Renault Mégane Club

Mégane 2 Technisch 2002-2009 => [Mégane 2] Motorisch => Topic gestart door: Marc op 7 mei 2013, 16:04:04

Titel: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: Marc op 7 mei 2013, 16:04:04
Wat een k motor zeg.
Mijn vrouw rijd in een Senic met 1.5 DCI motor met 240000 km op de telller.
Vd week hoorde ze wat geratel in het blok, meteen stop en aan de kant.
Anwb er bij ja dat kan de tandriem zijn die versprongen is of een verstuiver of uhuuuuuuuuuu een lager mevrouw.

2 dagen laten de auto aflaten slepen door de Renault dealer.
2Dagen later, tja mevrouw de druifstang lagers zijn kapot cilinder 2 en 4 en deze hebben ook de krukas beschadigd.
Ruilmotor kost u ingebouwd en wel tussen de €2500 en 3500. Auto is van 2007. Meneer de Renault dealer !!!!!
Ja sorry is een bekend probleem van en bij Renault en u krijgt geen speciale regeling ;-((

Dus hebben we maar een Ford Ka gekocht, (aangezien Renault niet thuis geeft voor een leuke korting op een nieuwe Twingo)
Vandaag ligt er een brief van de postbode dat er een brief van Renault bij het postkantoor ligt en deze vanaf morgen gehaald kan worden
Laten we nu net morgen vroeg op vakantie gaan voor 2 weken (ben eigenlijk wel benieuwd naar het schrijven)

Laters...............................
Oja ik zelf rijd een Megane uit 2005 met jawel de 1.5 DCI motor met 295000 op de teller -))
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 7 mei 2013, 19:44:47
Rijdt jij een Grandtour Marc?

Dan is deze brief misschien wel voor jouw auto  Y
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: BadEend op 7 mei 2013, 23:13:53
Bekend probleem bij deze motor.
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: matthew op 8 mei 2013, 22:16:41
Vooral bij de scenic, bij dem gewone megane minder gauw kans op.
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 9 mei 2013, 20:46:57
Is toch dezelfde motor? of komt het door het hogere gewicht van een scenic?
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: Nosmo op 10 mei 2013, 23:49:12
Die aangetekende brief zal wel te maken hebben met je spoiler op je achterklep, heb die brief ook gekregen
deze spoiler vertoont mankementen doordat die zomaar los kan laten.
Heb dit zelf al ondervonden dat die ineens begon te trillen, aan beide zijde de pinnen afgebroken.
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: Dante op 10 mei 2013, 23:50:46
:ws:
Meer info daaromtrent hiero (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=16859.0)... !-!
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: matthew op 12 mei 2013, 10:07:40
Citaat van: Roadkill (Michiel) op  9 mei 2013, 20:46:57
Is toch dezelfde motor? of komt het door het hogere gewicht van een scenic?

Wat je al zegd het hogere gewicht van de scenic, maakt de auto langzamer en mensen willen toch vlot voorruit waardoor er dus meer van dezelfde motor wordt gevragen.(lees motor moet er altijd wat harder voor werken)
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: Marc op 22 mei 2013, 19:53:26
De 1,5 DCI in de Senic is NIET dezelfde motor als in de Megane 1,5 dci !!!!

De senic heeft meer pk's 106 en  de megane 103

De brief was inderdaad voor de spoiler ;-)
Senic is reeds ingeruilt tegen een Ford Ka Titanium uit 2013
De dealer wilde ook niks met de prijs van een nieuwe Twingo van €13000 dus dan is de keus heeeeeeeeeeel snel gemaakt
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: BadEend op 22 mei 2013, 20:22:39
Verschil in vermogen ligt aan andere afstelling motormanagement.
Voor de rest zijn het dezelfde motoren.
Die twingo was zeker de duurste versie?
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: Stefan op 22 mei 2013, 22:37:09
Zijn uiteraard wel dezelfde motoren Y
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: wstoof op 29 mei 2013, 18:04:43
Mijn broer had zelfde probleem (drijfstang lagers) met z'n scenic (2007),had ook ongeveer 240K gelopen.
Maar die van hem had 150pk (kan wel eens een 1,9DCI geweest zijn, maar dat weet ik niet meer)
Auto is half jaar geleden naar de sloop afgevoerd, vreemd genoeg kreeg IK pas ook een brief van de renautl dealer dat de betreffende auto de APK zou verlopen....
Denk dat ze de database niet helemaal op orde hebben (we wonen niet eens in hetzelfde dorp, wel dezelfde renault dealer..).

mijn Megane 2 fase 2 , heeft 105 pk (6 bak) , dat is dus ook gewoon hetzelfde blok als de lichtere vermogens variant en wel de 5bak met ±80pk ?.

Nu 180K op de teller, ben benieuwd hof ik de 300K kan halen, temisnte dat is het doel ...

wat houdt overigens z'n ruilmotor in ?, is dat een gereviceerde blok?.
Of een blok uit een sloopwagen ?.
(ik bedoel dan bij Renault ....)
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: Marc op 1 juni 2013, 18:04:02
Zo, na aanleiding van de auto van mijn vrouw. Had ze een Ford Ka gekocht.
Vandaag heb ik zelf een Ford Fiesta 1.6Tdci gekocht uit 2011

En de Renault Megane 1.5 dci ingeleverd.

Vaarwel renault jullie wilde niks met de prijs doen dus dan ook niks leveren aan mij ;-))
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: duckie1098 op 2 juni 2013, 20:00:01
Misschien de auto even een paar minuten warm laten draaien.
Mijn broer heeft een ford C-max van bl 2007,Jaaaa.. hier zit een roestplekje op de bodem en daar moet  ik ook even wat aan doen.
Mijn megane van bj 2003 is echt roestvrij dus......elk merk hep zijn voor- en nadelen.Ik ben zeker geen renault adept maar alles wil kapot natuurlijk en om dan direct te zeggen dat het waardeloos is..,sommigen noemen het karakter.

Groetsels,

Ben
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: BadEend op 2 juni 2013, 23:08:04
De 1.5 dci motor is gewoon een zwakke motor wat betreft deze punten.
Is een ontwerpfout en heeft mijn inziens dus niks te maken met karakter.
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: A110 op 4 juni 2013, 20:13:12
De grootste boosdoener van kapotte lagerschalen is de onderhouds interval die te lang is. En de diesel injectoren die slecht gaan verstuiven waardoor je een ander vlamfront krijgt in de verbrandingskamer waardoor er meer belasting op de krukas komt.

Advies is om elk jaar of tussen de 15.000 - 20.000 km de olie te verversen en ongeveer bij de 150.000 km de injectoren te laten testen bij een gerenomeerd bedrijf die injectoren buiten de auto kan testen in een test opstelling.

De techniek van de injectoren is de laatste jaren in een sneltrein vaart gekomen. Ze hebben nog hele kleine tolerantie's en hele kleine openingen. Als hier iets van vuil inkomt kan het de injector al beschadigen.

Alleen het zijn natuurlijk wel wat hoge kosten om de verstuivers te laten testen of te laten vervangen door gereviseerde exemplaren want ze zijn niet goedkoop. Maarja op den duur kost het wel je motor.

En als ik heel eerlijk mag zijn bijna alle merken hebben problemen met hoge druk dieselinspuiting. Laatst nog een focus met een 1.6 HDi van PSA erin en hier waren de verstuivers gewoon losgekomen met alle narigheid van dien.

Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: Marc op 5 juni 2013, 19:24:44
Oke kan gebeuren dus, maar blijkbaar weet Renault Nederland van deze slechte blokken af !!!

Wees dan netjes als organisatie en stuur je klanten een brief meneer of mevrouw enz enz laat u olie voortaan om de 15000 km vervangen.

Nu kreeg ik een brief meneer u achterspoiler zit niet goed vast
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: matthew op 5 juni 2013, 22:03:03
Tja Mark de Ford 1.6 diesels zijn ook niet heilig, trust me.
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: kevinbreda op 5 juni 2013, 22:04:52
Maat van mij rijdt een volkswagen polo uit 2002.

En bij volkswagen was bekend dat de distrubitie ketting niet goed was en bij de beurt vervangen moest worden en dat was dus niet gedaan.

Toen was die geklapt en flink wat schade maar dat werd allemaal betaald door volkswagen.
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: BadEend op 6 juni 2013, 23:54:40
Feit is dat bij de 1.5 dci de krukaslagers buitensporig vaak stuk gaan.
Marktplaats staat vol met auto's met die motor met motorschade.

1.9 dci heeft hier ook last van alleen in mindere mate.
Of dit voor alle bouwjaren geld weet ik niet, neem aan dat ze deze constructiefout na een bepaald bouwjaar
verholpen hebben.
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: rened op 7 juni 2013, 21:43:18
tsja, elk merk heeft wel slechte series waar vaak wat kapot gaat, en vaak wordt het (voor imagoschade en kosten) stil gehouden. Als je het verteld verwacht de klant dat het kostenloos opgelost wordt.
Koop maar eens een BMW 118d of 330d waar heel je blok vervangen moet worden,
of een mercedes die niet wil rijden door electrische problemen.

Maar van die injectors testen had ik nog niet aan gedacht, eens kijken of ik dat ook niet met mn 1.9 dci kan gaan doen, beetje extra preventief onderhoud bij 280k is wel gewenst, ik doe nou ook 2x/jaar olie verversen.
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: E.tenBrinke op 9 augustus 2013, 16:30:29
Ik mag nog altijd graag even op dit forum kijken en blijf mij verbazen over het vele gezeik over renault motoren.mijn 2005 megane 1.5 dci 82 pk tikte vandaag zonder enig probleem de 260.000 km aan ook dit mag wel eens gemeld worden. Ik vind dat ook veel afhangt van de bestuurder, als ik s'morgens rustig van huis vertrek verbaas ik mij er over hoeveel mensen niet met een koude motor vol gas van huis gaan. Dus de boel even op temperatuur laten komen is er niet bij. Maar wel klagen als de boel kapot loopt.
Elk merk heeft zo zijn problemen maar je kunt soms ook pech hebben met een auto. Dit is mijn 2e megane hiervoor een 1.9 DCI coupé gehad en die had 330.000 km gelopen toen hij weg ging.
Ik zou dan ook zonder twijfel een megane weer kopen.

M.v.g Erwin
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: ron66 op 9 augustus 2013, 19:13:58
Die van mij de 27500km zonder problemen
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 9 augustus 2013, 20:02:02
27500?
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: Tedo op 9 augustus 2013, 20:46:40
Nul te weinig, Ron?  :dunno:
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: Stefan op 9 augustus 2013, 22:07:24
Waarschijnlijk... ;)
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: ron66 op 10 augustus 2013, 01:00:58
Ja sorry 275.000 l-
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: Rebos op 11 augustus 2013, 20:49:50
Gek hoor,

Toen ik mijn 1.5dCi Grand Tour Tech Road op ging halen in mei 2005 bij de dealert stonden er 7 kilometers op (op en neer naar de inbouwwerkplaats tbv de niet zo af fabriek sound set).. ruim 3 maanden geleden moest ik haar toch een keer aan de kant zetten. bleek de noodloop nog niet getest door de board compu en ze vondt het wel eens tijd na 361.597 kms. zo zie je, dat blokje presteert prima, zolang ze maar in de watten gelegd wordt.

Toen ze de volgende ochtend bij de dealer met de neus open stond kwam de werkplaats receptioniste mij melden dat de grand tour een aantekening had m.b.t. die spoiler. dat euvel had ik eerder al in de wasstraat ondervonden mevrouwtje.. die is al gekit. toch vond ze het nodig de spoiler opnieuw te doen.. ik heb ze hun gang laten gaan, ik was inmiddels toch al gevallen voor een 1.6 dCi130 modelletje glim er op los
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: wstoof op 29 augustus 2013, 15:43:58
Goed om te horen dat er 1.5DCI 's rondrijden met hoge kilometer standen.
Ik heb mijn meg II 1.5 DCi. nu iets meer dan een half jaar en er 20.000 mee gereden.
Dus ongeveer 40.000 per jaar en wil er nog 3 jaar mee rijden .
Nu staat hij de stand op 186.00  omgerekend over 3 jaar is 306.000 km dus haalbaar ?!. ( mijn meg II 1.5 DCi. heeft een 6 bak )

Bij de locale Renualt garage had ik nog een gesprek met één van de monteurs over  mijn zorgen over de 1.5DCI blok, die kwam (informeel dus geen renault advies) met de volgende link:
http://www.tsl-allstar.nl/products-page/tsl-olieversterkers/tristar-lube/ (http://www.tsl-allstar.nl/products-page/tsl-olieversterkers/tristar-lube/)

Is dit zinnig om te doen ? .
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: matthew op 29 augustus 2013, 22:24:22
Nee, gewoon zorgen dat je op tijd je beurt doet met goede kwaliteit olie. Dan zijn er geen toevoegingen nodig.

Interval Renault is waarschijnlijk 30000km of 2jaar, ik zou 20000km of 1jaar aan houden.

Dan moet die dat makkelijk kunnen halen.

En als het brandstoffilter vervangen wordt, een klein beetje motorolie erbij toevoegen, dat vinden de verstuivers wel fijn.
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: appie op 30 augustus 2013, 09:52:06
Bij mijn vorige megane 1.5 dci met 84 pk (bj 04) was de onderhouds interval 15.000.
Mijn huidige  megane 1.9 dci met 131 pk (bj 07) is de onderhouds interval 30.000.
Laat zelf elk jaar alle olie enz verversen tijdens apk.
Titel: Re: 1.5 DCI ;-((((((
Bericht door: wstoof op 2 september 2013, 14:40:15
Citaat van: matthew op 29 augustus 2013, 22:24:22
Nee, gewoon zorgen dat je op tijd je beurt doet met goede kwaliteit olie. Dan zijn er geen toevoegingen nodig.

Interval Renault is waarschijnlijk 30000km of 2jaar, ik zou 20000km of 1jaar aan houden.

Dank voor de info.
Vooral voor de turbo zou die toevoeging zijn ... maar is dus niet nodig, dan doe ik het ook niet.

Dacht dat ik ergens eens gelezen had dat de beurt iedere 30K zou zijn, blijkt nu echter 20K te zijn volgens de dealer (de auto geeft dat ook zelf aan in het display).
EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev