Advertenties


CO te hoog. Is dit een goede actiepuntenlijst?

Gestart door H.Treur, 16 april 2015, 12:54:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

H.Treur

Beste Méganisten, --

Allereerst mijn complimenten voor dit forum: hier staat een grote schat aan zinvolle informatie. Ook de zoekmachine van Google leidt bijna altijd direct naar dit forum. Dat is veelzeggend.

Zes weken geleden kochten wij onze zilveren Megane 2.0 Cabriolet uit 1998. Km-stand 180.300 met LPG-G3 aan boord. De auto was goedkoop, maar heeft dan ook diverse verbeterpunten. Daarvan heb ik inmiddels aangepakt:  nieuw achterraam, kap gereinigd (dikke laag mos), 4 nieuwe banden (Dunlop), 2 nieuwe remschijven + remblokken, 1 nieuw voorwiellager, speakers, ruitewissers en nog talrijke kleinere puntjes.

Probleempje:
Vorige week werd Meggy met de APK afgekeurd op zingende achterwiellagers en te hoog CO (> 2000). Die wiellagers gaat me nog wel lukken, maar dat CO..?
Ik heb vooronderzoek gedaan via Google en vind diverse topics over CO op dit forum.
Daaruit heb ik voor mijzelf de volgende actiepuntenlijst samengesteld

ACTIEPUNTEN:
1- meten  stationair toerental  : hoe kan ik verhogen?  Meet ontsteking : extra vervroeging.?
2- reinig Air intake . of vervangen luchtfilter?
3- reinig gasklephuis (is dit stappenmotor?).
4- check  alle vacuumslangen,   (De slang die vanaf het kleppendeksel naar het luchtfilter)
5- de aarding op de versnellingsbak controleren
6- check balg voorpijp.
7- check lambda. Meten. (zinvol? meningen daarover zijn verdeeld: sommigen beweren dat doormeten met multimeter niet kan, maar alleen met Osciloscoop. Anderen beweren dat je wel een voltage ts 0,2 en 0,9V moet meten)
8-  mapsensor ?  hoe checken?
10- afspraak bij garage , emissiemeting. indien co te hoog , dan pas lambda bestellen.

VRAAG 11: is bovengenoemd een zinvolle volgorde?

AANDACHTpunten:
- Stationair toerental is momenteel  voor mijn gevoel te laag en wat bonkig (ca 650 rpm).
- bij terugnemen gas blijft stationair vaak hangen op 1550 rpm. (na extra dot op gaspedaal zakt ie weer naar 650).
1997-98: een paar geweldige Alpenreizen gemaakt in de Megane Cabriolet van een vriend. En sinds 2014 zijn we zelf in het rijke bezit van een '98 Cabriolet.

Yorick

Ik kan je helaas niet helpen met je vragen wat betreft je Még Cabrio, maar ik wil je wel een compliment geven over je post!  _o_
Geweldig om te lezen. Dank voor de complimenten en ik hoop oprecht dat je veel plezier mag beleven aan het forum!  !-!

Willem

Ik zou in ieder geval de stappenmotor even reinigen. Op het feorum staat een topic hoe dit moet. Dat zal waarschijnlijk het toerental probleem al verhelpen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev