Advertenties


Do it yourself, roest behandelen/verwijderen

Gestart door Heatzone (Mark), 7 augustus 2013, 10:54:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heatzone (Mark)

Zoals wellicht enkele van jullie al weten ben ik actief bezig met mijn project auto, een rode Mégane ph1 16v welke nogal last heeft van roest.
Nu heb ik bepaalde delen al aangepakt en ik was eigenlijk wel benieuwd naar jullie ervaringen en aanbevelingen.

Er zijn een tal van producten te koop tegen roest en niet elk product heeft een zelfde werking, de een vertraagd, de ander sluit luchtdicht af en de andere is juist preventief.. Zo heb je ook nog roestomvormers, die roest weer omzetten naar ijzer? (iemand ervaring hiermee?)

Nu de vraag, welke producten zouden jullie gebruiken in de volgende gevallen (roest verwijderen en daarna behandelen van de oppervlakte)?

1.  Roest onder de auto, bijvoorbeeld bij de kofferbak dit wordt vaak blootgesteld aan aardig wat hitte vooral in de buurt van de uitlaat?

2.  De wielkast(rand)en van de auto, bij de meg 1 willen deze vaak wel gaan roesten?

3.  De onderkant van de dorpels bij de opkrik randen?

4.  Roest in de motorruimte?

5.  Roest op de panelen van de auto (bijvoorbeeld dak ofzo)?

Ben erg benieuwd. Tot dusver heb ik bijvoorbeeld het binnenpaneel achter het zijscherm, opgeschuurd met polijststenen, staalkopborstel, hand geschuurd, ontvet, zincspray, primer, laklaag en blanke lak. Bij bepaalde plekken ben ik niet zeker wat de beste oplossing is.  !-!

Dante

Ik denk met input & foto's een potentiële FAQ !-!
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Heatzone (Mark)

Dat dacht ik zelf ook !-!, zeker als iedereen meehelpt met informatie en ervaring met producten 8)

Ik ben zelf bereid meeste producten te kopen en foto's bij te houden van het resultaat enzovoort!

Dirk Kuipers

Interessant.
Ik ga de onderkant van mijn megane ook aanpakken als hij weer de weg op mag. Hier en daar inderdaad ook wat plekjes zoals de randen waar de krik op zit, etc.

Ik was van plan het ook schoon te maken met een staalborstel, vervolgens te ontvetten en een primer erop, en daarna in de tektiel (met kwast, lekker dik) te smeren.

Maar als er betere methodes zijn?

Heatzone (Mark)

#4
Wat ik tot nu toe heb gebruikt is de zinc primer van motip, deze spuit meteen (indien je een goede afstand houd) een aardige laag over het staal heen, droogt ook meteen goed op zou afsluitend moeten zijn in tegenstelling tot gewone primer dit is vaak geen afsluitende laag. Wat ik zover heb begrepen is dat je moet voorkomen dat zuurstof bij je staal kan komen want zuurstof en water gaan voor oxidatie zorgen en roest.

Bij de kofferbak van me cabrio heb ik tectyl op bepaalde plekken opnieuw opgespoten alleen deze loopt er met de hitte van de laatste tijd en de hitte van de uitlaat bijna weer vloeibaar af...  :'), Zou het originele wat Renault gebruikt ook te koop zijn? Zo las ik dat je van Mercedes wel de origineel gebruikte tectyl en soort van foam/kit kan kopen bij de dealer!

Ook het extra dik insmeren raden ze op veel sites af, het heeft namelijk geen betere werking als je het extra dik insmeert maar als er wel roestvorming onder je tectyl ontstaat dan is het met een hele dikke tectyl laag niet te zien tot het waarschijnlijk al te laat is...

Dante

1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Heatzone (Mark)

Dat Fertan is een roest omvormer toch? Wat heb jij gedaan na de Fertan behandeling? Het zwarte moet je er dan weer uitwrijven en daarna is het klaar om in de primer gezet te worden?

Dante

Ik heb er niets meer mee gedaan. Mede omdat ik ook geen primer meer heb, maar ook omdat op die plek de klep weer aan de beugels wordt gebout. Misschien dat ik het nog wel primer, maar dat ligt eraan of ik m'n achterspoiler nog opknap... :coffee:
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Heatzone (Mark)

Met een boormachine/dremel en verschillende vormen polijststenen en staalborstelkop alles opgeschuurd, met de hand opgeschuurd met losse schuurpapiervellen, ontvet en daarna de zinc primer van Motip (te koop bij o.a.  de Gamma € 10-15 euro zoiets. 

De roest:



LET OP, dit was niet het eindresultaat van het schuren, alle donkere plekken zijn putjes met oxidatie, deze zijn helemaal gepolijst tot blank staal.


Zinc primer van motip:







Eind resultaat, meerdere lagen primer (ja op de zinc primer), lak lagen en daarna blanke lak.






juul

Top dit  !-!
Ga het in de gaten houden, aangezien er bij mij ook een stukje in de dorpel en in de wielkast begint te roesten.
In de dorpel zit zelfs al een redelijk gat die voor de apk (mei 2014) dichtgelast moet worden.

Roy (Coup a One)

Wel fijn dat je de ruimte hebt om het onder handen te nemen, voor mijzelf zou dat het grootste probleem zijn ;)

Jacques

Ik ben zelf ook een grote fan van Zink spray. De hele bodem staat in de zink primer. Ik gebruik vaak de industriele versie, die is wat dikker. Verder zit er geen tectiel of teer over. Zo kan ik zien of er ergens roest ontstaat. Ik rij alleen in de zomer met de R19.
Je pakt het overigens wel grondig aan!

Heatzone (Mark)

Ja dat ik de ruimte heb scheelt wel enorm, de mijne heeft sinds ik hem heb al geen regen meer gezien :D

Bij mij zit er ook een gat in de dorpel, (kwam achter de sideskirts vandaan..) het gat is nu ter grootte van een knikker vanavond ga ik dit verder bekijken en zien hoe rot het echt is. De auto heeft ook bij een achterscherm roest dat van de wielrand omhoog gekropen is. Zowel in de dorpel als het achterscherm wordt een plaatje erin gelast en gelijmd. Volgende week zaterdag staat een afspraak met een schadehersteller die even gaat bekijken hoeveel werk het is.

@ Jacques, heb jij geen last van steenslag enzo op de bodem die pitjes slaan op je lak? Was volgens mij dan trouwens ook een aardige klus om al het tectyl eraf te halen en te voorzien van zincspray.

Aangezien er dus toch een gat in me dorpel zit wilde ik deze eigenlijk gaan benutten om tussen dorpel en kokerbalken tectyl te spuiten special voor holle ruimtes, iemand ervaring ermee en denkt dat dit een goed idee is?

Heatzone (Mark)

Ik heb laatst ook Fertan gekocht, in mijn actieve strijd tegen roest wilde ik het ook graag proberen.

Eerste proefstuk was op het staal wat nog redelijk intact was bij me dorpel !-!. Zelfde resultaat wat Dante ongeveer had. Het wordt echt pikzwart waar roest zit.
Vanavond is het 48 uur geleden dat het erop is gegaan en mag ik het zachtjes uitwrijven. Geadviseerd wordt binnen 6 maanden na het gebruik van Fertan de boel met zinkspray te overspuiten. 

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev