Advertenties


Onderhoudsschema Megane 3, paravan

Gestart door Greco, 5 augustus 2017, 18:40:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Greco

Beste leden,

Vraag: heeft iemand het officiële onderhoudsschema van Renault voor een DCI uit 2012? Of wat vinden jullie van het volgende:

Recent een DCI uit 2012 gekocht. De handelaar heeft de 90K beurt uitgevoerd, omdat ik een lange reis voor de boeg had ook nog even langs een dealer gegaan om de auto te laten controleren. Diagnose, alles in orde.

1.000km verder in het buitenland tijdens regen ineens flink wat water binnen. Lang verhaal kort, de leidingen onder de paravan zaten compleet verstopt. Deze in het buitenland laten doorspuiten, binnen 10 minuten voor elkaar. De auto zo snel mogelijk goed laten drogen (palle zon, ramen open).

Echter, sindsdien een geluid in de airco, en eentje tijdens het rijden. Mogelijk gevolgen dus. Wat mij betreft erg kwalijk dat zowel de handelaar als de dealer dit dus niet gecontroleerd hebben.

Nu lees ik verschillende dingen over het controleren van de paravan, van standaard tijdens een beurt tot nooit. Wie kan mij vertellen of men hier in redelijkheid naar gekeken had moeten worden, en de mogelijke gevolgschade dus ook moet worden nagekeken en zo nodig opgelost?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie input, geen fijn begin van een nieuwe auto zo.

mark29

Ja geeft niet een prettig gevoel.
Als jouw vloer nat is, staat er goed 10 cm water in, over de hele vloer met schuim vol betekent dit een paar emmers water, besef dit wel. Dat los je niet op met de kachel warm, maar compleet interieur eruit en laten drogen.

Wij moeten wel bij elke beurt de paravan op doorlopen controleren, maar dit is meer om gedoe te voorkomen omdat dit gewoonweg vaak voorkomt deze problemen. Het is geen verplicht controle punt bij de onderhoud.
Komt die dus bij een merk monteur of een universele monteur die niet elke week een auto vol water ziet, zal deze hier niet direct opletten, dus begrijp dat dit gewoon snel kan gebeuren en over het hoofd word gezien.

Onderhoud schema moet via een dealer altijd volgens het renault opgegeven schema gaan, op icm staat dat, uit mijn hoofd bij 90k beurt olie oliefilter en een pollenfilter.

mark29

Owja geluid in de auto als wat? Water klotsen? Koelt de airco goed? En een geluid tijdens rijden zegt mij natuurlijk niets, met deze schrale info.

Greco

Hi Marc,

Dank voor je reactie. Het mogelijke technische probleem beschreef ik bewust wat minder. Gaat mij er in dit stadium om dat ik van mening ben dat de dealer het had moeten nakijken, dit heeft nagelaten, en wat ik daarmee kan.

Dat een universele garage dit over het hoofd kan zien begrijp ik. Mijn auto bracht ik echter naar één van de grotere Renault-merkdealers. Nu dit paravangebeuren een bekend potentieel probleem is bij de Mégane, lijkt me dat je gewoon mag verwachten dat men hiernaar kijkt, toch? Mijn vraag was "ik heb deze auto net gekocht en weet niet precies wat ermee is gebeurd, kijk hem eens goed na".

Bij jou controleren ze de paravan kennelijk ook, te meer omdat je er in 5 minuten achter komt. Ik speel met de gedachte deze dealer aansprakelijk te stellen voor eventuele schade als men niet bereid is het na te kijken en waar nodig netjes op te lossen.

Er lijken twee dingen aan de hand met de auto: in de ventilatie onder de voorruit zit sindsdien een fluitend geluid. Dit is opgekomen tijdens die forse regenbui en sindsdien niet meer verdwenen. Lijkt me dus dat daar iets is gebeurd. Verder hoor ik op hogere snelheden ineens een zoemend geluid. Lage toon, 1 seconde hoog, 1 seconde laag, dat meebeweegt qua frequentie als ik sneller of langzamer ga rijden. Beste wat ik me hier kan bedenken zijn de pakkingen van de luchtinlaat; maar ik ben geen automotive pro dus kan er zeker naast zitten.

Overigens gelukkig geen 10cm water in de auto gehad, ik heb redelijk snel kunnen ingrijpen. De bodem was flink doorweekt, laat het het 1 volle emmer water zijn geweest. Waar is dat water geweest.....en wat heeft het aangericht, vraag ik me af.

Je input waardeer ik bijzonder!

mark29

Mark met een k trouwens. Ik zie dit mensen vaker doen.

mark29

Ja controleren kan in 30 seconden, bij elke auto die voor onderhoud komt gieten we een bult water door de paravan, loopt dat niet vlot weg, is het de boel openhalen en reinigen, ziet het er vies uit, dan ook preventief.

Aansprakelijk stellen, zal uit eindelijk afgepoeierd worden, zoiets word vaak eerst hard en stoer geroepen en uiteindelijk word er weinig mee gedaan.
Ze zouden de oude werkorder erbij kunnen zoeken, en kijken wat echt de werk opdracht was, ik gok van lees hem ff uit en kijk er even overheen snel. Een volledige diagnose kost gauw een half uur a 3 kwartier zonder hem uit te lezen.
Probeer eens wat te achterhalen bij die dealer. Even situatie uitleggen zal ze sneller laten mee denken in een oplossing, zij zien ook graag een klant erbij komen die tevreden is.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev