Advertenties


Pulserend optrekken

Gestart door marijn123, 12 april 2017, 10:56:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marijn123

Beste forumleden,

Ik heb sinds een aantal maanden het volgende probleem met mijn Renault Megane III Hatchback DCI 110 uit 2012. Hij is recent uitgelezen en 0 foutcodes in het systeem. Maar als ik normaal optrek, trekt de auto niet vloeiend door, hij is dan licht aan het pulseren. Het is niet echt een stotter of haper, maar echt pulserend (golvende beweging). Elke 1,5 seconde ongeveer houd hij even in. Bij vol gas doet hij dit niet en trekt hij (zo voelt het) vloeiend door. Koude of warme motor maakt geen verschil, rijd verder ongeveer 180 km per dag.

Stationair draait hij soepel en mooi, de toeren blijven constant (+- 950 rpm), maar exact de zelfde pulserende beweging is dan ook te horen, en te voelen, aan de uitlaat. Ook voel je lichtjes deze pulserende beweging als je op cruise control rijdt.

Hoe ik het waarneem is dat de frequentie van de pulserende beweging (1.5 seconde) niet afhankelijk is van de toeren, of van hoe hard je rijdt. Het zit denk ik niet in een pulserende toerental maar wel in vermogen. En bij vol gas is het niet voelbaar.

Het brandstoffilter is net vervangen, tevens een fles forté er achter aan, maar mocht niet baten.

Wat ook bijna iedere ochtend voorkomt is dat het vacuüm weg is (rem is hard), hij lekt dus ergens een beetje. Ook hoor je een hele lichte fluittoon (toonhoogte is ongeveer het zelfde als je over een halfvol flesje blaast, niet heel hoog) tijdens het rijden. Toon hoogte veranderd ook niet als je harder of zachter rijdt en ook niet op vermogen verandering (gaspedaal indrukken). Of dit er mee te maken kan hebben weet ik niet.

Hebben jullie een idee waar het aan kan liggen?

Nog een aanvulling: Eerste dacht ik dat het misschien vervuiling was ergens (verstuivers etc.). Toen ben ik van altijd tanken bij een onbemande tank, overgegaan op 2 volle tanken Vpower en warempel het was gelijk zo goed als weg, of het helemaal weg is durf ik niet meer te zeggen. Wel liep hij met een lichte dieselklop, ratelde iets meer. Toen weer gewoon gaan tanken bij een bemande pomp en het probleem kwam weer terug.

mark29

Laat eens met een clip parameters controleren. Mogelijk komt er een turbodruk regelklep uit.
Maar niets vervangen voor je een fatsoenlijk diagnose hebt, anders geef je onnodig geld uit. Die diagnose betaald zich dan wel terug.

marijn123

Dank voor de reactie. Volgende week gaat hij naar de garage en zullen ze er sowieso naar kijken. Mocht het de turbodruk regelklep zijn, zal dit dan ook het vacuumprobleem kunnen verklaren, of zal dit los van elkaar staan?

En is het niet raar dat er dan geen foutcode komt? Neem aan dat dit wel gecontroleerd wordt?

Nikk

Mijn Megane trek momenteel wat schokkend op doordat de motorsteunen versleten zijn. Geef het 99% kans dat dat bij jou niet de oorzaak is maar wellicht toch de moeite waard om er sowieso even naar te ( laten ) kijken.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

marijn123

Even een update. Hij is inmiddels weer gemaakt en rijdt weer als vanouds. Een paar dagen voordat hij bij de garage was ingepland gingen ineens alle lampen branden, stop signaal, motor lampje, met groot in beeld: "risico op motorschade". De diagnose was nu een stuk makkelijker te achterhalen aangezien hij nu een foutcode had :P. Het bleek inderdaad met de turbodruk te maken te hebben, pop-off ventiel werkte niet meer goed.

Het is dus allemaal weer opgelost gelukkig.

mark29

Die zwarte turbodruk regelklep dus, die gaan vaker kapot.
Zit een membraam in, vaak is die langzaam aan het verpulveren en kan de auto iets hikken, meeste mensen merken dat niet, en komen pas naar de garage als het lampje blijft branden.
Stukjes van die membraam worden dan de vacuum slangen ingezogen. Onder die klep zit ook een plastic T-stuk deze raakt dan vaak verstopt, door stukjes plastic. Wat inderdaad een vacuum probleem veroorzaakt.

Na vervangen klep ook altijd die t stuk controleren.

mark29

Citaat van: Nikk op 12 april 2017, 20:07:03
Mijn Megane trek momenteel wat schokkend op doordat de motorsteunen versleten zijn. Geef het 99% kans dat dat bij jou niet de oorzaak is maar wellicht toch de moeite waard om er sowieso even naar te ( laten ) kijken.


Uitgescheurde onderste pendelsteun? Dat kan hinderlijk zijn ja, dan kanteld de motor steeds iets mee met gasgeven, optrekken enz.

Nikk

Mark, ja die en de oliegevulde rechtsboven. Staan op de lijst voor vervanging
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

kruijff

Citaat van: marijn123 op 21 april 2017, 12:55:20
Even een update. Hij is inmiddels weer gemaakt en rijdt weer als vanouds. Een paar dagen voordat hij bij de garage was ingepland gingen ineens alle lampen branden, stop signaal, motor lampje, met groot in beeld: "risico op motorschade". De diagnose was nu een stuk makkelijker te achterhalen aangezien hij nu een foutcode had :P. Het bleek inderdaad met de turbodruk te maken te hebben, pop-off ventiel werkte niet meer goed.

Het is dus allemaal weer opgelost gelukkig.

Mag ik je vragen wat ze precies vervangen hebben en wat het gekost heeft? ik heb namelijk precies het zelfde probleem

mark29

Zelfde probleem als zelfde lampje brand? Er kunnen verschillende problemen zijn die voor de zelfde klachten zorgen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev