Advertenties


Onderhoudsschema Mégane III 1.5dCi

Gestart door MarcN, 16 oktober 2016, 01:23:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarcN

Wat zijn tegenwoordig de intervallen voor een Mégane III 1.5dCi?

Ik ben aan het rondkijken voor een 2012 model en ivm de verschillende kilometerstanden is het met de onderhandelingen wel handig om te weten wanneer bijvoorbeeld de distributieriem gedaan moet worden.

Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat dit 120000 km of 5 jaar is, maar ik kan het eigenlijk nergens terugvinden.

Als er iemand een compleet onderhoudsschema beschikbaar heeft zou dat helemaal ideaal zijn !-!

mark29

die riempjes zijn 160000 of 6 jaar.
verder elke 30000 of 1 jaar. en nu zijn er ook a en b beurten.

MarcN

Dank je, dat ligt gelukkig hoger dan verwacht!

Even nadenken of ik dan ga voor een auto met bijvoorbeeld 120000 km of eentje die al boven de 160000 km zit waar dan waarschijnlijk de riem al een keer vervangen is. De verkoopprijzen bij hogere kilometerstanden liggen vaak lager en dan heb ik ook nog eens het voordeel dat ik die kosten voor de distributie niet meer hoef te maken.

Ik denk dat de kilometerstand voor de restwaarde over 2 of 3 jaar weinig uitmaakt, mede omdat er door de lease zoveel Méganes op de markt zijn.

Ik had de A en B beurten inderdaad gezien op de Renault website. Dat komt een beetje overeen met een grote en kleine beurt?
Deze beurten ga ik sowieso zelf uitvoeren. Maar met een termijn van 30000 km of 1 jaar zijn die kosten erg laag!

mark29

Nee, dat is meer met hoeveel je rijd.
Je rijd in 1 jaar 30000, of meer dan 15000 tot 30000 km, dan doe je een a/b beurt, dat is dan olie oliefilter en pollenfilter.
Rijd je minder dan 15000 in een jaar, dan kan je een a beurt doen, vloeistoffen op peil zetten en een pollenfilter.

Ik vind het verwarrend nog steeds, elk jaar olie vind ik echt geen overbodige luxe voor een auto, en de pollenfilter ook gewoon elk jaar. Die paar tientjes ga je toch geen stank en vuil inademen?

mark29

Owja vergeten kan je ook nog olie olie filter doen zonder pollenfilter, om het nog verwarrender te maken.
Al met al de meeste doen gewoon alles zoals het vroeger was, is veel beter ook.
Maar moet wel zeggen dat goed 3 kwart van de autos die bij ons komt lease is, en dus ook vaak veel diesels met meer kilometers.

MarcN

Ik rijd ongeveer 30000 km per jaar maar op die paar euro voor filters ga ik dan inderdaad niet besparen.

Dus bij alleen een A beurt wordt er geen olie ververst en dan doe je dit dus om de 2 jaar? Dat vind ik wel een vreemde keuze, maar blijkbaar kunnen de blokjes het dan wel makkelijk aan.

Zelf kies ik er dan liever voor om per 30000 km / 1 jaar gewoon een oliewissel te doen en meteen alle filters mee te pakken. Met deze termijn maak ik me om de onderhoudskosten niet zo'n zorgen. Dat is met de Volvo die ik nu rijd helaas wel anders. Hopelijk kan ik deze snel verkopen en eindelijk weer Mégane gaan rijden 8)

Bedankt voor de info! Vooral de distributieriem vond ik belangrijk om te weten ivm kilometerstand bij aanschaf (klein onderhoud kan ik zelf maar met een distributieriem vervangen heb ik nog geen ervaring, dat zou ik dus moeten uitbesteden).

mark29

Als je die vaker gedaan hebt een erg makkelijke riem.
Heb je dat niet eerder gedaan, ja dan kan het spannend zijn haha, ik lees hier vaker dat mensen zelf gaan tobben en dan hier allemaal vragen stellen over het timen. Dan zijn ze al over hun kunnen heen eigenlijk.

MarcN

Ja sommige dingen moet je gewoon aan iemand met ervaring overlaten ;) Maar aan de andere kant heeft iedereen het ooit moeten leren natuurlijk, al is dat bijvoorbeeld als beginnend monteur met ervaren mensen en goed gereedschap om je heen een stuk handiger.

Als hobbyist kun je wel redelijk handig zijn en technisch inzicht hebben, maar het is vaak toch dat stukje twijfel wat je bij de eerste keer uitvoeren hebt.

Ik heb hier in de periode met mijn Mégane II ook een hoop vragen gesteld en daardoor uiteindelijk veel zelf kunnen oplossen !-! Maarja ik ga natuurlijk geen hele blokken of versnellingsbakken uit elkaar halen, zoiets is vooral leuk om te leren als je er een tweede auto of oldtimer als hobby project bij hebt ofzo.

mark29

Als leerling zie je het eerst 100 keer door mee te kijken en helpen met een ervaren monteur.
Een hele tijd verder kan die leerling meer zelf en gaat hij het zelf doen, en kijkt die oudere monteur over zijn schouder heen inderdaad.
Als ze maar weten hoe een motor in elkaar zit, wat ze  doen, en waarom het zo moet, en wat als de motor niet op tijd staat, hoe zet je hem op tijd enz enz.

MarcN

Ja die informatie tot je nemen en ervaring opdoen heeft de nodige tijd nodig, dus daarom misschien ook geen klusje wat je even tussendoor op de stoep doet.

Zelf iets kunnen oplossen is leuk maar je moet wel je grenzen kennen. Om die reden ga ik mooi op zoek naar een Mégane waarvan de riem al gedaan is 8)

appie

Je kan bij aanschaf van een auto met 100.000 km ook afspreken dat de dis-riem gewisseld moet worden . De meeste garage's doen dat dan wel omdat je vaak 6 mnd garantie krijgt en als de riem knapt binnen die tijd de kosten hoger zijn dan vervangen

MarcN

Ik ga eens kijken wat er te onderhandelen valt maar bij zo'n lage kilometerstand de riem al vervangen vind ik eigenlijk onnodig, ik ben op zoek naar een model van minimaal 2012 dus dan komt deze op zijn vroegst pas in 2018 aan de beurt.

Een auto met 160000 km vind ik ook geen probleem, volgens mij kunnen die 1.5dCi blokken best lang mee. Het voordeel zal dan zijn dat de riem waarschijnlijk al vervangen is. Ik moet het gewoon eens allemaal gaan vergelijken en wat autobedrijven gaan bezoeken.

Ik vind (Bovag) garantie in de meeste gevallen best prijzig. Meestal komt er dan zo'n 1000 euro bovenop de verkoopprijs. Natuurlijk heb je een half jaar zekerheid maar voor dat geld moet er toch wel flink wat kapot gaan wil je er echt voordeel van hebben.

ordelmania

#12
Heb nu 2 Megane's zonder garantie gekocht.
De eerste was een meg II grandtour automaat 1.6 benzine met 163.000km op de klok gekocht, heb er tot 188.000 probleemloos mee gereden.
Wel ieder jaar nieuwe olie en oliefilter.
Heb nu een meg III estate 1.5dci edc met 182.000 km op de klok gekocht waarbij de distributie en egr klep bij 161.000 zijn vervangen.
Ook op deze geen garantie erbij genomen.

Ik heb beide meg's bij de merkdealer gekocht waar de auto's in onderhoud zijn geweest en de historie dus bekent is.
Aangezien ik daar meerdere auto's heb gekocht zonder problemen ga ik er van uit dat ik de eerste tijd ook met deze zonder problemen kan rijden.

Maar het blijft altijd een gok.

Ik hoop dat je een mooie meg iii kunt vinden waar je nog jaren plezier van hebt.

Het blijven mooie auto's.

henkwijers@hotmail.com

Als ik je mag adviseren, koop een megane type 3 ongeacht de km.
Met een nieuwe distributieriem je weet nooit  hoe er mee gereden is.
En wat een eerdere  schrijver meedeelde een riem is goedkoper ,als de motor kapot rijden.

Ongeacht de km 80000  of 160000.km

Succes. Henk.

MarcN

De meeste auto's die momenteel te koop staan zijn ex lease auto's dus het is inderdaad de vraag hoe ermee gereden is.

Het voordeel is wel dat deze vrijwel allemaal dealer onderhouden zijn, alleen op het laatste beurtje zal misschien bespaard zijn. Ik ga sowieso de boekjes checken en navraag doen bij de dealer. Eventueel kan ik hem daar dan ook even op de brug zetten voor een aankoopkeuring.

Natuurlijk hoop je dat je een goede auto koopt maar het blijft helaas altijd een klein gokje. Maar als ik een mooie auto tegenkom waar ik een goed gevoel bij heb en de historie is netjes bijgehouden dan durf ik het wel aan.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev