Advertenties


Phase 1 remmen & ophanging vooraan

Gestart door derouckkevin, 13 februari 2015, 09:16:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

derouckkevin

Ik ben al enkele jaren trouwe bezoeker van dit forum, maar het is er nog nooit van gekomen om hier zelf iets neer te schrijven, ... tot nu dus.

Ik ben vorig jaar begonnen met mijn eigen projectje, en zal dit hier binnenkort uitgebreid tentoonstellen. Helaas heb ik nog 1 probleem:

Ik heb een Megane Coupe Phase 1 1.6e, en zou graag de ophanging vooraan & de remmen vooraan willen vervangen door die van een 2.0 16V. Uiteraard past dit niet, aangezien de cardans (aandrijfstangen) van een 16v dikker zijn dan die van een 1.6e. Ik had gehoopt de rollagers te kunnen wisselen, maar blijkbaar zijn de buitendiameters daarvan ook verschillend!

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind veel topics over het veranderen van de achteras naar schijfremmen (wat hier ook al gebeurd is), maar vooraan lijkt niet zo voor de hand liggend.

Graag jullie hulp om mijn project eindelijk af te werken. Bedankt!

Yorick

Ik denk dat er wel een aantal leden zijn die je hierbij kunnen helpen  !-!
Leuk project, ben zeer benieuwd!  :9~

Christian de Vriend

dan zou je de fusee's van een 16v en de 1.6e eens met elkaar moeten vergelijken.

Ik kan je nu vertellen dat de veerpoten niet gaan passen,ik ging van een 1.6 naar 16v
en kon mn KW set niet overzetten.

ik heb toen de fusee gebruikt van een meg 1 ph2 1.616v,op die manier kon ik
zonder pijn en moeite mn kw set monteren,aangezien mijn 16v 258mm schijven had
wilde ik liever 280mm,en die heeft de ph2 standaard,dus met het vervangen van de fusee
had ik ook meteen grotere remmen.

of dit andersom werkt? weet ik niet.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

matthew

Misschiej in project van nicole.
Dienhad een 1.6 en heeft daar ook remmerij van 2.0 16v gemonteerd gehad.
Maar was niet zomaar gemaakt.

Zoals christian al zegd zul je wel op andere fuseelichamen komen.

Jacques

#4
Zet even wat foto's van je huidige remklauwen op de site. Als je 259 schijven en klauwen met montage gaten met hart op hart maat van 82mm hebt , kun je met adaptorplaten 280 mm schijven en grotere remklauwen monteren.
Als je nu al 266 mm schijven met de remklauwen met hart op hart maat 142mm hebt, is het een kwestie van remzadels en schijven van een van de latere types megane 1 met 280mm schijven over te zetten. (Ik heb dit al eerder gedaan op een R19 en heb 280mm schijven met megane remklauwen).
Voor 280mm remschijven moet je wel 15inch velgen hebben. Anders past het niet.

foto's 280mm schijven met megane klauwen en 15"velg:



matthew


Christian de Vriend

Je kan ook overwegen om bij het zelfde formaat te blijven,en een goede set remmen en blokken aan te schaffen voor die maat.

Op mijn 1,6e had ik EBC schijven en blokken,de blokken waren de yellowstuff serie,en moet zeggen,dat remde als een gek.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

derouckkevin

Iedereen alvast bedankt voor de info !!!

Ik zal morgen eens de schijven en klauwen precies opmeten. Kan ik ergens passende adaptorplaten bestellen hiervoor? Of is dit custom-made?
Enkel de veren/schokdempers zal ik dan niet kunnen veranderen naar die van een 16v?

Foto's zullen dan zondagavond volgen!

De velgen zullen geen probleem zijn, want ik heb al originele 16v velgen met nieuwe banden klaar liggen.

Eens alles gemonteerd is en werkt, zullen er inderdaad EBC blokken op komen. Ik rij al enkele jaren met Yellowstuff op mijn Mercedes Sportcoupe, en ben daar altijd erg tevreden mee geweest (met een toch vrij sportieve rijstijl en sporadisch circuitbezoek).

Jacques

In mijn oplossing hoef je geen fusees, veren en schokbrekers te vervangen. Maar we zien straks je foto's  wel van de remklauwen en de maat van de schijf.

Christian de Vriend

als je persee de veerpoten van een 16v wilt steken,gaat dat sowieso niet passen op je huidige fusee,
de afstand tussen de bouten (van shokdemper) op het fusee is anders (weer niet meer of het
meer of minder was) hier kwam ik dus achter toen m'n KW set van de 1.6 op de 16v wilde monteren,
en aangezien de variant 2 voor de 16v er niet meer is,keek ik er tegen op om alles om te bouwen
voor uniballs ophanging.

Ktec racing heeft ook modificaties te koop voor grotere remmen.

http://www.k-tecracing.com
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

derouckkevin

Daar ben ik weer...

De bouten van de standaard 1.6e klauwen zitten inderdaad op 82mm van elkaar.
Deze van de 2.0 16v die erop moeten komen, zitten op 142mm van elkaar.

Ik zou wel overwegen om met adapterplaten te werken (als iemand mij kan zeggen waar ik die kan vinden).

Dan is het enkel jammer om de veerpoten van de 2.0 16v die ik nog liggen heb, want dan zal ik die inderdaad niet kunnen gebruiken.

Hier de standaard remmen:



Hier deze die erop moeten:



Nogmaals bedankt iedereen voor de uitvoerige uitleg  :)

Jacques

#11
Ik heb toen een ombouw gedaan met adapterplaten van Bart V. Die platen maken het mogelijk klauwen met 142mm hart op hart te monteren op een fusee met 82mm hart op hart  zie http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?f=30&t=11358&hilit=grotere&start=1330 (zie 11 april 2009) Er zal op RTC vast nog wel iemant zijn die een setje Bart V adapterplaten heeft.

Da Likita

Het is mogelijk om de assen van een 1.6 om te bouwen naar fusee's van een 2.0. Het ligt er maar aan hoeveel assen en koppen je hebt liggen.
Ik heb toen de assen van een clio 1.2 aangepast op de fusee's van een 2.0.
Had heel veel assen liggen en zolang de koppen passen en de je hebt "dikke" assen is het mogelijk.
Het is dat de wagen al verkocht is anders had ik graag de nummers opgezocht

De maten voor de schokdempers is 3 mm verschil (afstand tussen de boutgaten), is uit te frezen of te gebruiken met camberbouten.


Christian de Vriend

uitfrezen? dan kan je beter een ander fusee steken lijkt me.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Da Likita

De gaten van de schokdemper zelf zijn goed uit te frezen, dus niet van de fusee.

Als de remmen van een 2.0 groter zijn en wilt niet met bussen of plaatjes werken (snap ik zeker want het zijn wel je remmen)
Je kunt daar een pasplaat voor maken maar dan is het nog maar een plaat die de remklauw vasthoudt. Ik vertrouw daar niet op namelijk.
Zijdelingse druk kun je ook mee te maken hebben.

Altijd op die manier opgelost en aangepast en werkt uitstekend

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev