomp.
Maar goed, misschien is die ook mee vervangen? Niets van te zien?

Best kans inderdaad dat ze alleen het hoog nodige gedaan hebben, vaak laat de lease dan nog wel de riem doen en bijvoorbeeld remmen, omdat ze niet willen dat er net iets kapot loopt, dan hup de lease uit.

mark29

Owja als de koelvloeistof er netjes uit ziet, lekker laten zitten.
Hoe is de remvloeistof? Als die donker van kleur is vervangen, die hoort pis geel te zijn, dat is veel belangrijker, ivm kookpunt, bergen en dergelijke, hard remmen word de boel goed warm namelijk.

MarcN

#19
Ik had vanmiddag de dealer in Maastricht gebeld (waar de auto de laatste werkzaamheden heeft gehad) en ze gaven aan dat de waterpomp bij de distributiewissel niet vervangen is omdat dit apart door een multiriem aangedreven zou zijn. Klopt dat? Om die reden is er toen ook geen koelvloeistof vervangen.

Het vreemde is dat er nog wel distributieriem, remblokken voor, APK, aircovulling e.d. gedaan is vrijwel aan het eind van het leasecontract maar niet even de olie meegepakt. Dit vind ik niet zo erg want die olie en filters kan ik voor een paar tientjes zelf doen !-!

De meeste mensen zullen bij een proefrit schrikken van een onderhoudsmelding met olie verversen en daarom niet kopen. Maar ik had voor aankoop de onderhoudshistorie goed bekeken en de riem was voor mij het belangrijkst.

De koelvloeistof is nog zo helder dat ik me bijna afvraag of die tussendoor nooit vervangen is, maarja dan zou het eigenlijk op de onderhoudshistorie moeten staan omdat bij de leasemaatschappij alles geregistreerd wordt. De remvloeistof ziet er ook nog erg goed uit (deze zit er vanaf 126000 km in dus dat kan ook nog wel even mee).

Dus dan ga ik nu gewoon 5 liter olie en alle filters bestellen, even een dagje klussen en hopelijk kan ik dan de komende 30000 km probleemloos vooruit :)

mark29

Nee. Die waterpomp loopt met de distributie mee.

mark29

Ja die koelvloeistof, die autos zijn nog niet zo oud, dus die zullen nog niet zo verkleurd zijn.
Dat ziet je sneller bij een megane 2 of helemaal bij een megane 1, die hebben vaak roest bruine kleur.

MarcN

Citaat van: mark29 op 27 januari 2017, 07:11:55
Nee. Die waterpomp loopt met de distributie mee.
Dat is wel slechte bezuiniging dan. Maar hopen dat die niet gaat lekken. Ik dacht dat het een beetje standaard was om de waterpomp altijd meteen mee te vervangen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev