Advertenties


Hoe zit dit nou??

Gestart door Dusaan, 3 december 2010, 14:41:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dusaan

Hallo,

ik heb een Renault Megane Coupe zonder radio.
maar ik weet ook niet welke radio erin moet want ik weet niet wat de vorige eigenaar
voor radio had maar dit komt mij helemaal niet bekend voor.. :?
en nu is mijn vraag aan jullie kunnen jullie mij helpen met hoe ik hem aan moet sluiten
en wat voor radio ik nodig heb..

hier een foto voor de duidelijkheid:

By dusaaan at 2010-12-03

Alvast bedankt voor jullie reacties!! !-!

Rick Santbergen

Volgens mij maakt iedere radio gebruik van dezelfde universele aansluitingen (met uitzondering van de standaard radio's, maar ook daar bestaan stekkerblokjes voor)

Het lijkt mij dus, dat je iedere radio hierop kan aansluiten (correct me if I'm wrong)

oedje

de stekkerblokjes waar wrecked het over heeft, heten ISO conectors, en het klopt ook dat iedere radio die aansluiting heeft, behalve originele radio's of radio's uit het jaar 0 :P.

het probleem is alleen de voorbereiding van de ISO connectors in jouw dashboard ontbreekt ( voor zover ik die kan zien) als je een beetje handig bent met electronica is dit zelf op te lossen. koop bij een automaterialenzaak universele ISO connectors dan krijg je waarschijnlijk 1 zwarte connector met een aantal draden eraan vast en een rode connector met een aantal draden eraan vast. meestal zit hier ook een schema op hoe je ze moet aansluiten.

de zwarte connector is voor de stroom naar de radio, en de rode is meestal de aansturing voor de speakers.


Dusaan

ja dat dacht ik ook maar de draden van de ISO zijn allemaal aangesloten op die ''dikke'' zilveren kabel.
en ik ben niet echt zo technisch vandaar en ook al zou ik alles uit elkaar halen zou ik alsnog niet weten welke kabel waar in moet...

Rick Santbergen

Je bedoelt de dikke zilvere kabel waarvan het einde niet op de foto staat?
Wat voor stekkerblok zit daar aan het einde?

Dusaan

Ja die bedoel ik daar zit een kroontje op voor 2 draden die waarschijnlijk dan van de radio daarin moeten(denk ik)

Patrick84

#6
daar heeft iemand flink lopen klooien.
Ik zou idd in dit geval van die ISO connectors kopen.
Wat ik mij herinner is de ene voor de voeding en overige zaken.(de zwarte of de bruine)
en het andere blokje voor de speaker aansluiting.
Vaak is de gele draad voor de constante spanning (staat altijd spanning op ivm geheugen)
Rood is de schakelbare spanning (wordt geschakeld via het contact slot)
In dit geval zou ik al die tape eraf halen.
Daarna met een multimeter of een andere spanningszoeker eerst kijken als er spanning op de draden staan (denk de linker draden) De min is meestal de zwarte draad (Tevens is het frame ook de min)
Voor de zekerheid zou ik alle kabeltjes meten als er 12 a 13V op staat.
Let op: als je geen draad hebt van het geschakelde contact slot dan kun je de gele en de rode op de constante spanning zetten.
De 2 tulp kabels lijken mij de voorbereiding van een versterker voor een subwoofer of iets dergelijks(komt meestal uit bij de achterbank/kofferbak)
De overige kabels lijken mij voor de speakers..
Je kunt testen welke speaker het is door met een 9v batterij spanning op 1 van deze kabels te zetten.
Let op dat je de plus aan de plus aansluit en de min aan de min (speaker moet naar buiten gaan bij de + pool van de 9V batterij)
Indien hij net de andere kant op beweegt dan moet je de draden omwisselen.
In dit geval zou ik toch echt van die ISO stekkers kopen en de draden ook fatsoenlijk wegwerken.
Dus met een knijptang met die stekkertjes of solderen met krimpkous erover.
Bij de ISO connector staat meestal op de draadjes waarvoor het is (left front channel -/ Left front channel +)
ga zo maar door.
Tevens de antenne kabel aansluiten  :q (soms heb je daar ook een verloop voor nodig)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Edit kom net wat tegen:






Dusaan

ja maar ik ben helaas niet zo heel technisch 8)7
er zou wel een makkelijkere methode moeten zijn neem ik aan..(hoop ik)
wat de ISO draden zijn allemaal tot een draad toegevoegd(Zilveren)
en het lijkt mij dan dat je daar gewoon 2 draadjes in moet doen en dat ie het doet of denk ik te simpel:P

maar toch bedankt voor de tip!

Patrick84

Dat is moeilijk te zien hoe het precies zit.
Ik zou toch oppassen om zomaar die draadjes op je radio aan te sluiten.
Ken je niet iemand die een electronica opleiding of iets dergelijks doet?.
Zou zonde zijn dat je kortsluiting krijgt en de radio ermee kapot maakt



Rick Santbergen

Ik zou naar een radioboer rijden en hem laten kijken.
Vervolgens kies je samen met hem een radio in de winkel uit en laat hem daar aansluiten.

Succes gegarandeerd !-!

niXon

idd, net wat wrecked zegt. Je kunt dan het beste naar een car audio winkel gaan, het daar laten nakijken en er samen een nieuwe radio in laten zetten. Kost wel wat meer, maar weet je wel zeker dat hij het goed doet. Plus, je hebt dan garantie als er wat mis gaat!

ericmd

John Freriks in Utrecht is toch club sponsor, wellicht kan daar iets geregeld worden. het is trouwens allemaal niet zo schokkend hoor. als je de zilveren kabel ontdoet van de ducktape zullen daar waarschijnlijk alle kleurtjes nog onder zitten.
Ik moet toegeven dat zoals het er nu uitziet het een hoog hobby gehalte heeft en een laag kwaliteitsniveau.
2007 : megane coupe 1.6e LPG G3jade 1998./ 2011 megane coupe coach 2.0 8V 1997.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev