Advertenties


valse foutmelding boordcomputer

Gestart door HenkLeenheer, 20 april 2017, 13:13:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HenkLeenheer

Ik heb een megane Grandtour Phase 2.0dci. Prima reiswagen. Maar... ik heb nu tweemaal een valse foutmelding onderweg op de boordcomputer gekregen. Schrikken! De eerste over de stuurbekrachting en de laatste over controle injectiesysteem. In beide gevallen verdween de melding na uitzetten motor, wachten en opnieuw starten. Meldingen weg! Ook stuurbekrachting werkte weer prima en bij de laatste melding toerenbegrenzing ook opgeheven. Met andere woorden de computer wordt door motor uit - even wachten - starten gereset.
Vraag: is dit een bekend probleem en hoe kan dit opgelost worden? Want echt prettig zijn die meldingen niet.[/b][/b][/b]

mark29

Clip eraan en uitlezen, wat je verder doet zal anders gokken zijn.
Een storing kan andere nutteloze klachten veroorzaken, vaak ook cruise controle defect bijvoorbeeld.

Dus eerst uitlezen en dan verder kijken.

HenkLeenheer

Beste Mark29,
Bedankt voor jouw reactie. Wat jij suggereert was ik (al) van plan. Bij de eerste foutmelding heb ik de boordcomputer ook laten uitlezen. Ze konden wel zien dat de dag ervoor de 'valse' melding er instond. Maar zonder enige aanwijzing. Maar ik ga de computer weer uit laten lezen. Ben benieuwd! Vriendelijke groet, HenkLeenheer.

mark29

Wat was die valse melding exact?

HenkLeenheer

Beste Mark29
De melding luidde: injectie controleren. Plus oranje steeksleuteltje aan.

mark29

Ja dat kunnen 100 dingen zijn, uitlezen dus.

HenkLeenheer

Mark29,
Afgelopen vrijdag is de computer uitgelezen. Geen injectiestoring maar wel een melding over de turbolader. Na onderzoek denkt de monteur van de garage dat het niet de turbo is maar de sensor van de turbodruk die af en toe een melding geeft. Dus ik denk dat ik de sensor laat vernieuwen. En dan zie ik wel weer verder. Omdat de meldingen alleen maar tijdens echt lange ritten plaatsvinden en ik volgende week weer een ritje van ca 800km en weer terug naar NL maak, is dat m.i. het verstandigste is wat ik nu kan doen.

mark29

Komt vaker voor. Alleen zijn er verschillende voor de turbo.
Die monteur zal vast weten welke die moet hebben.
Sensor turbodruk is niet heel specifiek namelijk.
Maar waarschijnlijk zal het wel die zwarte regelklep zijn.

HenkLeenheer

Mark29,
Volgen mij is het inderdaad de zwarte. Zit middenvoor ter hoogte van de olievuldop. Dat is ook de sensor die de monteur als waarschijnlijke oorzaak aanwees.
Dus hopelijk hebben we na vervanging het probleem opgelost. In ieder geval bedankt voor jouw aanwijzingen. Ik heb er zeker wat aan gehad en laat wel weten of het fenomeen volgende week tijdens mijn retourtje Frankrijk niet (of wel) is opgetreden. Groeten, Henk

mark29

Die vacuumaansluiting eronder ook los gehad en schoongemaakt?
Dat harde plastic t stukje. In die pijpjes blijven wel eens stukjes membraam van die klep hangen. En heb je alsnog een vacuum probleem.
Dat ding zit met 1 torx 20 boutje vast.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev