Advertenties


Informatie Ivm tft Scherm Extra Accu of iets?

Gestart door Dj-Matthe, 28 oktober 2006, 20:58:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dj-Matthe

Hey , ik heb nu sinds kort een cd/dvd speler in mijn auto en heb daar een lost 7 inch tft scherm.

mijn vraag is.  ik heb 1 goede accu.. en wil soms gewoon lekker lang film kijken 1uur +/-. dit lijkt me niet verstandig op een draaiende motor te doen (stationair) nu vroeg ik me af, moet ik dan andere accu bij kopen? en daar op de versterker + radio + tft scherm aanverbinden? en daar dan op die losse accu aansluiten. en die accu doorlinken aan de hoofd accu zodat hij alleen bij laadt als ik ga rijden? en verder die hoofd accu met rust laat zegmaar? of zit ik nu fout te denken..

alvast bedankt  !-!

Erix

Een accu trek je niet zomaar leeg binnen 1 uur als deze redelijk vol zat bij de start. De gemiddelde auto accu heeft een kapaciteit van 55Ah - 65Ah wat wilt zeggen dat je 1 uur lang 55 ampere kunt trekken uit die accu voordat ie leeg is.

Je zou kunnen achterhalen hoeveel ampere je installatie vraagt bij normaal filmgebruik (ff meten bijvoorbeeld) en dan ff uitrekenen hoe lang je daarmee zou kunnen spelen. Neem echter wel een veiligheidsmarge en zorg dat je verder geen verlichting of aanjager aanhebt (koplampen en fan vragen relatief veel stroom)... je startmotor is ook nogal dorstig qua vermogen betreft  ;)
ZX-Audio · the finest audio products around

Dj-Matthe

ja super bedankt. ik ga het ff door laten meten en dan hoef ik mijn motor ook stationair niet te laten draaien. dit is ook veel zuiniger natuurlijk. dus kan ik ongestoort film kijken zonder druk te maken ivm benzine, bedankt voor de tip!

Dirk Kuipers

Hallohallo,

Om dit topic nog maar eens omhoog te halen...

Ik wil graag een tweede (gel) accu in mijn kofferbak plaatsen waar ik de audio op zetten ga.
(ps: ik wil langere tijd stil kunnen staan met audio hard aan, dus wil beslist een tweede accu)
Nu heb ik eigenlijk weinig kaas gegeten van accu's en ben dus even wat gaan rondzoeken op internet.
Ik ben wel wat tegengekomen, maar zou toch graag nog even wat willen vragen.

Hoe zie ik het voor me?
De huidige accu doet wat hij hoort te doen. De lichten, starten, etc.
De tweede accu is voor de Audio en PC en zet ik in mijn kofferbak.

De tweede accu mag de eerste accu niet leegtrekken als hij op is. Dan is het einde verhaal voor mijn audio op dat moment.
Wel moeten de eerste en tweede accu gewoon laden als ik aan het rijden ben

Hoe moet ik dit nu precies installeren?

Op deze link (helemaal onderaan) staat al wel wat over een tweede accu, alleen zit er daar ook nog een condensator bij, en weet ik niet of de tweede accu hier de eerste accu ook kan leegzuigen?
http://www.12vhifi.nl/condensator.html

Iemand die tips heeft?

Ik heb geen condensator, en volgens mij is dat ook niet nodig.

Erix

Beste Dirk,

Als je een goede accu vlak dicht bij de versterker hebt staan is een condensator (zoals je zelf al dacht) helemaal overbodig. Een versterker heeft een goede stroomvoorziening nodig en meer niet. Condensatoren zijn alleen van toepassing tijdens SPL-drags waar men burps van 3 seconden geeft waarbij de motor uitstaat. Hier vangt de condensator die korte piek op. Speel je langer op hoog volume dan werkt dit principe niet zo meer en werkt een condensator meer tegen je dan dat deze profijt biedt.


Het schema van 12V hifi heb eventjes aangepast naar jouw wensen.


De schakelaar zet je op 'aan' als je in je auto rijdt of je de motor laat lopen. Nu laadt de 2e accu zich op. Wanneer je nu stilstaand wilt spelen zet je de schakelaar op uit zodat de hoofdaccu niet via de + aan de versterker/PC gekoppeld zit. Nu speelt je ICE dus alleen op de GEL accu.

Zorg dat je een gel-accu neemt die leeggetrokken kan worden. Niet alle gel-accu's kunnen hier namelijk tegen! Lood accu's sowieso niet ;)
ZX-Audio · the finest audio products around

Dirk Kuipers

Ah top! Hier kan ik wat mee!

Ik zal zaterdag maar even op pad voor een accu. Ik zal er dan maar even bij vragen of deze leeg getrokken kan worden.

Bedankt voor de uitleg.  !-!

Michel Cijs

mijn gel komt binnenkort waarschijnlijk te koop

Optima welke normaal 250 euri in de winkel kost; dus wellicht interessant om hierop te wachten (bijv met Alv over te nemen)  ;)

solidsjakie

Citaat van: Erix op 28 november 2006, 16:38:21
Beste Dirk,

Als je een goede accu vlak dicht bij de versterker hebt staan is een condensator (zoals je zelf al dacht) helemaal overbodig. Een versterker heeft een goede stroomvoorziening nodig en meer niet. Condensatoren zijn alleen van toepassing tijdens SPL-drags waar men burps van 3 seconden geeft waarbij de motor uitstaat. Hier vangt de condensator die korte piek op. Speel je langer op hoog volume dan werkt dit principe niet zo meer en werkt een condensator meer tegen je dan dat deze profijt biedt.


Het schema van 12V hifi heb eventjes aangepast naar jouw wensen.


De schakelaar zet je op 'aan' als je in je auto rijdt of je de motor laat lopen. Nu laadt de 2e accu zich op. Wanneer je nu stilstaand wilt spelen zet je de schakelaar op uit zodat de hoofdaccu niet via de + aan de versterker/PC gekoppeld zit. Nu speelt je ICE dus alleen op de GEL accu.

Zorg dat je een gel-accu neemt die leeggetrokken kan worden. Niet alle gel-accu's kunnen hier namelijk tegen! Lood accu's sowieso niet ;)

Bestaan er niet dikke diode's? Zo zorg je weer dat er een schakelaar minder is en niet vergeten kan worden.

Een diode zorgt voor 1 stroomrichting, een soort terugslagklep. Ik weet alleen niet of deze betaalbaar/verkrijgbaar is bij wat hoger stroomgebruik.

Erix

Deze diodes zijn er inderdaad maar van de prijs ga je waarschijnlijk schrikken (liggen zo tussen de €150 en €300). Voor een (hele) hoop geld minder kun je een mooi relais en/of een sexy-uitziende schakelaar inbouwen.
ZX-Audio · the finest audio products around

Nick Mattheus

nu nog eens een vraagje

Hoe dik moet deze kabel eigenlijk zijn??

grtz
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

Erix

Net zo dik als de kabel die normaal rechtstreeks naar je versterker(s) zou lopen. Dit hangt af van de afstand (kabel lengte) en het aantal ampere wat er doorheen moet.

Tabel op deze pagina gaat uit van een kabellengte van ongeveer 5 meter: http://www.12vhifi.nl/kabelframe.html
ZX-Audio · the finest audio products around

Dj-Matthe

#11
hey ziet er allemaal handig uit , mij is idd ook verteld  een 2de accu , en dan een diode brug nemen alleen als het doormiddel van een schakelaar ook gaat en als dat geld scheelt :) dan ga ik daarvoor. bedankt voor de informatie.

(de meeting van mijn installatie gaat boven de 20 ampere als hij stilstaat btw :D schijnt erg veel te zijn )

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev