Advertenties


Problemen met versnellingsbak 1.8 16v 2002

Gestart door Mojo, 6 maart 2019, 22:38:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mojo

Hallo allemaal,

Heb recent een megane 1.8 16v station gekocht van 2002.

Nu zei de verkoper/monteur dat de onderste steun de oorzaak was van het volgende probleem:

Auto in de achteruit
Gaat in eerste instantie goed maar slaat dan vast alsof je hard op de rem trapt.
3e versnelling gaat pas na 2x ontkoppelen

Nu ben ik bang dat de bak kapot is; wie kan dat ook bevestigen of weet wat de oorzaak is?
Schakelstangen afstellen?
Na vervangen van de onderste steun, zit de pook nog steeds flink te dansen tijdens gasgeven

Lees bij afstellen dat die dan telkens uit de versnelling schiet, maar dat doet die bij dus niet.

Graag je reactie.
Groeten
Martijn

mark29

Ja dubbel.
Slechte afstelling veroorzaakt ook vaak moeilijk inschakelen van versnellingen.
Maarrrr de jb bakken staan bekend om vaker problemen hebben met moeizaam inschakelen. Als sinds die autos nieuw waren kwamen er klanten met klachten.
Owja bakolie verversen en baktoevoeging erbij doen kan wat schelen na een 2 a 5000 kilometer rijden.

Maar zo te lezen is dit wel heel erg. Ben ik bang dat je aan een andere vbak moet. Bak wisselen is niet zo spannend.
Subframe iets zakken. En dan de bak er naar boven eruit vissen is een onofficiele weg die goed gaat.

mark29

Dat witte teflon busje onder in de bak niet helemaal uitgesleten? Dan schakelt alles heel roerig ook.

Jacques

Je kan ook de zorgen dat alle motor- en baksteunen weer goed zijn en dat de schakelstang opnieuw afstellen. Als het net zo is als bij een R19 16V en megane F7R, dan is de afstelling wel kritisch.

Mojo

#4
Oké... dus kan meevallen maar bak uitwisselen kan ook.

Ik vind de volgende info over mijn auto
KA1R
F4P720
JB3

Wil de bak opzoeken bij bv onderdelenlijn.nl
Echter staat er achter de 3JB nog een 3 cijferige code. Die nummers zijn allemaal afwijkend.
Is de bak op basis van de 3JB al uitwisselbaar? Baktype zit ook onder de clio kangoo scenic benzine.

Kan ik bv een 1.6 of 2.0 onder de 1.8 zetten? Dit ivm tandwielverhoudingen.

Wie weet hier antwoord op?

mark29

Veel wel niet alles. Ik pak even de laptop.

mark29

Er zijn verschilende soorte jb bakken.
De jb1 bakken zie je meer bij de kleinere motoren 1200 etc, en de jb3 heb je dan nodig.
Achter die jb3 zitten nog een paar nummers, de indice nummers. De bakverhoudingen kunnen namelijk iets verschillen.
De bakken van een clio, scenic, megane, kangoo, passen wel, al heb ik nooit bakken uitgewisseld van de 1800 trouwens. Die 1800 is wel iets zeldzamer namelijk.
Owja wat ik wilde zeggen, die bakken passen wel op de motor, maar er zijn wel wat verschillen ook met de bevestigingspunten van de ophangsteun.
Uit mijn hoofd zowiezo de kangoo is anders, of je regelt er de ophangsteun erbij. Clio bakken heb ik overigens vaker gebruikt voor megane en scenic.
Nog een ding, de oudere hadden geen abs, dus zat er een snelheidssensor in de versnellingsbak zelf. De nieuwere hadden wel abs, en dan pakt ie de snelheid bij de aandrijfas. Dus stel je hebt nu abs, en je koopt een bak van een megane 1 fase 1, is dat wat anders.
Probeer er dan een te kopen vanaf bouwjaar 2000 zeg maar, en let bij de fotos goed op de bevestigingspunten van de ophangsteun.

mark29

En ja die bakverhoudingen, ik denk dat het bar weinig uitmaakt als je er een pakt van een 1600 en die op je 1800 knoopt. Maar schiet mij niet lek op dit advies, als je dialogys hebt kun je de verhoudingen opzoeken namelijk. Want ik doe het nu uit het blote hoofd.

Felix

Wat is het VIN van de auto? Kan ik even voor je kijken.

Mojo


Felix

#10
Als je het VIN opzoekt op partsouq.com dan kan je op het i-tje klikken in het groene kader met de informatie over je auto.

Je krijgt dan een popup met een waslijst aan opties die er op je auto zit, gescheiden door een puntkomma.
Als je die lijst even kopiert in notepad++ en de "; " vervangt met "\r"  (uitgebreid zoeken) dan krijg je een mooi gesorteerde lijst. Daarin kan je vanalles vinden over je auto, inclusief je versnellingsbakcode ;)

Die is jou geval JB3967

Edit: hier vind je trouwens alle bakverhoudingen van de JB3 bak :) http://www.volvohowto.com/jc5-jb3-jb5-jb1-and-jb0-renault-gearbox-ratios-and-applications/
Of hier: http://www.megane-france.net/downloads/MR-RTA/6036A-5-5.pdf


Mojo


zapp

Als je een andere vbak nodig hebt, kan ik je Schoones aanraden (Zie http://www.schoonesonderdelen.nl/)
Die kunnen er voor een redelijke prijs een revisiebak onder zetten. Ik heb daar goede ervaringen mee  !-!

mark29

Ik denk die naam komt mij bekend voor. Maar die komt hier uit de buurt vandaar.
Is een bekende naam inderdaad.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev