Advertenties


Turbo monteren op een 1.6e 8v Kunnen de zuigers het aan?

Gestart door KevinCabrio, 23 november 2009, 12:08:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

Ik weet niet wat een stage 1 turbo is.. Het hangt er vooral vanaf hoeveel druk je gaat rijden.. Hoe meer druk, hoe meer het motorblok op zijn "flikker" krijgt. Ik reed maar met 0,2 bar (wat je met een kleine turbo ook makkelijk haalt) en mijn lager vloog er al uit..
Ik ken echter ook iemand die met 0,5 bar rijd zonder ooit een lager of iets anders te hebben vervangen, hij rijd al 2 jaar rond.. (is wel een honda trouwens).

Ik kan en durf dat niet te zeggen..

Benjamin Renon

De verschillende stages gelden voor het "tunen" van je wagen. Je begint altijd bij stage 1 (ander luchtfilter, uitlaat), dan stage 2 (andere mapping van ecu + nog wat zaken). Zo werk je eigenlijk elk niveau of. Hoe hoger je gaat, hoe meer zaken je moet aanpassen en hoe dieper je buidel moet zijn.
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

Rogier

heb je in de turbo's geen stage's dan ??
en wat haal je dan uit je blok als je voor een andere mapping gaat en andere ecu ? of verstaan we daar het chippen onder ? (wat ben ik toch een leek op dit gebied:$) maar door jullie leer ik steeds meer :P

Dirk Kuipers

Stel, turbo 1, kan op een 1.0 liter blok veel meer druk geven dan op een 3.0 liter blok. Bij het 1.0 blok hoef je tenslotte minder lucht te pompen dan bij een 3.0 blok. Dus een 3.0 blok zal met een groetere turbo hetzelfde resultaat behalen (qua druk). Stel het zorgt voor een toename van 50% van het vermogen zal de 1.0 met bv 50 PK naar 75 PK gaan. Het 3.0 blok met 200 PK zal dus naar 300 PK gaan. Oftewel, meer winst omdat er gewoon ook meer in het blok zit.

Als ik de kleine turbo op het 3.0 blok zet, zal me dat weinig opleveren..
Oftewel: niet alleen de turbo is belangrijk, ook het blok, etc.

Chippen is je ecu "herprogrammeren". Dit d.m.v. een chip.
Een andere ecu is gewoon een hele andere computer (bijv DTA).
De mapping pas je aan door te chippen of door een andere ecu nte nemen. Je hebt mappen die waardes bevatten, stel temp motor is 80 graden, je rijd 2000 toeren, dan moet hij dus zoveel benzine inspuiten. Is de lucht die inkomt warmer, dan zal hij meer of minder in moeten spuiten, etc.. Dat staat als het ware allemaal in tabellen.. Als je die tabellen gaat optimaliseren kan het er beter op worden.. Dat testen ze dan vaak op een testbank.

Rogier

dan rest me nog 1 vraag :P hoe sterk zijn de blokken van de megane coupé ?? want een turbo is toch wel leuk
en de blokken van honda en peugeot zullen denk wel sterker zijn want wat ik dan gehoord heb is dat je bij de 206 bijv bijna niks hoeft aan te passen om er een turbo op te gooien
en dan is denk ook de grootste vraag is het rendabel als je auto bijna 150.000km heeft gereden
maar door de info van dirk en benjamin heb ik toch weer iets om er over na te denken misschien voor in de toekomst.

zijn er verder nog dingen waarbij je toch een vermogen winst heb zonder al te veel aan te hoeven passen ??

Dirk Kuipers

Oh, ik denk dat de lagers van een renault niet minder zijn dan een peugeot of honda..
Dat is gewoon een risico dat je neemt. Vaak kan het geen kwaad om met niet al te veel druk te rijden met een standaard motor.. Alleen is het een risico en moet je niet zeuren als het mis gaat. Je verlangt nu eenmaal meer van een motor dan het voor bedoelt is. Vaak is een motor ontworpen voor iets meer om save te zijn, dus het randje opzoeken kan altijd. :P
Wat je sowieso zult moeten uitzoeken is of je computer wel herprogrammeerbaar is of is te chippen. Dat is de computer van een F7r motor namelijk niet.
Dan wordt het al een duur grapje want dan moet je een nieuwe computer zoeken met eventuele nieuwe kabelboom of een kabelboom en computer pakken van een oude clio 1.8 (die zijn namelijk wel te chippen).

Och ja, het is een leuke hobby, maar goedkoop is het niet.

Andere manieren van meer vermogen staan denk ik wel omschreven in het topic Meer vermogen dat ik eerder hier al heb gegeven.

En ja, je kunt steeds verder gaan en meer van een motor eisen.. Dat is maar net wat je zelf wilt..
Ik heb er bijvoorbeeld ook voor gekozen anderen nokkenassen te nemen.. Deze zorgen ervoor dat er minder lucht verloren gaat (waar je nu nog wel eens hebt dat als je kleppen open gaan, er meteen "nieuwe" lucht al gemengd met benzine je uitlaat in snapt).. Met deze nokkenassen heb je dat minder, en zal dus ook weer meer vermogen moeten geven.

Enz enz enz...

Rogier

wat kost zo'n grapje als je lagers eruit springen ?? (puur uit nieuwschierigheid vraag ik er na) en ik zal die topic ff doorlezen heb toch nog 1,5 uur te gaan op me werk en is geen bal aan hier :P
en op lage druk rijden is natuurlijk ook een optie puur als je dat dunevalve geluid beetje wilt :P:P (is wel een duur geluidje :P)

en ik wacht het wel af bij een maatje van me hij heeft een 206 1.4 16v en hij gaat zonder al teveel aanpas werk een turbo op zijn auto plaatsen volgens mij weet ie de helft nog niet wat er allemaal kan gebeuren

Dirk Kuipers

Och ja, een uitlaatspruitstukje, turbo erop en knallen maar! :)
Er zijn genoeg verhalen waarbij het goed gaat hoor.

Als je lager eruit ligt van bv de drijfstang op de krukas dan kun je een nieuwe drijfstang regelen, ede krukas laten slijpen en weer gaan met de banaan. Reken ook de kopbouten nog even mee en wat pakkingsets en distributie.. Oh ja, oliepomp vervangen is ook wel aan te raden aangezien hier veel rommel in kan zitten nu (slijpsel van lager).
Wat dat kost weet ik niet precies.. Ik denk rond de 1000 euro..

Rogier

het is best een prijzig grapje :P mocht het dan kapot gaan maar dat moet je er dan wel voor over hebben vindt ik dan ;) ik ga even die topic opzoeken voor de andere mogelijkheden al kan ik hem ff snel niet vinden :( bedankt voor de info dirk ;)


Christian de Vriend

Een renault rijder in belgie heeft op een standaard 1.8 16v blok een turbo (hybride 300 van MBcarperformance )
gemonteerd,met een fmic ,enigste wat er inwendig is gedaan is dat de zuigers afgedraait zijn( 1,1 mm),resultaat is 200pk op de wielen bij een druk van 0.6 bar,met versterkte koppeling.

Wosner maakt zuigers op maat,maar afdraaien kan dan blijkbaar ook,tot op zekere hoogte (natuurlijk)
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

ff tussendoor

Na wat zoekwerk heb ik hem gevonden,de renault 5 gt turbo met k7m blok met turbo

linkje http://www.vdbworks.nl/index.htm
ff onder projecten kijken,en renault aanklikken



Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

RobScénic

Volgens mij is dit een Alpine turbo en geen GT turbo. De GT heeft de motor dwars liggen namelijk.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

KevinCabrio

Klopt dit is geen GT Turbo staat er ook boven.
Maar het is zeker weten Vet!

Dirk wat kost nou gewoon alleen de lagers vervangen die er nodig zijn voor een lichte turbo?
welke lagers zijn dat allemaal?

Rogier

dirk is onze expert :P kan je niet een megane club garage beginnen :D

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev