Advertenties


Turbo monteren op een 1.6e 8v Kunnen de zuigers het aan?

Gestart door KevinCabrio, 23 november 2009, 12:08:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

megcab2000 (Verkocht)


Ja kan, meer pk's.

Zoals gezegd, heb ik (2 jaarlang) een Renault5 1.4 gt turbo ,met carb. helaas, gehad. 115 pk. Bij de Renaultdealer gekocht met 30 dkm op de teller, 3 jaar oud.
De turboslang knalde er vaak af, wilde niet starten na rit (luchtbel in benzineleiding door hitte), remmen die last van fading kregen.
Vierde versnelling knalde uit de versnelling.
Je ziet ze (die 115 en 120 pk's origineel) zelden nog rijden en als, met een gescheurd spruitstuk. En dan heb je verre van veel pk's, laat staan turbodruk.

Misschien zijn die bezitters van die turbomonsters wel garagisten met zo'n hobby. Gereedschap en afstelapparatuur en sleutelruimte hebben ze al en ook nog genoeg reserve auto's om mee te rijden.

Het wordt een dure hobby durf ik te beweren. Meer zorgen dan plezier. Als je - geen idee van natuurlijk- toch geld genoeg over hebt.Koop dan liever een mégane RS.
Heb je wel een wagen met dagelijkse betrouwbaarheid en daarbij afgesteld onderstel.

Persoonlijk vind ik een auto pas goed/betrouwbaar, als ie - bij wijze van spreken- zonder verdere voorbereiding gestart kan worden en vervolgens een rit naar Italë, over de alpen,je daar rondtoert, en in 1x weer terug op kruissnelheid.
Als jouw 1.6e turbo die betrouwbaar krijgt, krijg je m'n grote complimenten. Even wat rondjes snel op het circuit is ook knap, maar dan hebben we het slechts over minder dan 20km dat ie heel blijft.

groet,
willem
Megane is verkocht

DONRozeboom (Mike)

Je krijgt toch vast wel meer uit een 1.6?
Pak bijvoorbeeld de CRX 1.6 16v.
Ik weet niet hoe het met het laatste model zit (Del Sol).
Maar ik weer dat het model ervoor (voorbeeldkenteken 86-DZ-VZ) een 1.6 16v motor had met standaard 124pk.
"Maar" 26pk maximaal omhoog lijkt mij weinig.
Met vriendelijke groet,

Mike Rozeboom

Toyota Aygo 1.0 12v - 11-2010 (Lease)
Peugeot 306 1.6 XS - 10-1999

-Jo-

Citaat van: megcab2000 op 17 mei 2011, 14:53:37
Ja kan, meer pk's.

Zoals gezegd, heb ik (2 jaarlang) een Renault5 1.4 gt turbo ,met carb. helaas, gehad. 115 pk. Bij de Renaultdealer gekocht met 30 dkm op de teller, 3 jaar oud.
De turboslang knalde er vaak af, wilde niet starten na rit (luchtbel in benzineleiding door hitte), remmen die last van fading kregen.
Vierde versnelling knalde uit de versnelling.
Je ziet ze (die 115 en 120 pk's origineel) zelden nog rijden en als, met een gescheurd spruitstuk. En dan heb je verre van veel pk's, laat staan turbodruk.

Misschien zijn die bezitters van die turbomonsters wel garagisten met zo'n hobby. Gereedschap en afstelapparatuur en sleutelruimte hebben ze al en ook nog genoeg reserve auto's om mee te rijden.

Het wordt een dure hobby durf ik te beweren. Meer zorgen dan plezier. Als je - geen idee van natuurlijk- toch geld genoeg over hebt.Koop dan liever een mégane RS.
Heb je wel een wagen met dagelijkse betrouwbaarheid en daarbij afgesteld onderstel.

Persoonlijk vind ik een auto pas goed/betrouwbaar, als ie - bij wijze van spreken- zonder verdere voorbereiding gestart kan worden en vervolgens een rit naar Italë, over de alpen,je daar rondtoert, en in 1x weer terug op kruissnelheid.
Als jouw 1.6e turbo die betrouwbaar krijgt, krijg je m'n grote complimenten. Even wat rondjes snel op het circuit is ook knap, maar dan hebben we het slechts over minder dan 20km dat ie heel blijft.

groet,
willem

de gtt waar ik het over had heb ik zelf opgebouwd voor een vriend me. Hij wordt gebruikt als dagelijkse wagen met 176 adw, kinderzitje op de achterbank. Ik kan je verzekeren, het spul wordt gebruikt waar het voor gebouwd is.

Toch geef ik je 100% gelijk in je stelling. Wij rijden elk jaar minstens 1x op en neer naar het noorden van Uk en minstens ook 1x naar La Chatre (France). Buiten die tripjes kan je ons ook vinden op circuitdagen zoals Zandvoort. Wat nou onbetrouwbaar ? ;) Het is zelfs zo erg dat mijn eigen motor (uit een straatwagen !) werd gemonteerd in de europacup van MTB racing om het seizoen af te werken en gelijk een vlottere auto heeft dan voorheen.

megcab2000 (Verkocht)

#213
Het gaat over een mégane 1.6 e 8v.
Als die ooit 150 pk haalt en ook nog rijdbaar blijft, dan zou ik dat zeer knap vinden.Met een redelijk budget tenminste.

Ja civic's V-tech en andere wagens. Fabrieks uit zijn ze al snel, dat is echt andere koek als een 1.6e (wat op zich ook een mooie wagen is).
Het is veel eenvoudiger een origineel snelle wagen sneller te maken dan een standaard wagen.

groet,
ik stap zo weer in m'n saaie Laguna turbo (zo stil, niets sportiefs aan) en ga met 130 over de A6.

willem
Megane is verkocht

DONRozeboom (Mike)

Okey, op die manier snap ik m inderdaad.
En zelfs in een laguna kan je geluid maken :P
T kost je alleen t dubbele aan benzine :P
Heb tzelfde in mijn Megane 1.4e :P
Met vriendelijke groet,

Mike Rozeboom

Toyota Aygo 1.0 12v - 11-2010 (Lease)
Peugeot 306 1.6 XS - 10-1999

ShiftGear ( Erwin de Rijke )

Mij lijkt het eigenlijk leuk ( en werd al eerder hier verteld ) dat je met een Ongeblazen motor een geblazen motor van kan maken!
Gewoon om te laten zien dat het kan! Het hoeft helemaal geen straat monster te zijn.
ook met een lagedruk turbo kan je veel plezier hebben, en net dat stukje wat je met een ongeblazen motor miste, er uit halen zodat je makkelijker kan inhalen om een voorbeeld te noemen.

Ik zou het ook willen proberen met mijn 1.6 16v Mégane II phase 1
Alleen heb ik daar geen ruimte voor, of ik moet de hele motor met versnelling's bak moeten verplaatsen naar recht's.

Uit eindelijk gaat het hier om dat het mogelijk is, alleen dat vergt veel werk geduld en geld, en het is ook niet zomaar iets dat je effe doet wat ik hier uit deze topic heb geleerd!

We zullen zien wie er als eerste gaat proberen en wat de resultaten zijn!

Enne Willem mocht je ooit ingehaald worden door een mégane 1.6e 8v, en je kunt hem niet bijhouden, dan moet je niet verbaasd van staan kijken dat daar mogelijk een turbo op zit!  >:D >:D --



Proud to be Loud!
Knetterpuupe!

Roy16v

ach ja,ik probeer ook maar wat en misschien was het wel werkbaar te krijgen.
heb het zelfde geintje gedaan met een zetec 1600 en dat ging ook als de brandweer.

hoe is het dan wel mogelijk ? event met een andere ecu?
er komen mij af en toe woorden voor bij waar ik nog nooit van gehoord heb.

maar volgens mij is de helft in dit topic met elkaar in de war,

leek mij alleen leuk maar het moet wel werkbaar te krijgen zijn en zon map sensor was ook alleen een voorbeeld.
ik weet het wel,ik koop me prive volgend jaar wel een camaro of een firebird :P

@ Erwin, jij snapt em!


Christian de Vriend

Zo dacht ik er ook over met het NOS systeem,niet om de laatste pk er uit te persen,maar meer om het
allicht werkend te krijgen.

Je kan een paar opties overwegen,de 2 prijstechnisch leuke optie zijn of piggyback plaatsen
dit is een ecu die je tussen de motor en ecu in zit,deze houd de ecu als het ware voor de gek,hij past de binnen
komende gegevens aan,en sluist die aangepast door naar de originele ecu,op die manier kan je veel meer instellen
dan alleen een ontsteking.

de 2e optie is het plaatsen van een megasquirt/kdfi,de kdfi is een betere versie van de megasquirt,dit zijn
ecu die de originele ecu helemaal vervangen,beide kosten bijna net zo duur,alleen heb je met de kdfi nog de optie
om cops te monteren (Coil Over Plug) zodat in het geval van de 1,6e,elke bougie zn eigen bobine heeft,dit is ook al
toegepast op de nieuwere motoren,zoals de 1,6 16v,de wel bekende penbobines.De enige beperking met den kdfi is
dat deze niet echt geschikt is voor hoge toeren motoren,zoals vtec ect..

de 3e optie,en de duurste is echt een aem of dta stand alone ecu,dan praat je over minimaal 1000 euro voor een ecu,
als ik me niet vergis had dirk kuipers een DTA gemonteerd voor zn compressor project.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

-Jo-

Volgens mij is er een uitweg die meer simplistisch is, alsook aantrekkelijker in prijs.

Zoals Chris aanhaalt zit je hier met coils (coilpacks). Indien je voor een standalone kiest is dit ok maar ik ben er absoluut geen voorstander van. Kijk maar bij de huidige moderne renaults, die penbobines geven (te) dikwijls de geest.

Mijn optie is die coils te verwijderen en een kamertje te frezen in de kop voor een verdelerkap. Waarom ? Dit geeft je de mogelijkheid om de complete kabelboom, ontsteking en ecu te plaatsen van een clio 16v of een 19 16v. Deze ecu's zijn perfect om custom te mappen. Een setje kost je ook maximaal 100 € en het frezen van de kamer kost je ook zoiets (100/125 €).

Enige voorwaarde is dat pickup (vliegwiel) 44 tanden moet hebben. Indien dit niet het geval is kan het best zijn dat het vliegwiel van de clio of 19 gewoon past op het blok maar dat durf ik niet met zekerheid zeggen.

Haal 0.9 mm tot maximaal 1.1 mm van de zuigers af en je bekomt een cr VAN 9.0:1 tot 8.5:1 , wat meer dan voldoende is voor een lage druk conversie. Gebruik de mapsensor (200 kpa) van een 21 turbo of een 250 kpa van gelijk welke moderne diesel en je kan aan de slag. Veel druk kan je zowieso niet draaien tenzij de kleppen vervangen worden door natrium gevulde kleppen, alsook de klepzittingen.

Dan is de vraag wat je gaat doen met het spruitstuk ? Ga je een turboflens (T2, T3 ?) plaatsen waar de benen bij elkaar komen of ga je iets in elkaar braden ? Een gegoten spruitstuk is nog steeds veel sterker dan een rvs.

megcab2000 (Verkocht)

#219
"..Enne Willem mocht je ooit ingehaald worden door een mégane 1.6e 8v, en je kunt hem niet bijhouden, dan moet je niet verbaasd van staan kijken dat daar mogelijk een turbo op zit!  Evil Evil Hallo / Doei ..."


Ik word constant ingehaald, nog net niet links én rechts.
Doe namelijk zelden wedstrijdjes of laat me daartoe verleiden.

Met m'n még. cabrio toer ik enkel relaxed bij mooi weer.
En met mn lag turbo heb ik in die 3 jaar hoogstens 5x even (en dan in de 3e,4e,5e versnelling ...ik rag nooit auto's in z'n 1 of 2 af) een km volgas gereden.
O.a. tegen een usa Ford F150  5.0 V8 supercharger / getunede nwe golf diesel en de rest ben ik al vergeten.

In deze regio heeft er een onopvallende KLPD-Laguna gereden. Met de zonwering voor de achterzijramen dicht vertrouwen veel automobilisten het niet en houden in, om vervolgens heel langzaam me voorbij te rijden.Dat was vooral toen ie nog geen 4 jaar oud was :-)

Sorry, maar ik doe dus geen wegstrijdjes. Heel vroeger wel, heb zo'n 30 Alfa's gehad, en ik liep daar leeg op. Tegenwoordig houd ik geld over omdat ik de techniek spaar. En nogmaals alles kan, als je er maar veel geld en tijd insteekt. De wagen wordt er absoluut niets meer door waard en zeker niet voor de verzekering.
Persoonlijk vind ik het onzinnig die plannen, maar ieder zijn hobby. Succes.

(ps: ik geef toe, ben een oude man aan het worden)

groet,
willem
Megane is verkocht

Roy16v


megcab2000 (Verkocht)

 ;) Nee, een gezinsauto heb ik niet meer nodig en ondanks m'n 50 nog best lenig.
Zal vast de leeftijd wel zijn, dat ik niet meer aan het tunen mee doe. Heb trouwens zeker net zoveel auto's gehad als ik oud ben, weinig langzame daaronder.
Ik ga tegenwoordig liever voor standaard snel, dan zelf prutsen of het wiel uitvinden. Ieder zijn ding.

Deze topic loopt trouwens al 1,5 jaar. Heeft iemand onderhand al aanvang genomen met die grote plannen ?

groet,
willem
Megane is verkocht

Den

Ben er toendertijd wel mee bezig geweest maar het zijn al probleemkoppen, het aanpassen met de kleppen en zittingen, goede zuigers vanwege drukverlaging en kdfi toch besloten dat het niet rendabel is.
Goede blokken zijn slecht te vinden en met de vele kilometers is een revisie vaak noodzakelijk. Weleens bezig geweest om er een 16v van te maken maar ook dan moet je veel verbouwen. Dan is een motorsteun omlassen en er een gewoon 1.6 16v blokje erin leggen goedkoper en beter te realiseren.
Voordeel bij renault dat er vele type blokken zijn gemaakt, 1600, 1800 en 2000. Met 8 of 16 kleppen. Dus een 1.8 16v uit een kliko of een 19 erin. Of door gaan voor de F7R en hier mee aan de slag.
Is ten eerste het geld waard en de funfactor gaat omhoog.
Verder vandaag iemand aan de tand gevoeld bij de rdw over het cleanend, die vertelde me als de auto laat goedkeuren door hun met een goedwerkend doorpopper systeem dat het op het kentekenbewijs erbij komt te staan of zoiets. Krijg je een soort van typegoedkeur, echter dien je wel een reden te hebben waarom je het zo doet.
Bij ons is het vanwege inbraak- en diefstalgevoelig,

Maar nu weer on-topic (sorry, te enthousiast met cleanen bezig en de goedkeur)
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev