Advertenties


probleempje met subs

Gestart door petit, 11 januari 2006, 03:01:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

petit

heej, ik heb 3 weken terug een megane coupe gekocht en daarin zitten 2 open-air subs achter de achterbank gebouwd, en aangesloten op een versterker die ook de hoedenplankspeakers aanstuurt.

Maar subs geven geen bass, en hoedenplankspeakers gaan ook niet egt hard. zou het kunnen dat versterker overleden is, of is alles verkeerd aangesloten.
Ik zal zo snel mogelijk een foto uploaden van hoe de bekabeling ligt

Erix

Beste Petit,

Waarschijnlijk ligt het aan de inbouw van de subwoofers, aangezien je ze free-air woofers noemt. Mocht je toch aan je versterker twijfelen, sluit daar ff een luidspreker van thuis op aan en kijk of er een fatsoenlijke hoeveelheid geluidsdruk uitkomt (is vast wel in orde maar toch ff uitsluiten).

Zogenaamde free-air woofers geven de meeste problemen bij car-audio wat meestal door de benaming komt. Zoiets als een free-air woofer bestaat namelijk niet. Wanneer een subwoofer namelijk zonder behuizing speelt cre?ert deze direct akoestische kortsluiting. Hierdoor dooft het geluid en hoor je niets of bijna niets meer. Deze korstsluiting ontstaat doordat de geluidsgolven die ontstaan aan de achterzijde van het diafragma (plat gezegd, conus) in aanraking komen met de golven die ontstaan aan de voorzijde. De golven aan de achterzijde staan precies 180 graden uit fase met die aan de voorzijde. Wanneer twee golven met elkaar in aanraking komen is het resultaat de som van beide golven wat bij twee golven die 180 graden uit fase zijn, precies 0 als resultaat heeft.

Dat je nog wel een beetje hoort en er niet zo?n last van ervaart bij bijvoorbeeld hoedenplank luidsprekers ligt aan de frequentie. Hoe lager de frequentie des te langer de golflengte is. Een toon van 40Hz heeft bijvoorbeeld een golflengte van 8 meter en een toon van 200Hz een golflengte van 1,5 meter (afgerond). Als we nu kijken naar de weg die de golf van de achterzijde moet afleggen om aan de voorzijde te komen en in de gaten houden hoe lang dit in beslag neemt kunnen we het werkelijke fase verschil bepalen. Stel dat de golf 50cm moet afleggen dan is dat 33% van de golflengte van de 200Hz. Oftewel het eindresultaat van het faseverschil is dan 66% van de 180 graden wat 120graden geeft. Hier zal de uitdoving een heel stuk minder zijn dan bij de 40Hz waar de 50cm maar 6% van is. Het eindresultaat in faseverschil is dus 170 graden wat een bijna gehele uitdoving geeft.

Waarom zijn er dan free-air woofers? Tja, die zijn er dus ook niet. Veel van die woofers ontstaan op een sneaky manier. Voor de ontwikkeling van een goede subwoofer worden er vaak een aantal prototypes gemaakt wat natuurlijk een hoop ontwikkelingskosten met zich mee brengt. Veel fabrikanten willen een deel van die ontwikkelingskosten terug verdienen en zien ??? plingpling als er in de prototypes een subwoofer zit met een stabiele aandrijving maar waar de ophanging van het diafragma niet helemaal top is. Vaak wordt van dit prototype de ophanging enorm strak gemaakt (geeft een hoge Vas waarde) en voila men heeft een woofer die niet functioneert in een behuizing zoals de meeste die kennen. Het voordeel van deze super strakke ophanging is dat een goede controle over het diafragma die normaal gesproken voor rekening genomen wordt door de juiste behuizing niet meer zo hard nodig is. Of simpel gezegd, de behuizing hoeft geen tegendruk te geven of sterker nog helemaal geen tegendruk. ?Maar dan krijg je toch weer uitdoving zoals hierboven?? Precies, dus de subwoofer heeft WEL een behuizing nodig. Deze dient een groter volume te hebben dan een bepaalde waarde en geen volume afgestemd op een bepaalde Q-factor zoals ?normale? subwoofers. Het minimale volume wat er nou precies nodig is voor zo?n free-air woofer is simpel te bepalen door de Vas waarde met 2 te vermeningvuldigen.

Nu ontstaat er iets interessants! Als je goed hebt gelezen hangt de Vas af van de stijfheid van de ophanging van het diafragma EN deze werd door de fabrikanten kunstmatig expres strak gemaakt. Nu komt de truc, deze fabrikanten kiezen precies die strakheid zodat 2x Vas hetzelfde resultaat geeft als de gemiddelde inhoud van een kofferbak!

Het idee is dus de gehele kofferbak als behuizing te nemen. Vaak klinkt dit makkelijk, ff de subwoofer in de hoedenplank hangen en klaar. Op het eerste gezicht lijkt dit inderdaad de bedoeling en is ook deels waar. Echter, een kofferbak is akoestisch zo lek als het maar bestaat. Een goede free-air inbouw komt dus toch iets meer bij kijken. Er dient toch een behuizing gemaakt te worden met het formaat van de kofferbak zelf of van minimaal 2x Vas wat meestal resulteert in een houten betimmering tegen de wanden van de kofferbak.

Zoals ik al zei, de free-air subwoofers zijn degene die de meeste problemen geven waar bijna altijd de inbouw schuld aan heeft. De meeste klanten die ik ook krijg voor advies of aanpassingen hadden zo?n free-air geval en je ziet ze op de meest rare manieren in de auto?s liggen. Het resultaat is vaak een advertentie op marktplaats en een nieuwe (non-free-air) installatie in de auto?
ZX-Audio · the finest audio products around

peterachterop

Misschien staat de outputt op de versterkers niet goed. (LPF/HPF).
Of staan ze te zacht, meestal zit er opwij een draai knopje waarmee je de outputt kunt bepalen.

petit

tnx voor het duidelijke verhaal :P ik ga maar eens op zoek naar een degelijke ICE install dan :P aangezien ik tog wel van een lekkere bass hou bij hardstyle en jumpstyle muziek. en om nu de hele kofferbak dicht te gaan timmeren voor 2 subs zie ik ook niet zitten :)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev