Advertenties


Megane IV stotterd & foutcodes

Gestart door Paasklaas, 3 maart 2024, 17:09:32

Vorige topic - Volgende topic

arjaan81 en 1 gast bekijken dit topic.

Paasklaas

Dag allemaal,

Mijn Megane stotterd bij het optrekken en constant rijden. Vooral in de lage toeren (2000-2500) in de eerste 3 versnellingen en als de motor koud is. Als de motor warm is,dan is het minder. Nou heeft mijn buurman een handig uitlees apparaat en deze gaf de volgende 2 codes:

DTC042009 - Storing in werking katalysator. Component in slechte staat
DTC056016 - Voedingsspanning rekeneenheid - Permanent hoog niveau

Iemand een idee of het stotteren en de meldingen met elkaar maken hebben? En wat betreft de laatste foutcode. Ik heb laatst de accu vervangen, maar wel door hetzelfde type.

Alvast dank.

Mvg
Dennis

mark29

Ik zeg niet dat er niets mis is met jouw katalysator of lambdasondes, maar meestal is deze storing een gevolg van een andere storing.
Ga eens naar een renault garage, ja renault garage, zodra jij daar de dam oprijd, hoort een ervaren renault monteur of jouw ketting rammelt.

Dus laat even een renault monteur met jou proefrijden, en hem met hun renault clip uitlezen.
De renault clip geeft meer en specifiekere codes, die een universele tester niet kent. En die monteur herkent geluiden die andere niet opvallen.

Paasklaas

Dag Mark,

Bedankt voor de duidelijke reactie. Ik zal deze week eens bij de dealer langsgaan.

Paasklaas

Een aantal weken geleden ben ik bij de garage geweest. Ze hebben gezocht en laten weten dat het probleem door vervuilde kleppen werd veroorzaakt. Kleppen reinigen is een dure hobby a €900, maar wat moet dat moet. Afspraak gemaakt, auto gebracht en laten reinigen. Tevens ook de motor opnieuw laten programmeren. Auto opgehaald en meteen bij het wegrijden met een koude motor voelde ik toch heel lichtjes weer het inhouden. Maar echt schokken was het niet. Na ongeveer 100 Km gereden te hebben heb ik gemerkt dat het stotteren weg was, maar ik wel ingeleverd heb op vermogen bij een bepaalde stand van het gaspedaal. Nu een paar weken verder is het stotteren weer terug. Wel in mindere mate, maar wel weer op dezelfde momenten. En dat is eigenlijk altijd wanneer je heel zacht optrekt of constant rijd in de 1, 2 of 3e versnelling. In beide gevallen trap je gaspedaal bijna niet in. Trap je gas verder in, dan is het er niet. Alleen bij minimaal intrappen van het gas in de 1, 2 of 3e versnelling om of langzaam op snelheid te komen of om constant te rijden is het merkbaar. De auto is ook minder te controleren. Het is te vergelijken alsof je in de 1e versnelling rijd. Als je iets gas geeft of het gas loslaat is dat meteen merkbaar door een lichte schok.

Ik ben nog terug gegaan naar de garage. Ze hebben er nog een stuk mee gereden en ik kreeg daarna het op dit forum bekende antwoord: "Het is een eigenschap van de motor". Mijn vraag daarop was meteen wat is een eigenschap van de motor? De garage zei dat lichte stotteren. Daarop aangegeven dat als dat een eigenschap is, dan zou ik er toch altijd last van moeten hebben gehad. Toen werd het verhaal dat een eigenschap van de motor is dat het stotteren en inhouden wordt veroorzaakt door interne vervuiling en dat daar weinig aan te doen is. Ik was een beetje verbijsterd, wat ik heb toch juist net betaald voor het reinigen omdat de juist de vervuiling de oorzaak zou zijn. Maar goed. Ik snap hun verhaal ook wel. Wellicht dat zij vinden dat het niet op te lossen is. Ik denk echter dat er nog wel iets anders aan de hand. Mede omdat om de paar weken er ineens een paar dagen zijn waarbij alle problemen weg zijn. Hij trekt dan soepel op met merkbaar meer kracht. De auto lijkt dan ineens veel stabieler op de weg te liggen. Het gevoel dat de auto weerstand ervaart zoals tegen windvlagen inrijden of door kuilen is dan weg. En zo ineens is het er weer en lijkt het blijvend voor paar weken.

Wat ook opvalt en wat ik nog niet had vermeld omdat het al aanwezig was sinds ik de auto 2e hands had gekocht, is een hele lichte fluittoon die hoger wordt naarmate je hoger in de toeren komt en op een bepaald vanzelf verdwijnt of verdwijnt als je gas loslaat. Is dat de turbo? En is dat normaal?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev