Advertenties


Sterkere dynamo

Gestart door sjefS12DET, 5 oktober 2009, 12:10:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjefS12DET

Hoi ik ben bezig aan een 96 1.4 megane en ik moet er zo'n sterk mogelijke dynamo opzetten die er t liefste zonder al te veel aanpassingen op past.

Het is een 29 graden rechtsom dynamo, en ben erachter dat die van de 2.0 16v die 110 amp levert zou moeten passen,
maar helemaal zou mooi zijn de 155 amp van de megane scenic maar die zijn een stuk nieuwer.

nog een optie is die van de 1.9 diesel maar weet niet hoeveel die levert.

Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er nog anderre opties?

Groeten Sjef

Marius.

waarom wil je een sterkere?
Renault Megane Coupé 2.0 16V - 1996

Dirk Kuipers

Geen ervaring met het nemen van een andere dynamo.. Maar vermoedelijk gaat dat je wel vermogen kosten aangezien je motor die dynamo wel moet ronddraaien.

sjefS12DET

Ja ik weet t maar die jongen waar ik t voor maak heeft er erg veel geluid in liggen en gebruikt z'n megane voornamelijk als verrijdbaar benzine agregraat.

maar de originele is 75A dus denk dat zo eentje van een 2.0 16v van 110A mischien een mooie middenweg is en toch een hoop zal schelen.

Gr.Sjef

Marius.

Als hij erg veel geluid heeft, kan je ook gewoon een powercap gebruiken? Je hoeft niet direct een sterkere dynamo erin te doen.
Renault Megane Coupé 2.0 16V - 1996

sjefS12DET

nou er logt er al een in van 6Farad, en er zitten ook 2 accus in eentje van ground zero speciaal voor caraudio en de dynamo heeft moeite om bijde accu's vol te laden.

Maar die audio instalatie is echt assosiaal dik, heb er helaas geen verstand van en heb dus geen verstand van hoe dik precies en kan jullie ook niet vertellen wat er in licht, weet alleen dat heel de kofferbak helemaal vol gepropt is en er belachelijk veel geluid uit komt.

Gr. Sjef

djo231

Nou als je de mensen gewoon vertel wat erin ligt zou het een hoop schelen, want misschien ligt daar wel de ''stroom-snoeper'' snapje?

En 6F is best weinig als je toch al zo'n ''dikke'' installatie heb kan een 10F niet zoveel kwaad en hoe meer hoe beter ;)

Maar ik heb zelf ook een ''dikke'' installatie (van horen zeggen) en toch een accu'tje van 70Amp, die aangesloten zit op 3 versterkers, en vervolgens aan 2 subs, en alle speakers vervangen voor een heel wat zwaardere speakers + 2 condensators van maar liefst 1F :P en toch geen problemen dus !-!

Maar ik hoor het wel ;) succes !-!

sjefS12DET

Nou hij komt zo langs dan zou ik t vragen want ik weet echt 0.0 van audio af.

dan posten we wel een lijstje

Marius.

Wat joey zei :P
Daar wilde ik eigenlijk ook naar vragen, want de uitleg, "dikke installatie" zegt natuurlijk niet zoveel :P
Ik heb zelf ook wel 1500 Watt aan max vermogen in de kofferbak, een "leek" zou dit "dik" kunnen noemen, een kenner zou zeggen das wellicht niks.
Renault Megane Coupé 2.0 16V - 1996

sjefS12DET

hier volgt de intallatie

3 versterkers:

1 groundzero gzta 1.200mk2 4x40amp gezekerd
1 axton 2 kanaals 200watt rms 2x30amp gezekerd
1 kenwood kac-ps100 100watt rms 30 amp gezekerd
rodek accu condensator 300 amp (omgerekend 6farad)
2e acccu groundzero GZBP 70ah 12v

er zit ook een scheidings relais in om 2de accu af te koppelen.

Gr.Sjef

djo231

#10
Oke dit valt opzich nog wel mee op het gebied van ''dikke installatie'' heb dikkere gehoord en gezien, die van mij is nog zwaarder en geen problemen :) niet om het af te kraken ofzo maar ik zou eigenlijk niet weten waarom je er een andere dynamo in moet doen.

Maar hoeveel mm² kabel gebruikt die persoon voor zijn voeding naar zijn versterkers? Als ik zo eens de versterker bekijk van GZ moet je toch wel minimaal 35mm² er in hebben liggen.

Maar zoals Dirk al zegt: Maar vermoedelijk gaat dat je wel vermogen kosten aangezien je motor die dynamo wel moet ronddraaien.

Maarja ik ben geen monteur en zie eigenlijk het nut niet van in, maar alsnog succes ;)


Marius.

Ben het wel met Joey eens, zo dik is het eigenlijk niet. Ik zit niet veel lager en heb ook totaal geen problemen.
En ja precies wat Dirk zegt, hoe zwaarder je die dynamo gaat maken, hoe moeilijker je het voor de motor maakt om hem rond te laten draaien, oftewel vermogen verlies.

Toch succes ermee
Renault Megane Coupé 2.0 16V - 1996

sjefS12DET

#12
de kabels zijn 50mm + kabel totaan de versterkers en 70mm massa kabel.
De versterker speelt rond de 1500 watt rms op 2 ohm.

De reden dat er een zwaardere dynamo in moet is omdat bij zware bassen de spanning terug zakt tot 13.1( en valt dan terug op de accuspanning)

Over t vermogen maak ik me geen zorgen zolang de auto een beetje fatsoenlijk stationair loopt maar zelfs bij t rijden verwacht ik geen problemen.

Trouwens ik geloof wel dat jullie geen problemen hebben maar denk wel dat jullie wel al een sterker blok met al zwaardere dynamo hebben dan een 1.4 megane met 70A accu.

Gr. Sjef

Nick Mattheus

Is dit echt voor DB drag te doen?
Of gewoon als dagelijkse audio?
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

Gerard Paas

vast niet voor DB-drag, dan zou ik met wat meer vermogen komen :P

wat ik niet snap is dat de dynamo het niet kan bijsloffen met bijladen van de 2 accu's, 'k heb zelf 3 versterkers in de auto liggen waarvan de zwaarste meer dan 2kw RMS  is en de andere 2 zijn ongeveer 200W RMS per stuk.
'k heb zelf een dynamo van 75Amp en die kan het zat aan.
wat nog wel eens wil helpen......en dat heb ik ook gedaan, is dat je de kabel van de Dynamo naar de accu vervangt door een dikkere, zodat de dynamo minder weerstand ondervind om de spanning naar de accu te brengen.

mijn instal bestaat uit:
versterkers:
1x  Eyebrid 2Y2000 (2146W rms)
2x  Eyebrid 1Y150 (+/-200W rms)

speakers:
2x Compo JVC 130W rms per stuk

Subs:
2x 12"JVC 750W rms en 2kw peak per stuk

Bekabeling naar versterkers:
35mm2+
35mm2-

Powercab:
niet nodig als je een goede accu hebt :P


www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev