Advertenties


Binnenkant deur bekleden

Gestart door ThE-BaKeR, 31 oktober 2005, 15:48:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EbOoZ

Nou inderdaad :o :D. Maar wat raad jij dan aan Erix om achter je speaker te plakken?

Erix

Wat ik zelf bijna altijd bij klanten doe is een kleine diffusor maken van watervast hout dat het geluid opbreekt. Bij zo'n diffusor kun je beste denken aan houten strippen die haaks op het plaatstaal zijn gelijmd met steeds een andere hoogte, zo oneven mogelijk. Zo krijg je een vorm die lijkt op de wand van een dode-kamer in een meetstudio. Zorg wel dat het hout zelf watervast is ook watervast verlijmd is als het gelamineerd is. Spuit er eventueel voor de zekerheid wat tectyl overheen of iets dergelijks. Verder lijm ik dan hier en daar nog wat strippen om lopende golven tegen te gaan die eventueel in het staal ontstaan en soms nog een tweetal schoren tussen het buitenpaneel en het binnen paneel, afhankelijk van de deur.

Eigenlijk heeft de luidspreker unit zelf ook veel aandacht nodig maar dat blijft voor mezelf.... zorg in ieder geval dat ie droog blijft.
ZX-Audio · the finest audio products around

Tuned


ThE-BaKeR

Daar zou ik ook wel benieuwd naar zijn!  :D

erik161

Op deze site kun je zien hoe een diffusor eruit ziet en wat het precies doet.
http://www.soundscapes.nu/thuis2.html
Vertaal dit naar een deur contructie, samen met Erix verhaal.

Ik heb de versie van Erix nog niet eerder in een auto gezien. Op zich lijkt het me makkelijker om zoiets in de deur te maken, dan de hele deur volplakken met bitumen.
Voordat ik daarmee begon heb ik globaal uitgerekend hoeveel kilo de deur kan hebben, voordat de scharnieren het begeven.

Ik heb wel eens als test een paar stukken schuim gepakt met een golfstructuur, maar daar hoor je weinig verschil mee.



Erix

Dank u voor de mooie plaatjes van de link Erik...

Echter schuim zal niet werken omdat het niet stijf is. De difussor heeft namelijk 2 functies in je deur. Het breeks niet alleen de golven maar zorgt er ook gelijk voor dat de plaat van je deur een stuk stijver is wat je bij schuim dus niet hebt.

Dat bijna niemand bracing heeft gezien in car-audio ligt meer aan het feit dat dit segment zo enorm bekrompen is. Waarom dat is? zo'n 70% van de doelgroep zijn jonge gastjes, stuk voor stuk patsertjes (voel jezelf aub nie beledigd... ik ben ook patsertje geweest ;)) Bijna al die patsertjes denken alleen maar aan vetter, zwaarder, groter, blabla. Laat dit nou alleen niet helpen. Groter/meer is vaak niet beter maar ingewikkelder te controleren....
ZX-Audio · the finest audio products around

erik161

Hoe groot maak jij die diffusors meestal?

Erix

ZX-Audio · the finest audio products around

EbOoZ

Erg interessant Erix. Ga dit ook zeker eens proberen! :D

Erix

Ergens begin volgend jaar gaat begonnen worden aan het interieur van de demo-auto. Zal wel wa foto's van dat proces plaatsen als er intresse voor is (tis trouwens een megane ph1 en waarschijnlijk komt er een CRX-je bij voor wat extra testen).
ZX-Audio · the finest audio products around

EbOoZ

Intresse is er zeker :D. Toevallig dat het ook een M?gane is!

Erix

Is inderdaad toevallig :P

Was eerst een Corrado en heb nog twee GT Turbo's... maar die GTT's wil ik niet belasten met zulk spul vind ik beetje zonde en het is gewicht :P
ZX-Audio · the finest audio products around

peterachterop

in de nieuwe automaxx staat een stukje over speakers en een link naar een site voor t dempen van deuren.

http://www.akoestiekwinkel.nl/

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev