Advertenties


Mysterie: CO-waarde vliegt extreem op en neer. (APK afkeur)

Gestart door H.Treur, 30 juni 2017, 08:38:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

H.Treur

Voertuig:    Megane cabriolet 1998   2.0.  (Motortype F3R ).

probleem:  APK afkeur omdat CO-waarde veel te hoog is.
De waarde vliegt op en neer: is enkele seconden uiterst laag (0,02) maar vliegt dan omhoog tot zelfs boven de 8,00 !   En zakt na 1 minuut weer tot bijna nul. Etc. Etc.
Eis is < 0,35 .

Recentelijk heeft de garage vervangen;
-bougies,
-bougiekabels,
-2 bobines,
-luchtfilter,
-gasklephuis gereinigd,
-cilinderdruk is gemeten. Was prima.
-kleppen zijn gesteld door dealer. (StelPlaatjes)
-Lambdasonde is gisteren vernieuwd.
-de MAP sensor is gisteren vernieuwd
Maar het probleem blijft.

Heeft iemand op dit forum nog een goed idee waar de oorzaak ligt ?  De garage komt er niet meer uit...
1997-98: een paar geweldige Alpenreizen gemaakt in de Megane Cabriolet van een vriend. En sinds 2014 zijn we zelf in het rijke bezit van een '98 Cabriolet.

Fluppie


mark29

Is dit met losse map sensor? check die slangen. uitlaat 100 procent dicht? iets lekt er.

EzraEzinga

Ik heb dit met mijn Astra (sorry voor het vloeken op dit forum :q ) ook meegemaakt,

Bleek een scheur in het uitlaatspruitstuk te zitten, waardoor de waardes helemaal niet meer klopten.
De controleer zoals hierboven al staat, goed of er nergens lekkage is:

- pakking uitlaatspruitstuk
- uitlaatspruitstuk
- flexibele deel uitlaat
- etc

Grote kans dat dit het probleem is.

Succes!

mark29

Spuiten met remmenreiniger kijken of toerental veranderd of laat het systeem roken met een rookmachine als iemand die heeft.

H.Treur

Dank voor de tips.

Ik ga het morgen proberen .

Spuiten met remmenreiniger?  Nabij het spruitstuk? Moet ik dan een wolk spray op het spruitstuk richten?  Of op een andere plek?
1997-98: een paar geweldige Alpenreizen gemaakt in de Megane Cabriolet van een vriend. En sinds 2014 zijn we zelf in het rijke bezit van een '98 Cabriolet.

mark29

Inlaatspruitstuk, vacuumslangetjes enz.
Niet op een gloeiend heet uitlaatspruitstuk, het ontbrand nogal makkelijk namelijk

H.Treur

Geprobeerd met spray; helaas geen lokaties gevonden waardoor het toerental wijzigt.
Wel ontdekte ik 1 dikkere ontluchtingsslang die vrij los zit op de ingang naar spruitstuk.
Kan dit de boosdoener zijn?

Kon ik maar een foto plaatsen op dit forum om dit te verduidelijken ....

1997-98: een paar geweldige Alpenreizen gemaakt in de Megane Cabriolet van een vriend. En sinds 2014 zijn we zelf in het rijke bezit van een '98 Cabriolet.

mark

Je bedoelt de slang naar de rembekrachtiger neem ik aan?

Lucas Hermans

Citaat van: H.Treur op  2 juli 2017, 17:38:49Kon ik maar een foto plaatsen op dit forum om dit te verduidelijken ....

Foto uploaden op bijvoorbeeld Postimage, de "directe link" van je foto kopiëren, hier op het forum klik je op "voeg afbeelding toe" (staat boven de smileys) en plak je de link van de foto tussen de code die dan verschijnt !-!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev