Advertenties


schommelend toerental blijft - ik weet even niet meer waar te zoeken

Gestart door Mojo, 9 maart 2018, 19:59:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mojo

Hallo allemaal,

Had een beurtje gedaan op onze 1.6 16V van 1999. Stationair draait de auto gewoon goed. De eerste kilometers ook nog, maar daarna begint het toerental te schommelen. Continu tussen de 1500 en 2000 rpm. Bij bv 50 in de 4, rijdt de auto geheel uit zichzelf op zon 1500 rpm.

Eerst instantie had ik het luchtfilterhuis niet goed in de houder zitten waardoor die valse lucht kreeg. Daarna minder schommeling maar niets geheel over.

Dan ga je zoeken. Zag dat het luchtfilterhuis wat los op het gasklephuis zat. Had die bak er vanaf genomen ivm de torxbout die zonder sluitring niet goed zat en ik die er niet uit kreeg. Deze klemde het filterhuis niet meer goed op het  gasklephuis. Dit Opnieuw vast gezet, maar had geen resultaat. Toen weer los gehaald, om de rubberen ring van het gasklephuis te vervangen. Dit was los geweest en die ring was al wat oud; vervormd en uitgehard.

Volgende punt van controle; Nullast regelmotor gedemonteerd. Was erg vies; dus die maar uit elkaar en schoongemaakt. Wat ingevet en weer gemonteerd. Had een kleine verbetering. Dus ook deze voor de zekerheid vervangen voor een nieuwe.
Helaas!!! geen resultaat.

Weer alles los gehaald om toch maar het gasklephuis te reinigen. Omdat ik het inlaatgedeelte wat bovenop de motor er niet af kreeg; aan de auto gereinigd. Gasklep geopend en met een doek en benzine, deze klep en binnenkant van het huis schoongemaakt.
Helaas !!! geen resultaat.

Wat de vorige keer ook niet helemaal goed gezeten heeft, is het rubberen kokertje tussen het luchtfilterhuis en spruitstuk. Die zat er na de laatste keer ook weer goed aan.

Zover ik kan zien, zitten er 2 vacuumslangen. 1 voor de rembekrachtiger en 1 die vanaf inlaat naar een ventiel loopt aan de voorkant van het blok. Dan heb je nog de dikke harde slang met vertakking van een harde pvc leiding die naar de benzinedamp absorbsiefilter gaat.

Het benzinedamp absorbsiefilter heb ik laatst vervangen door eentje van de sloperij. Dit filter staat namelijk in verbinding met de nullastregelmotor. Zou deze nog de veroorzaker van alle ellende kunnen zijn? Kan de oude niet meer terugzetten want die heb ik al weg gegooid.

Wie kan mij op weg helpen?

Graag je reactie!


A110

Heb je na dit alles de accupolen eens los tegen elkaar gehouden (harde reset) dit werkt goed om de parameters te resetten. Als dit niet lukt zal dit met een diagnosetester worden gedaan.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Mojo

Citaat van: A110 op  9 maart 2018, 20:32:13
Heb je na dit alles de accupolen eens los tegen elkaar gehouden (harde reset) dit werkt goed om de parameters te resetten. Als dit niet lukt zal dit met een diagnosetester worden gedaan.
Citaat van: A110 op  9 maart 2018, 20:32:13

Vergeten te vermelden maar na elke herstel poging heb ik de klemmen minimaal 10min tegen elkaar gehad. Bij de laatste keer heb ik de 2 5a zekeringen eruit gehaald van de memo inj en de uch en toen 3x op contact.


Fluppie

Slangetje van de mapcensor gecontroleerd als die lek is geeft die ook vreemde waarden.

Mojo

Mapsensor heeft bij mij geen slangetje. Zit met rubberen ring op de inlaat gestoken

Ryan1991

ik heb het probleem ook gehad , heb alleen inlaat pakkingen vervangen ook die van de carter ontluchting en de 2 dikke van de gasklep en heb ook de stappenmotor vervangen want die zat muur vast hopelijk heb je er wat aan  :)


Mojo

Probleem lijkt nu definitief opgelost.

1. Door vermoedelijk te strak aandraaien van de torxboutjes van de luchtfilterbox 9dus niet die 2 bij het filter zelf) is er waarschijnlijk een scheurtje ontstaan. Ik had het rubber met schroefdraad namelijk met wat kit vast gezet in de houder. Diezelfde kit zat nu ook aan de binnenkant van de box. (heel klein beetje maar toch)

Het huis heb ik vervangen door een ander exemplaar van de sloop. Toerental nog niet geheel schommelvrij.

2. Iets waar ik niet verder bij stil gestaan heb. Het vacuümslangetje van inlaatspruitstuk naar ventiel. Die heb ik pas los gehad na het steeds hebben van de schommeling. Voor die tijd niets mee gedaan. Die toch maar vervangen en voila!!!! geheel opgelost. Had die na het loshalen opnieuw afgesneden voor een verse aansluiting. op het aansluitnippeltje. Blijkbaar is die slang toch niet goed geweest. Op de slang stond productiedatum 99 dus nog nooit vervangen.

Toch blijf ik het raar vinden dat het TOEVALLIG, net op het moment, na een beurtje, dit slangetje defect raakt. Ik zeg eerlijk dat ik ook hier helemaal niet aan gedacht had; ouderdom of zo. Alleen gekeken of die aansloten en goed vast zat.

Cabrio kan nu weer de weg op en ik weer wat erbij geleerd. Gewoon vervangen standaard!

GRoeten
martijn

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev