Advertenties


mijn andere hobby; Alfa Romeo 156

Gestart door korte, 18 augustus 2015, 23:48:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bobo1.6

Mis alleen de eindplof  :q klinkt wel erg lekker!

korte

Naar aanleiding van een ander topic heb ik besloten om een wat uitgebreider verhaal over mijn Alfa Romeo 156 te vertellen, uiteraard ondersteund door foto's  ;)


Na enkele jaren te hebben gereden in diverse auto's cq merken konden deze mij eigenlijk nooit echt bekoren, totdat ik in 2005 in aanraking kwam met de 156van een vriend van en samen met hem evenementen ging bezoeken. Na veel zoeken, denken en overwegen kwam er in 2007 mijn eerste 156 een 2.0TS:





Na het bezoek van Viva Italia sneuvelde dit blok met 180km/u met een luid geratel op de A28 en moest ik haar daar achterlaten. Het bleek dat het blok net te droog had gestaan en daardoor lagerschade aan de krukaslagers had opgelopen, er kwam dus een revisieblok in en ik heb haar (rijdend) verkocht in mei 2010 en bij toeval onlangs nog zien rijden.

Ik had ze verkocht omdat ik graag een V6 wilde rijden, het geluid wat die dingen maken had ik niet eerder gehoord en ik was er eigenlijk direct aan verknocht :9~

Dus in mei 2010 stond deze voor de deur, een 156 2.5V6 24v:




Al snel bleek dit de miskoop van de eeuw te zijn voor mij, ik had geen enkele technische ervaring en ze had nogal wat mankementen. Een kleine opsomming: kapot wiellager links voor, een kapotte schokbreker (demper) gescheurde aandrijfashoezen, een draagarm die op was, banden die kaal waren etc etc. Met tot overmaat van ramp een lekke koppakking l-
Een normaal mens had de auto al lang weg gedaan en zijn verlies genomen, ik niet! Er kwam een 3.0V6 24v in, een beter excuus had ik niet kunnen bedenken ;)

Alles leuk en aardig maar ook dat went natuurlijk na een tijdje dus gekeken naar wat tuning mogelijkheden, uiteindelijk niet alleen gekozen voor een chiptuning maar ook om er "dan maar" ff een EVO pakket bij te nemen bestaande uit o.a. een BMC carbon airintake, fastroadnokkenassen en op maat geschreven software.

korte

Er was al een (klein) projectje geboren maar..... De staat van de auto liet ook wel te wensen over dus gingen we verder....

Allereerst is de bodem geheel nagelopen, deze bleek verrassend genoeg op 1 klein puntje na nog helemaal hard te zijn, de wielkasten daarentegen zagen er verschrikkelijk uit  :x







Maar niks wat niet gemaakt kon worden:














korte

Nu de basis weer grotendeels goed was ben ik/we verder gegaan met andere zaken aan te pakken, gezien er door de 3.0 EVO toch serieus wat vermogen bij was gekomen besloten om ook direct maar opzoek te gaan naar een setje andere remmen. Ik heb destijds van een clublid een set Brembo junior 305mm overgenomen, deze voorzien van sp2000 remblokken (Falco motorsport) het is optisch net het best uitziende setje remmen maar als je het anker uitgooit zit je wel snel met je tanden op het stuur  :)



Omdat ik wegligging erg belangrijk vind ook de KW schroefset laten reviseren door iemand die bij Intrax werkt en de rest van de ophanging (draagarmen boven beneden voorzijde en dwarsarmen achterzijde) te voorzien van PU-rubbers. Omdat ik de rubbers van Powerflex te duur vond ben ik uitgeweken naar de rubbers van Strongflex (Polen) ik heb de rode variant gemonteerd op aanraden van wat 156club leden aangezien de gele nog wat stugger zouden zijn. Uiteraard waren alle draagarmen nieuw






korte

Zo was de basis nog beter en groeide het project beetje bij beetje. Nu werd het tijd om ook optisch een en ander aan te pakken. Ik wist exact wat ik wilde; een facelift front Y dat gaf de auto naar mijn mening een brutere en een "meer van deze tijd" uitstraling. Maar ja, als je dan toch bezig gaat dan maak er maar iets speciaals van.... Dat werd uiteindelijk de originele Alfa Romeo kleur Competizione Rosso welke geleverd was op de 8c. Naast de facelift front wilde ik er ook een frontlip onder en Novitec sideskirts.














Onze "tuinkamer" zag er op een gegeven moment zo uit:



korte

De opbouw kon beginnen... Ondertussen had ik een alcantara dashboard ongebruikt en in perfecte staat van iemand over kunnen nemen incl. deurpanelen, ook het GTA interieur kwam erin, niet alleen de stoelen maar ook hemel, stijlen, interieurverlichting, klokken en tellers echt alles! Daarnaast ook de raamrubbers en lijsten vervangen voor nieuwe evenals nieuwe paravanplaten, grille, logo's, xenon lenzenset en witte pinkers. De 17" velgen werden omgeruild voor 19" 159Ti velgen met een vers setje Dunlop sport max rt (225/35/19)



















Het project was klaar Y nogmaals een kleine opsomming wat er op dat moment allemaal aan gedaan was:

roest aangepakt,
motorswap van 2.5 naar 3.0 EVO,
remmen upgrade naar Brembo 305mm met sp2000 blokken,
Ophanging vernieuwd en alles in Pu rubbers
KW schroefset revisie
Andere velgen en banden
Exterieur met facelift front, frontlip, sideskirts, andere kleur, alle losse delen vervangen voor nieuw,
Interieur GTA met alcantara dash en deurpanelen
Etc.

korte

Totdat ik in 2013 vol over een emmer met bouwafval ben geklapt op een 80km/u weg enkelbaans met verhoogde bermen dus geen enkele kans om uit te wijken met als gevolg een gat geslagen in het carter :x :cry: :cry: :cry:
Maar ook dat mag geen problemen opleveren :neen: we hangen er gewoon een fris opgebouwde 3.2V6 24v uit een GTA in 8)7 8)7 8)7 en aangezien ik ook al een aantal keren het flexibel deel van de uitlaat had laten vervangen en dit steeds kapot bleef gaan ben ik ook opzoek gegaan naar de mogelijkheden daarvan. De keuze was om equal length pipes te bestellen en deze op de bestaande spruitstukken te monteren en verder niets aan de uitlaat te doen maar.... Ook mijn supersprint einddemper had zijn beste tijd wel gehad dus werd het tijd voor iets nieuws :P Ik heb (zoals eerder gezegd) supersprint spaghetti spruitstukken gehaald en verder de gehele uitlaat op maat laten maken in Engeland (een clublid binnen de 156club had op de spruitstukken na deze set-up en was er erg over te spreken). Doordat het de spruitstukken nu een gelijke lengte hadden kwam dit de flow van de uitlaatgassen ook ten goede, ze "voegden" nu met dezelfde snelheid samen.

Ik heb ervoor gekozen om achter de 3.2 de 2.5 bak te laten zitten, dit vanwege de korte verhoudingen in de overbrenging. Ook heb ik de 3.2 voorzien van iets "mildere" nokkenassen uit de 3.0 aangezien de nokken van de inlaatzijde op een GTA eigenlijk te scherp staan en zeker bij een koude motor te weinig smering krijgen (duurt langer om de olie daar te krijgen) waardoor deze enorm slijten, de nokkenassen van de 3.0 zijn iets minder scherp en hebben minder last van deze slijtage. Doordat de auto nu vrij kon ademen dmv carbon air intake, het blok helemaal naar wens was opgebouwd en de uitlaat geen verschillende flow kende door gelijke lengte en niet geknepen werd door een kleinere diameter is het werkelijk een kanon op wielen geworden. De 2.5 bak met zijn korte overbrenging zorgt dan wel voor een lagere topsnelheid (235-240km/u) maar daarmee ook voor een hoger koppel en vermogen uiteraard alles in de software op mat herschreven.




















Uitlaat hangt vrij laag  8)7



En zo staat ze er nu bij:






Zo, het is een hele reportage geworden.... Had zelf ook niet bedacht dat het zo groot zou worden :) maar dit is zo ongeveer wel het complete verhaal. Mochten er nog iemand vragen hebben dan stel ze gerust.

Groeten,

Tjeerd

jarno27

Mooi project geweest je mag trots zijn op je auto  !-!
Prachtbak

Willem

Dit zijn de betere projecten. Erg mooi om te lezen  Y  !-!
Moet wel een genot zijn om mee te rijden.

korte

Dank je  !-! Ik ben er inderdaad meer dan trots op! Zie het zelf eigenlijk ook als een in 2012 - 2013 geheel gerestaureerde auto, ze kan er weer jaren tegenaan.

Het is inderdaad heerlijk om ermee te rijden, het leuke is om zo nu en dan te meten met bijv een 535d of een V70 D5 beide leggen het tot nu toe nog af en zelfs dan ook nog waardering van deze rijders. Ook de omdraaiende hoofden op straat maken het de moeite waard maar vooral de beleving die ik heb van het rijden zelf, ding schiet werkelijk als een kanon van zijn plaats en loopt zonder enig probleem door naar de 210 daarna wordt het ietsjes minder maar ach dat rijd ik hier in NL toch zelden. Accelereren met 120km/u bijv is ook heerlijk, ding terug in zijn 4 naar zo'n 3500-4000 toeren en dan doortrekken naar de 7500 toeren en opschakelen naar 5 en 6 en alles en iedereen blijft erachter  :)

Willem

One day  o-)

Ik ga eerst over een paar jaar mijn studie afronden en dan kijken om een projectauto en een mooie daily. Dit jaar wat ervaring opdoen als parttime vrijwilliger bij Nova Bike (TU Delft motorrace team). Ben allang blij met de 4pk die mijne meer heeft dan standaard. Meestal als iemand meerijdt krijgt ie wel een glimlach op z'n gezicht.  :P

korte

Pk's zeggen me niet zoveel Willem... Het kan altijd meer en altijd gekker... Wat belangrijk is vind ik de glimlach waarmee jezelf kan rondrijden, dat is hetgeen wat uiteindelijk telt.

Willem

Daarom en liever ook een blok dat goed loopt en gezond is dan veel pk's om in de kroeg over te praten. Ik vind het lopen hoeken het leukste met mijn coupé.  >:D

Stefan

Mooi hoor

Leuk om te lezen voor de autoliefhebber Y !-!
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

korte

Dank je  :) ik wist eigenlijk niet goed of ik het hier zo uitgebreid kon posten aangezien het geen megane of Renault betreft maar toch maar gedaan met het idee dat we hier toch allemaal wel op een bepaalde manier autogekken zijn.

Leuke reacties allemaal  !-!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev