Advertenties


Projectje: 17500 Watt

Gestart door Xanquezer (Frank), 17 september 2011, 20:14:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xanquezer (Frank)

hallo forum leden !-!
sinds zaterdag 17-09-11 zit ik hier op dit forum.
ben nu snip verkouden en dacht... HEEEE laat ik eens inschrijven en wat rond bladeren :)
Dus zo doende na enige ervaring met div. renaults heb ik me toch ingeschreven.

nu ben ik druk bezig om een van de zwaarste audio in een megane te bouwen.
Huidig ziet hij er zo ff simpel en primetief uit:



lekker speels..  1800 watt met blauwe lampjes... (2X 900watt piek 10 inch) en een mooie rode subwoofer met 2 spoelletjes van 3200 watt piek (HA 12 inch:P )

deze subjes worden aangestuurt door een redelijke versterker.
Een Shark 1000 watt 2.1 versterker!  leuk ding die is afgezekerd met 30 ampere.

Geluid heb ik nu een beetje maaaaaaarrrrr...  kan geen bierkratje meer kwijt.
Mijn dakje kleppet ook op en neer met sommige bas testen :P

het resterende van de auto is GEHEEEL standaard (binnen in)
voorin vind je 2 hoge toners en in de deur panelen 2 pioneer speakertjes (van 90 watt MAX!  ja echt! )
achter in zit helemaal niks en het klinkt (zonder de subs) nergens naar...
in totaal had ik maar 180 watt...


Dus hierbij start ik een topic hoe je voor heeel weinig geld het beste geluid kan krijgen.

Mijn doel is bijna 20 KW te halen.
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Xanquezer (Frank)

Huidig is de dubbele speaker (met blauwe lichtjes) verkocht.

en reeds is de rode speaker (te koop voor 50 euro) vervangen door een nieuw schatje  ;)
Een pioneer Champion serie van 7000watt.  voor maar 155 euro op internet gekocht (nieuw)

*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Roelk

#2
dat lijkt er meer op.
want een speaker met blauwe lichtjes en een rode speaker tja dat klinkt nou niet egt supper :D l- ;)
en tja veel watt wil niet gelijk zeggen dat het goed en hard gaat he.
ik ben er ondertussen achter dat je met goede bekabeling en goed afstellen veel verder komt als met een grote sub en hem er dan maar gewoon domweg in stoppen.
ik weet niet hoe dit bij jou zet natuurlijk he  ;)

Xanquezer (Frank)

Citaat van: Roelk op 17 september 2011, 23:07:03
dat lijkt er meer op.
want een speaker met blauwe lichtjes en een rode speaker tja dat klinkt nou niet egt supper :D l- ;)
en tja veel watt wil niet gelijk zeggen dat het goed en hard gaat he.
ik ben er ondertussen achter dat je met goede bekabeling en goed afstellen veel verder komt als met een grote sub en hem er dan maar gewoon domweg in stoppen.
ik weet niet hoe dit bij jou zet natuurlijk he  ;)

Tja die blauwe lampjes sub en die rooie klinken nergens naar...  het gaat alleen HARD meer niet.

nu is mijn toekomstplan:

2 subwoofers van pioneer (7000watt)
4 versterkers of 3 versterkers.
huidig is er een versterker bestelt, deze is afgezekerd met 2 X 150 ampere!!!
die versterker gaat de 2 subwoofers aansturen.

verder heb ik hier en daar gezocht naar kleine speakers.
nu heb ik om te proberen de volgende speakers:

Voor in : sony Explode


en achterin netjes in de hoedeplank gezet:


deze worden nog tijdelijk aangestuurd via mijn JVC headunit. (4X 50watt)
ik ben van plan om de shark 1000watt versterker te koppelen aan de achterste speakers in de hoedeplank en de voorste speakers nog te koppelen aan een toekomstige versterker.

hierbij een plaatje van de 2.1 versterker:


momenteel heb ik deze erg lichte versterker op de zeer zware sub aangesloten.
je merkt goed dat hij niet bij kan benen... veeels te licht :P
klinkt echt nergens naar... (als je hem hard zet)
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Paul

Waarom kijk je naar watts? dat is het laatste waar ik naar kijk.

Koop 1 goede composet (en niet sony x-plod oid) een goede versterker (Bijv soundstream) en 1 of 2 niet te grote subs.
Dan weet ik zeker dat het een stuk beter gaat klinken.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Roelk

Ik weet nog wel een leuk adresje voor een goeie versterker jbl 1201.2 of jbl 601.1
Voor heel weinig €85 naar wel nieuwe deze heb ik zelf ook. En hij levert 1200w rms op 2 ohm.
Maar ik zou zoizo wel goeie bekabeling trekken. Minimaal 35mm zou ik doen.

LeonCoupe

Ik ben best benieuwd met hoeveel vermogen(rms) je alles gaat aansturen??

En ik ben het ook met Paul eens dat het waarschijnlijk verstandiger is om een composet aan te schaffen van een degelijk merk. Het is wat meer werk dan plug en play, maar uit ervaring weet ik dat het een stuk beter klinkt als een coaxiaal setje.

Wat ik ook zou doen is de deuren dempen, dit heb ik ook gedaan en is zeker aan te raden wil je een wat professionelere installatie in gaan bouwen.

(Edit: Spelfouten)

Erix

Vergeet die wattages, die brengen je namelijk helemaal nergens. Vooral niet de wattages die worden opgegeven bij de kwaliteitsklasse waarin je nu spullen aan het kopen bent. Goede audio wordt namelijk niet verkocht op basis van hoeveel watt's of whatever. De beste versterkers die ik ooit heb gehoord kwamen niet boven de 2 Watt uit!

Luister naar het advies wat je hier al 2x is gegeven. Goede composet + goede 10" subwoofer in goede behuizing, evt DSP processor. Dat zorgt voor heel wat meer plezier en vooral heel wat minder frustratie dan proberen 20kw te halen wat totaal niet haalbaar is. Zelfs niet een fractie daarvan als je kijkt met wat voor componenten je begint.


Even een kort rekensommetje: 17.500 Watt (zoals je in je topic titel aangeeft).

Stel je gebruikt alleen class-D versterkers van uitmuntende kwaliteit met een efficiëntie van 90%.
Om dan je 17500 Watt output te krijgen heb je (17500/0.90) theoretisch gezien zonder verliezen van power-compression in je kabels door stijgende temperaturen etc. 19.444 Watt aan input vermogen nodig.

Op een 12 Volt systeem (we gaan even van een optimistische 14 volt uit) heb je een amperage nodig van (19444/14) = 1.388 Ampere?!

Hoe denk je dit te gaan halen met een megane? Ga je een kleine kernreactor inbouwen?
Heb je er wel eens bij stilgestaan dan de dynamo max 70 Ampere levert?
Weet je dat de platen in de gemiddelde accu zo rond de 200 Ampere krom trekken en je daarna je accu sloopt?
Hoeveel voedingskabels en met welke diameter heb je wel niet nodig om zoveel vermogen te kunnen laten doorstromen?
Hoe denk je zoveel vermogen te gaan koelen?! De andere 10% van de efficiëntie uit het rekensommetje is namelijk warmte. Oftewel je krijgt een 1944 Watt straalkacheltje achter in je auto in de vorm van versterkers.

Bedenk daarbij ook dat de meeste subwoofers in discotheken een actief vermogen leveren tussen de 800 en 1200 watt. Als deze subwoofers zo'n grote ruimte goed kunnen voorzien van bass, waarom denk jij van 20x zoveel nodig te hebben in zo'n kleine ruimte als een Megane?!


Dit alles komt misschien wat bot over maar ik probeer je alleen een beetje wakker te schudden. Het is dus niet bedoeld om je onderuit te halen maar ik probeer je net als de anderen hier op het forum te helpen.
In audio geldt over het algemeen: 'meer zorgt vooral voor meer problemen'.
ZX-Audio · the finest audio products around

Erwin Haanen

Een shark versterker van 1000 watt mmm...effe nagekeken levert rms 2x 90 w rms.
pioneer van 7000 w lever miss 1000 als je geluk hebt en een deftige versterker erachter gooit met dikke kabels van vb 50mm2.

Goeie tip,want iedereen moet alles leren,ik heb ook die fouten gemaakt.

Spaar een beetjuh door en koop je een deftig merk versterker die niet op de bovenkant waardes aangeeft,die nooit haalbaar zijn.
Leg goeiuh kabels en geen halfords setje van 25 euro(niet dat ik zeg dat je dat gedaan hebt)

Ik heb zoveel mensen al met een degelijke set van 500 w rms ,andere gewoon zien wegblazen.
megane 4 station 1200 gtline

Xanquezer (Frank)

hallo,


dankje voor de reactie.

huidig zit ik al 9 jaar in de muziek industrie.
zelf persoonlijk heb ik ervaring met heeeel veel disco boxen etc..
(de foto met de pioneer sub staat op 2 Mc crypt 2000watt speakers)
ik wil gaan proberen om het te halen.
een 2 de dynamo is bestelt etc... :P

ik hoop ook echter netjes dit topic af te ronden. ;)
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Erix

9 jaar PA ervaring en Mc Crypt... ok

Dan wens ik je bij deze heel veel suc6 en plezier met je project.

Ik ben nieuwsgierig wat je er van maakt dus maak iig veel foto's voor hier  ;)
ZX-Audio · the finest audio products around

Xanquezer (Frank)

zal ik doen!

ik zit alleen te twijfelen of ik het hier hou of een echt project van maak.
ik wil namelijk ook de rest v.d. auto aanpakken :)
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

RobScénic

Iemand met veel ervaring in de muziekwereld praat niet over maximale vermogens. Als er al een vermogen interessant is, dan is het het continue (rms) vermogen. Ook hoor ik in dat wereldje niemand over McCrypt, want de algemene teneur is dat het bagger is. (hoef maar even te googlen hoor.)

Als je even logisch gaat rekenen dan zie je dat hetgeen je wil onhaalbaar is. En geloof me, je hebt er veel meer aan om die vermogens buitenboord te gooien en gewoon echt kwaliteitsmateriaal in te bouwen. Daar bereik je veel meer mee.

Maar goed, je moet het zelf weten. Succes ermee!
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Xanquezer (Frank)

#13
i will try ;)

Thnak you for your comment.

Welk merk de beste is blijft altijd een mening.

However:
Ik tel het maximale vermogen van elke speaker. (2X 7000watt = 14000 watt + 3200watt = 17200 watt + composet (voorin 50+50 achterin 100 +100) = 17500 watt   
om even ter duidelijkheid de versterkers op tellen kom ik never nooit aan dat vermogen... je zult ook echter 7 accu`s en 4 dynamo`s erin moeten hangen om het te halen!
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Xanquezer (Frank)



Van links naar rechts.
1ste (silver) marquant 200watt ... TROEP!!! (20 euro bij kijkschop)
2de Shark 1000watt 2.1 leuk ding... 100watt op de stereo kanalen en 200-300watt op het subwoofer kanaal.
3de Net binnen gekomen, een vlinke jaap die afgezekerd is met 2X 150 ampere!

3de net ff snel aangesloten en gekeken hoe hij het deed.
Woooowwww... mijn dak trilt  o-)
2de is voor de hoedeplank speakerstjes..

HEEFT ER IEMAND een suggestie voor een goeie compo set?
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev