Advertenties


2002 Mégane coupé 'Tweety'

Gestart door Dimi, 23 november 2014, 22:34:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dimi

Ik heb trouwens nog het Renault logo zwart gemaakt. Ben nog aan het twijfelen of ik de 'vleugels' ook zwart ga maken.


Dimi

Ondertussen al over de 41.000km, volgens fuellog zal ik zo'n 28.000km per jaar doen  :D

Blijf het een plezante kar vinden, ook al heeft hij zijn nadelen. Ik kan geen 100% goede zitpositie vinden, en soms is de kar wel vermoeiend door de keiharde ophanging, motor en matige isolatie.

De afgelopen tijd trouwens weer heel wat elektronische probleempjes opgelost: stekker vervangen aan linkerkant, waardoor nu alles weer werkt aan die kant  :D  Mijn kentekenverlichting ging ook niet, en bij inspectie  bleek gewoon dat alle kabels doorgesneden waren  :fp:  remlicht zal dus ook niet altijd gewerkt hebben, maar dat is nu dus ook gefixt. Ongelooflijk dat zoiets door de keuring voor verkoop geraakt.

Komende maand ga ik de wiellagers nog vervangen, en ga ik hem waarschijnlijk detailen.

Dimi

Van de week kwam dit beestje even spelen:





Is eigenlijk nog best een comfortabele auto qua vering/hardheid/geluid, stukken comfortabeler dan mijn Megane. Maar als je de RS knop induwt, voel je zelfs al passagier dat de hele auto zich strak zet, en dan word het een totaal andere beleving. Echt wel een 'jekyll and hyde' auto.

Enigste nadelen: de voorste deuren zijn nogal slecht afgewerkt, en natuurlijk het ontbreken van een manuele bak.

Dimi

Ook nog erachter gekomen dat mijn Megane moet uitgelijnd worden, de buitenste kant van mijn banden zijn quasi helemaal versleten. Wat best zonde is, want voor de rest zijn die banden nog als nieuw, je ziet zelfs de gekleurde lijntjes nog erin. Maar dat worden dus jammer genoeg 2 nieuwe banden vooraan, en een uitlijning.



Ook nog mijn remklauwen rood gespoten:



En nog zoveel meer gedaan aan de Megane, maar daar later meer over  ;)

Dimi

De verdere updates:

- 'Vleugels' ook zwart geplastidipt.
- Voorste bumper voor een deel geplastidipt.
- Gedetaild, verslag terug te vinden op: http://forum.carclean.nl/forum/foto-en-video-gedeelte/show-off/422065-renault-megane-coup%C3%A9







Voor:



Na:


Dimi

2 weken geleden op letterlijk een paar tientallen meters van de afslag in pan gevallen  :neen:



Uitlaat was los gekomen, waardoor deze op de grond schuurde waardoor mijn slot stuk ging, waardoor heel mijn uitlaat op de grond lag. Bij de garage terug 2 nieuwe uitlaatsloten laten zetten, en toen bleek ook dat mijn motorsteun enorm versleten was. Hierdoor kwam het ook dat mijn uitlaat los hing, aangezien mijn motor dan de uitlaat letterlijk los trilt. Dus maar een nieuwe motorsteun laten installeren, en wat een verschil in rijden zeg: veel minder nerveus, nog amper trillingen, kortom veel aangenamer.

Volgende week nog de lagers vanachter herstellen. Tweety begint een duur grapje te worden.

Dimi

Nog 2 nieuwe banden gestoken vooraan: Uniroyal Rainsport 3. Kwamen uit als 2de beste band uit een test van 10 banden, met een score van 8,9 op 10. Meer dan degelijk materiaal dus.

Morgen nog een rondrit +/- 400km...ben benieuwd hoe Tweety het gaat doen!

Dimi

Ik begin Tweety een beetje beu te worden, en de ardennenrit heeft dit alleen maar een stuk erger gemaakt helaas.

De dagen ervoor had ik hem helemaal klaar gezet voor de rit: 2 nieuwe voorbanden (zijn wel top, uniroyal rainsport3), nieuwe motorsteun en alle vloeistoffen gecheckt gehad. De ardennenrit was ook een soort test van mij, ik wil namelijk met die kar binnenkort naar Oostenrijk rijden. Qua duur was de Ardennenrit voor mij bijna hetzelfde als Oostenrijk, qua afstand niet natuurlijk.

Maar goed, onderweg naar de ardennenrit: de auto had het ontzettend moeilijk op de vele hoge heuvels van de autosnelweg. Erop en erover geraken viel nog goed mee buiten het lawaai, maar na de 'heuvel' moest de auto altijd zo'n 5 minuten op rust komen, want hij viel niet meer vooruit te branden. Zelfs als ik naar mijn 3de ging op de snelweg wou hem niet meer vooruitgaan, en dat was alles behalve geruststellend.

En eenmaal aangekomen en vertrokken had de auto het nog steeds moeilijk op de schitterende wegen daar. Stotteren, inhouden en amper vooruit willen gaan na een 'grote' inspanning. Voor en na de tankstop heb ik de auto zo'n dik kwartier op ralenti laten draaien dankzij de mini file bij het tankstation, en dat deed Tweety duidelijk goed, de motor was veel soepeler en gemoedelijker nu, en ik heb toen daarna eigenlijk geen motorische problemen meer gehad. Maar de motor komt echt wel kracht tekort op dat soort wegen, en dan vooral op de heuvelachtige bochten. Ik moest hem echt hoog in de toeren houden om toch maar vooruit te kunnen gaan. Maar dat neem ik de motor amper kwalijk, op de wegen in en rond Limburg is hij namelijk meer dan voldoende.

Maar wat me vooral zo tegensteekt aan de wagen: hij maakt GIGANTISCH veel lawaai, en dan vooral aan de achterkant omdat het daar amper geïsoleerd is. Rolgeluiden, afrolgeluiden...het lawaai is gewoon niet te harden, je krijgt er letterlijk hoofdpijn van. Opvallend ook dat het lawaai vooral van de middendemper komt ipv de uitlaat, internet heeft me geleerd gehad dat dit typisch een Megane 1 kwaal is. Sommige mensen kopen blijkbaar echt een tuninguitlaat om hun Megane stiller te laten maken, zowaar de omgekeerde wereld :huh:

Maar aan dat lawaai moet echt iets aan gedaan worden want ik word er gewoon gek van. Ik ga de komende weken vanachter nieuwe banden steken, wiellagers en isolatie plaatsen vanachter. Als het dan niet beter is weet ik echt niet wat ik moet gaan doen met Tweety. Het feit dat hij ook spijkerhard is, en er eigenlijk weinig voor teruggeeft, steekt mij ook tegen. Maar bijlange niet zo hard als het lawaai.

Ik ben ook er niet veel wijzer van geworden of de auto nu de reis naar Oostenrijk aan kan ja of nee. Raar maar waar, maar je hebt daar wel minder heuvelachtige snelwegen. Maar dan nog blijft dat verschrikkelijke lawaai...

Dimi

Het lawaai is over  _o_ _o_ _o_

Het bleek dus echt wel om de lagers te gaan, ongelooflijk hoe zo'n klein dingen zoveel lawaai kunnen maken. Eindelijk terug in een relatief stille auto, maakt Tweety meteen weer een stuk comfortabeler  !-!

Ben er echt content van nu. Nu maar hopen dat ik dit ook zal zijn van de motor, binnenkort in Oostenrijk  :q

Dimi

Een paar dagen voor ik op vakantie vertrok vond ik dat de auto wat schokkerig aanvoelde, vooral achteraan. Aangezien ik toch mijn banden achteraan ging vernieuwen (Uniroyal Rainsport 3, topbanden) bij Auto5, konden ze er meteen naar kijken. Wel, de oorzaak was meteen gevonden  :q



De bout was gewoon afgebroken! Aangezien de bout er nog inzat was de oorzaak ook meteen gevonden, want de bout was nader bekeken te klein om daarin goed te passen. Vorige eigenaar was een echte prutser...

Volgens die man van Auto5 was er trouwens ontzettend veel werk aan om die bout eruit te boren, volgens hem was het beste om gewoon een compleet nieuwe achteras te steken  :D

Heb er mij dan zelf maar achter gezet. Na zo'n halfuur had ik de bout uitgeboord en alles compleet hersteld  :D

Dimi

Ben trouwens ondertussen terug van vakantie :)

Voor ik vertrok heb ik nog nagevraagd achter een pechbijstand, maar dat was was quasi onmogelijk. Ofwel wouden ze er mij geen verkopen omdat mijn auto te oud was, of was het gigantisch duur omdat ik voor heel Europa wou verzekerd zijn. Uiteindelijk dus niet genomen, en maar op goed geluk vertrokken.

Achteraf gezien totaal geen spijt van, want de auto heeft het eigenlijk zeer goed gedaan. Ik had het meeste schik van de steile snelwegen en bergen na de problemen bij de Ardennenrit, maar dat bleek onterecht na de raad die ik heb opgevolgd van leden van de Renault Megane club: op de snelweg gewoon terug naar zijn 4de gaan, aanloop nemen en volgas erover, en zo ging het echt stukken beter! De auto gaf geen krimp, schokte niet, geen vermogensverlies, kortom niks abnormaals. Aangezien er nog een paar steile snelwegen waren, heb ik wat kunnen testen en uitproberen. Conclusie daarvan is dat ik de auto echt boven de 4000 toeren moet houden als ik nog fatsoenlijk wil vooruitgaan en geen problemen wil krijgen zoals op de Ardennenrit.

Bij een paar bergen op te rijden hetzelfde liedje. Continu boven de 4000 toeren blijven, bij de krapste bochten zelfs naar zijn eerste gaan om daarna volgas de berg op te knallen. Enorm plezant eigenlijk, voor de vriendin iets minder :ninja: maar ik ben dus echt content van mijn kar nu, hij heeft echt geen enkele krimp gegeven. Mijn vertrouwen is nu ook wat herwonnen, want die was ik toch wat kwijt na de Ardennenrit. Onterecht, zo blijkt nu.

En het is ook een verdomd zuinig karretje! Dit was het verbruik na 3000km, volgeladen met 2 personen en bagage. Op de snelweg reed ik rond de 125/140, en ik heb zo'n 4 bergen opgeknald. Niet slecht dan hé voor een 13 jaar oude atmosferische naft :)



Nog wat foto's, ben o.a. voor de eerste keer naar de Nurburgring geweest. Smaakt naar meer :)








Dimi

Heb me gisteren nog eens bezig gehouden met de Megane, heb de Renault Sport stickers afgemaakt en eindelijk de slecht geplaatste folie verwijderd.




EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev