Advertenties


Ontluchten Megane 2.0 IDE

Gestart door jojojohan52, 25 oktober 2020, 23:15:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jojojohan52

Hallo,

Ik heb een 2.0 IDE waarvan de uitlaatkleppen zijn gaan lekken en ik deze dus heb vervangen. Echter toen we hem weer in elkaar hadden gezet moest deze ook ontlucht worden, eerst maar gewoon de ontluchtingsschroef lost gedraait op de kop en warm laten worden. Motortje liep mooi, geen stottertje, hikje of wat dan ook.

Kwam ik 2 dagen later terug, toen kwam er rook uit de uitlaat dat gewoon leek op waterdamp maar het bleef hangen, waarschijnlijk dus olie in de verbrandingskamer... Oei.


Bende weer uit elkaar, bleken de kopbouten gewoon bijna los te liggen, koppakking was een bende door alle olie en koelvloeistof. Nieuwe kopbouten en pakking en weer in elkaar.

nu goed geprobeerd te laten ontluchten, wederom de schroef losgedraaid, goed gevuld tot het hier uitkwam en weer dicht.
Motortje liep wederom als een zonnetje, na een paar minuten draaien zelfs nog een keer de schroef los gedraaid want je kan nooit voorzichtig genoeg zijn, en wederom kwam er lucht uit.
Dan denk je dat je hem eindelijk goed leeg hebt van lucht en laat je hem goed warm lopen, alleen na 5-10 minuten begon de rook weer...

Het vreemde is nu, als de kopbouten weer wat los zijn getrokken door de warmte zou je bijna denken dat het blok niet/waardeloos loopt, echter hij start meteen en loopt echt geweldig zelfs met al die rook uit de uitlaat. Misschien toch stiekem iets anders?

Ben op het moment een beetje ten einde raad hoe je dit blok, of welke renault megane uit 2001 dan ook, goed kunt ontluchten want mag toch hopen dat hij hierna niet nog een keer uit elkaar hoeft ;(

Alvast bedankt mochten hier mensen zijn die weten hoe je hiermee te werk gaat want begin toch wel medelijden met mezelf te krijgen.

mark29

Probeer hem anders met vacuum te ontluchten.
Die rook, is dat olie of koelvloeistof of wat?
Van een beroerde ontluchting gaat ie niet roken.
Kleppen goed ingesleten? Klepseals vervangen?
Zijn je klepgeleiders niet gewoon slecht? Neemt die ook olie?

Jacques

Heb je de kop gemonteerd volgens de aanhaalprocedure, te weten met momentsleutel in diverse fases en vervolgens met een hoekverdraaiing?

jojojohan52

CiteerProbeer hem anders met vacuum te ontluchten.
Die rook, is dat olie of koelvloeistof of wat?
Van een beroerde ontluchting gaat ie niet roken.
Kleppen goed ingesleten? Klepseals vervangen?
Zijn je klepgeleiders niet gewoon slecht? Neemt die ook olie?

De klepseals zijn vervangen omdat we dachten dat het die ook nog kon zijn, echter bleef hij lekker doorroken nadat we hem weer in elkaar hadden dus hebben we dat eerst afgestreept.
Kleppen zijn goed ingeslepen.
Wat is een goede manier om te kijken of hij olie neemt? Olie is vervangen nadat de kop de eerste keer er af is geweest dus hij zit vol tot het bovenste streepje.
De rook die er uit komt heeft een licht olie geurtje, en het blijft enorm lang hangen in een dichte ruimte.
Klepgeleider zou inderdaad kunnen, als het die zijn wat is dan de juiste actie? Kop gewoon vervangen? l-

Kop is beide keren volgens de aanhaalprocedure vastgedraait, momentsleutel op 20nm en daarna de hoekverdraaiing, zoals de aanwijzingen dat aangeven.



mark29

Revisiebedrijf perst er zo klepgeleiders in. Toen de kop eraf lag had je ze kunnen controleren.

Dus na 2e keer kop eraf geen olie gedaan? Als je de kop eraf haalt loopt er koelvloeistof de oliekanalen in. Dus altijd de olie erna doen. Wat je ook kan doen eerst alles aftappen, dan kop eraf. Kop erop, olie plug er nog eens eraf om wat gelekt is te lozen  en dan kan de olie erin. Tip voor als je net nieuwe olie hebt en dan de kop eraf moet.

Maarre het klinkt alsof je niet heel vaak motoren uitelkaar hebt gehad, klopt dat?

mark29

Klepseals netjes gemonteerd? Dus niet op het rubber drukken etc?

jojojohan52

CiteerMaarre het klinkt alsof je niet heel vaak motoren uitelkaar hebt gehad, klopt dat?

Dit was de eerste/tweede keer, is ook mijn eerste auto, heb nog een tweede met hetzelfde blok maar dat is een ander verhaal.
Als ik hiervoor naar een garage zou gaan zou ik blut zijn, dus dit is ook leuke hobby om met je vader te doen maarja, wel leuker als de auto daarna ook werkt natuurlijk ;)
Dacht eerst maar even navragen bij de personen die er waarschijnlijk vaker mee te maken hebben dan ik, voor ik domme dingen ga doen en het misschien voor de zoveelste keer... verpruts  8)7

Klepseals zijn erin gezet met klepsealtang, dus niet raar erop gedrukt ofzo.
En sorry als dit amateuristisch overkomt, maar naar wat voor revisiebedrijf zou ik moeten dan? Deze blokken zijn zo zeldzaam dat ik het al knap vind dat ik onderdelen kan vinden.

Ik denk dat ik hem eerst maar weer ga demonteren en checken of er inderdaad geen olie lekt langs de kleppen.
Bedenk me ook net nog een dingetje, toen ik hem de vorige keer uit elkaar haalde en de inlaat er af had, lag er olie op vrijwel elke inlaatklep, is dit iets van lekkende klepgeleiders, de kop of misschien beide?

Ik zal zeker de tip voor de olie meenemen voor in de toekomst, bedankt hiervoor in ieder geval, zelfs als het nu misschien niet meer enorm helpt :q

Ik wil graag weer met het autootje rijden want als die het doet dan is het een heerlijk krachtig motortje.


jojojohan52

CiteerDus na 2e keer kop eraf geen olie gedaan? Als je de kop eraf haalt loopt er koelvloeistof de oliekanalen in. Dus altijd de olie erna doen. Wat je ook kan doen eerst alles aftappen, dan kop eraf. Kop erop, olie plug er nog eens eraf om wat gelekt is te lozen en dan kan de olie erin. Tip voor als je net nieuwe olie hebt en dan de kop eraf moet.

Voordat de kop eraf ging is wel alle koelvloeistof eruit gehaald, mocht je hier op doelen.

mark29

Ja geen probleem als dit nieuw voor je is, maar dat verklaart wel wat. En als mensen met adviezen komen kunnen ze hierop inspelen.
En ja zelf doen, leer je veel meer van. En is bovendien veel leuker.

In elk dorp of stad zit wel een bedrijf die cilinderkoppen kan afvlakken, die hebben ook gereedschap om klep geleiders erin te persen. Wat ik mij afvroeg, deed hij al roken voor de kop eraf ging voor het eerst? Niet dat ik aangeef klepgeleiders, maar ondertussen ook zuigerveren vastzitten. Als ik eerlijk ben is de ide motor een bodemloze put. Maar toch heb ik er een haat liefde verhouding mee omdat je er zo mee kunt knallen als die goed rijd.

De olie die je aantreft bij de inlaatkleppen is normaal, ja olie sporen, niet een liter he. Bij elke auto vind je in het inlaatspruitstuk wat olie, die komt mee met de carterventilatie namelijk, en word zo meestal in de aanzuigbuis voor de gasklep meegezogen.
Vandaar ook dat gaskleppen vaak vervuilen, veel `tuners`overwegen hierom om een catchcan, ook wel op fora kotsbakje genoemd, mocht hierop gaan googlen kom je vast een hoop tegen.
Dit systeem houd dan de ventilatie in het blok intact, om de druk kwijt te kunnen en dan komt de olie die met de damp mee gaat, in een beker, ipv dat die opnieuw via het inlaatsysteem het blok in gaat, door voorkomt behoorlijk wat vervuiling.

Bovendien heb jij een ide motor, ja dat rijd als een kanon, als die goed rijd. Maar elke renault monteur noemt die de ideoot motor, omdat het eigenlijk een beetje een miskleun is, en die fout maken ze nu weer in de  nieuwe modellen en dat gaat ook weer fout, het is een direct ingespoten motor, dus de benzine word NA de inlaatkleppen ingespoten. Leuk voor efficientie van de verbranding als het spulletje nieuw is.
Voordeel van indirect inspoten is, zoals de meeste motoren is dat de benzine voor de inlaatkleppen gespoten word, hiermee automatisch de inlaatkleppen reinigt. Waardoor de ide motoren dus bekend stond om inhouden, vervuiling aan de kleppen.
Dit probleem is er nu ook met de nieuwste modellen, waardoor ze nu elke ongeveer 60k kleppen staan te reinigen met granulaat, ze hebben er bij het ontwerp kennelijk niets van geleerd.
Voor de werkplaats is dit natuurlijk goed geld verdienen.

mark29

Als je van te voren het koelsysteem aftapt, doen we dat meestal via aan koelslang, dat is het makkelijkste. Maar niet alles komt mee.
Bmw heeft bijvoorbeeld een plug in het blok zitten om af te tappen, dat is ideaal, renault kent dit niet helaas.

Dus dan tap je af via de slangen, maar wat erin het blok zit, loopt vaak maar deels eruit. Wat je ziet dus als je een cilinderkop demonteerd dat er alsnog koelvloeistof om die wanden van de cilinders zitten in de kanalen, wat dus vermengd kan worden met de olie, het is gewoon niet te voorkomen.
Ik deed altijd als ik een kop ging demonteren dus alles van te voren aftappen. En stel er zat net nieuwe olie in, dan hoef je na montage alleen opnieuw de aftap plug los te draaien om het gemengde rommel, olie, koelvloeistof, wat remmenreiniger omdat je de boel schoonspuit etc aftappen en dan is het schoon en kan de olie terug.

mark29

Owja de onderdelen zoals pakkingen en kleppen, alles is nog te krijgen via automaterialenzaak en de renault dealer.

jojojohan52

Ik zal wel even het hele verhaaltje uittypen zoals het nu is, maakt het wat overzichtelijker denk ik zo.

Het begon met een stotterende motor, bij stationair lopen hikte de motor zo ontzettend vaak dat dit eigenlijk niet te negeren was, ik heb de bobine, bougies en kabels vervangen.
Dit verhielp het probleem helaas niet, dus heb hem naar de dealer gebracht voor een diagnose, enige wat ze mij vertelden was dat de EGR klep niks deed. Ja dat klopt die is afgeschermd want zorgt toch alleen voor ellende op de IDE blokken.

Ik ben even verder gaan zoeken, en kwam al gauw uit op slechte kleppen, dus maar een compressietest gedaan. 1 cilinder had aanzienlijk lagere compressie, 10 bar in plaats van 16, toch wel even een klap in je gezicht want blijkbaar moet hij uit elkaar.

Motor uit elkaar en de kleppen gecheckt, de uitlaatkleppen van 2 cilinders waren zo lek als een zeef. We hebben deze vervangen, goed ingeslepen en getest met waterlektest tot deze compleet dicht was. Motor weer in elkaar gezet en de olie vervangen, de rede voor het vervangen van de olie was omdat 1 van de kopbouten kapot ging omdat de dop die er op moet *kuch* rottig *kuch* is, en helaas uitgeboord moest worden en we geen metaalschaafsel in elk kanaaltje wildden, we verwachtten natuurlijk niet dat ie nog een keer uit elkaar moest. 8)7

Toen kwamen we uit op het ontluchten, dit heeft mijn vader gedaan terwijl ik er niet aanwezig was dus kan ik niet heel veel over zeggen helaas. Alles leek prima en toen ik 2 dagen later terug kwam bij de auto en hem wederom startte kwam er allemaal blauwe rook uit de uitlaat. Onze eerste gedachten gingen uit naar de klepseals, deze zijn vervangen met nieuwen van Victor Reinz en toen is de motor in elkaar gezet. Motor rookte echter nog steeds dus dat was het uiteindelijk ook niet.

Motor wederom uit elkaar en laten vlakslijpen. Kop weer vlak, nieuwe pakking, nieuwe bouten, en weer in elkaar. Wederom gestart en ontluchting goed in de gaten gehouden omdat we dachten dat dit het porobleem is. Na 5-10 minuten draaien weer de blauwe rook.

En dat is waar we nu ongeveer zijn, ik die een beetje wanhopig wordt, en een auto die nog steeds moeilijk doet.

Ik heb veel van mijn onderdelen en info weg op een website van een pool die gespecialiseerd is in deze blokken (http://www.f5r.co.uk/)
Ik weet inderdaad dat het een moeilijk blok is, echter gaat altijd het brandstofsysteem stuk. Dus die onderdelen heb ik op reserve liggen zodat ze direct vervangen kunnen worden.
Een catchcan heb ik ook al liggen, heb echter nog geen plek gevonden om hem te plaatsen, eerst het blokje maar laten draaien denk ik zo :)

CiteerDe olie die je aantreft bij de inlaatkleppen is normaal, ja olie sporen, niet een liter he
Dat is het hem nou juist, op de ene klep ligt bijna niks en op de ander kan ik mn vinder erin dippen en dat wel bijna een centimeter diep.

Misschien zou ik vanavond een filmpje kunnen maken van het starten en de rook die vrijkomt indien dit gewenst is om het misschien duidelijker te maken van hoe en wat.

mark29

Heldere uitleg, maar als ik je begrijp deed ie van te voren niet roken, maar alleen waardeloos lopen door verbrande kleppen.
Heb je die auto gekocht met het feit dat ie slecht liep, of reed je er al lang mee? Ik vraag mij af of die dus al lang olie verbrandde namelijk.

Waarom verbrandde die klep? Bij een auto met hydraulische klepstoters komt dat niet zoveel voor, stel hij zuipt veel olie en stoot dat uit, krijg je veel vervuiling op de uitlaatkleppen en dan kan ik mij voorstellen dat ze daarom niet top afsluiten en zo gaan verbranden en niet meer volledig afsluiten. Als van te voren de zuigerveren al vast zitten bijvoorbeeld.

Of was er hiervoor helemaal geen olieconsumptie en roken aan de hand, en is die klep domme pech, en is erna iets met de kop gebeurd door de montage?
Stel je gaat nieuwe kleppen inslijpen, gebruik je die pasta, die je aan de kleprand doet, om de zetel in te slijpen. Is er teveel van die pasta gebruikt en in de klepgeleider gevallen, en de klep schuift lekker op en neer, dan schuurt dat in de geleider, dan heeft dat dus een gevolgschade die verklaarbaar is.

Ik zou eens goed nadenken en de tijd nemen wat er allemaal kan zijn, hoe zagen de kleppen eruit, heb je fotos gemaakt toen de kop eraf lag? Hoe was de historie voor je de kop eraf haalde.

Owja een lekkende injector kan trouwens ook ongewilde verbranding geven aan je kleppen.
Er schiet van alles door mijn hoofd, lastig probleem heb je in ieder geval.

mark29

Olie bij de inlaatkleppen, ja een goede natte vinger eruit halen is niet vreemd, maar moet niet een soeplepel vol zijn.
Hierbij moet je wel afvragen waarom er dus zoveel blowby gassen zijn, niet dat je de kop er weer afhaalt en toch een probleem in het onderblok zit ook.
De kop is dus gevlakt, dat bedrijf kan ook de geleiders persen neem ik aan.

jojojohan52

CiteerDe kop is dus gevlakt, dat bedrijf kan ook de geleiders persen neem ik aan.

Helaas niet, mijn vader heeft een draaibank op het werk dus heeft zelf de kop gevlakt, scheelt weer in de kosten.

Ik heb de auto in Februari 2018 gekocht, toen liep die perfect.
Toen kwam de E10 rommel eerder dan dat het officieel zou komen en heb ik per ongeluk wat E10 in de tank gegooid, wat de IDE blokken dus niet kunnen hebben. Ik heb er toen maar een paar kilometer mee gereden en daarna voor de rest volgegooid met 98 maar ben zelf bang dat dat wel deel van de schade is.

Doordat ik nog zon auto heb heb ik de brandstofrail van de andere erop gezet, dit omdat mijn andere auto een lekkende ring had om een injector en dus tijdelijk even een oplossing nodig had.
De ringen zijn vervangen en die rail zit dus nu in de auto waarover we het hebben.
Injectoren zijn dus niet stuk van de E10.

Ik had gisteravond nog wel even een discussie over die pasta inderdaad, want ik vond dat 1 klep veel knarstte bij het erin glijden. Echter zegt mijn vader dat de geleiders niks ander doen dan geleiden en dat de seals zorgen dat het droog blijft. Als jij zegt dat het toch wel zou kunnen door die pasta dan zou ik dat wel willen geloven.

Ook hebben wij 2 verschillende klepseals gevonden voor de IDE, een met een diameter van 5.5mm en een met een diameter van 5.4, we hebben nu seals met 5.5mm. Zou vervangen naar de kleinere diameter een effect kunnen hebben of is dit ook een dood spoor?

De auto is zeer goed onderhouden, de vorige eigenaar was een oudere man die zelf niet kon werken aan de auto, dus hij is onderhouden door een garage. 

Voor zover wij weten is er los van misschien pasta in de klepgeleiders niks met de kop gebeurd.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev