Advertenties


Binnenkant deur bekleden

Gestart door ThE-BaKeR, 31 oktober 2005, 15:48:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ThE-BaKeR

Nu ik de deurpanelen er toch af heb liggen, dacht ik zo dat het misschien wel verstandig was om gelijk de deuren aan de binnenkant de bekleden (dempen). Wie heeft hier ervaring mee, en kan mij daar wat over vertellen?

Timo Zuiderduin

neem ff een kijkje op www.showyoursound.nl hier staan allerlei FAQ's over dit soort onderwerpen.


deuren bekleden staat hier beschreven. 
http://www.showyoursound.nl/Editorials/Editorial.asp?EditorialID=91

ThE-BaKeR

Bedankt voor de tip Timo.  :D

Ik was ook wel benieuwd of nog meer Megane-rijders dit hebben gedaan...

erik161

Ik heb m'n deuren ook gedempt, misschien kun je m'n showcase ff raadplegen. Dan krijg je een hele globale indruk.
Toch ff een paar tips:


http://www.showyoursound.nl/Public/Showcase/Showcase.asp?id=459

EbOoZ

Goed voorbeeld erik161 :D. Ga er binnenkort ook maar eens mee aan de slag!

ThE-BaKeR

Ziet er inderdaad goed uit. Nu heeft iedereen gelijk een beetje een indruk van hoe het ongeveer moet.  :D


Die matten, zijn dat deze? (Magma dempingmat)

Tuned

#6
mijn deuren zijn dan toch heel anders gedempt ::)

dit is gewoon je paneel er af en die matten er tegen geplakt, lijkt mij dat je da binnen in je deur moet plakken toch/?? ::)

zoals bij deze wagen


denk dat als je het alleen zo plakt als hierboven dat het niet veel nut heeft, maar gelukkig ben ik niet een audio freak :D

EbOoZ

Hmmm nu ik er over nadenk... Dave zou nog wel eens gelijk kunnen hebben ;D.
De trillingen kunnen in Erik's voorbeeld nog gewoon tegen de buitenkant van de deur aankomen toch?! :-X

Erik van der Velde

Zo creeer je een klankkast voor je woofer in de deur, kan je er veel meer kick uit krijgen.

erik161

De buitenkant van de deur is ook gedempt. Dit zie je niet meer op mijn foto's, maar dat is wel raadzaam.

Ik heb die Magma matten gebruikt, waarvan de foto in dit topic is gezet. Is niet duur, maar dempt erg goed.
Goed warm maken, als je ze gaat plakken. Dan zijn ze erg soepel

Tuned

#10
raar dat ze dat bij mij niet zo gedaan hebben dan..

miss dat mijn paneel daarop gemaakt is om als klankenkast te functioneren.

2e punt je raam verwisselen is nu dus niet meer mogelijk? ::) of teminste kan nog wel maar dan moet alles er weer af..


als je ziet wat je dan allemaal weg plakt...

Erix

Hmmm 35kg lood in je deur om te zorgen dat de panelen niet meer meetrillen... pfoe ben blij dat bracing ook ooit is verzonnen... zie m'n deur al zo uitzakken met overrekte scharnieren.
ZX-Audio · the finest audio products around

Tuned


Erix

#13
De oppervlaktes krijgen te maken met een impact van geluidsgolven. Deze geven een bepaalde hoeveelheid energie af aan het materiaal van die oppervlakte en een bepaalde hoeveelheid wordt gereflecteerd. Een goede luidspreker behuizing is een behuizing die zogenaamd DOOD is. Bij een luidspreker behuizing kun je erop kloppen om te horen hoe dood deze is. Hoe hoger de frequentie van je klop geluidje is hoe stijver de behuizing is. Serieuze luidsprekerbehuizingen worden dan ook dood gemaakt door de stijfheid te verhogen en niet door de massatraagheid van het oppervlak te verhogen zoals dat is met bitumen.

MDF is bijvoorbeeld van zichzelf vrij stijf of nog stijver zijn vele hardhout soorten. Toch is dit bij serieuze luidsprekers niet stijf genoeg door de drukken die daar ontstaan. Daar stoppen ze de behuizingen niet gelijk vol met lood of iets dergelijks maar zijn wat slimmer door het geheel stijver te maken door oppervlakte verkleining en soort van schoren constructies te gebruiken. Hiermee bereik je veel betere prestaties dan wanneer er demping gebruikt wordt. Bij serieuze systemen zul je daarvoor dan ook nooit dempingsmateriaal voor dat doeleinde tegenkomen, hoogstens om de geluidssnelheid te doen dalen maar dus niet voor het dempen want dat wil je niet.

De deur van je auto is van staal wat vrij slap is en dus gevoelig voor trillingsgolven. Alles volplakken met lood is dan inderdaad wel een optie maar waarom niet alleen het probleem zelf aanpakken? Als je zelf stinkt naar zweet kun je wel parfum opdoen... maar is het niet beter om gewoon een bad te nemen?! De hoogste druk punten zitten recht achter de luidspreker. Hier dient het golffront gebroken te worden door een stijve diffusor constructie. In de rest van de deur zal er nooit veel druk aanwezig zijn. Er hangen immers maar units in met een gering diafragma oppervlak en al helemaal een geringe uitslag mogelijkheid. De luchtverplaatsing van zo'n ding zal dus niet zo heel groot zijn. De rest van de deur hoef je dus verder eventueel alleen maar rammelvrij te maken.

Voor degene die dit onzin gaan noemen. Leuk dat je alles zo volplakt... helemaal zelf weten. Maar neem voor de grap je units die je in je de hangt zelf ook eens onder de loep. Die geven vaak meer problemen, doordat de achterwand van je deur zo dichtbij zit, dan de deur zelf.....
ZX-Audio · the finest audio products around

Tuned


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev