Advertenties


Exotic Green Rally 2008

Gestart door Marc Brouwer, 14 juli 2008, 14:43:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marc Brouwer

@jivecar...

Marco = gewoon Marc ;)

Ik heb de Nikon 70-200 f2.8 Vr gebruikt met eventueel een 1.7 extender er tussen. De foto's zijn in RAW geschoten, maar zoals ik al had aangegeven niet nabewerkt. Ik denk zelfs dat de foto's iets te donker zijn omdat in het persoonlijke instellingenmenu een aantal zaken niet goed stonden. Bij de D80 wordt daarnaast geadviseerd altijd de belichtingscorrectie op 1 of 2 stops onderbelichting te zetten.

Ik zal eens kijken met de nabewerkingstips wat dit oplevert bij de foto's. Vraag me alleen af of de witbalans op bewolkt wonderen doet, omdat het die dag helemaal niet bewolkt was.

Het verschil is wel duidelijk te zien in de twee dagen. Op zaterdag liep ik behoorlijk te worstelen met de instellen van voornamelijk de VR op de lens. Dit was in de middag. Voor de avondfoto's heb ik nog even snel de handleiding doorgenomen en toen werd me al wat meer duidelijk. Dat had ook meteen resultaat.

Wat ik in ieder geval ook geleerd heb, is niet meer dan de publieksproeven te gaan op een industrieterrein. Deze zijn leuk om te bekijken als toeschouwer, maar niet om te fotograferen. Je staat gewoon te kort op de weg om leuke actiefoto's te maken. Het bochtenwerk is allemaal wat minder spectaculair.

De zondag en dan met name de tweede locatie langs een stuk onderverhard (en een rechte weg) was echt te gek om mee te maken. Je staat gewoon op zo'n 8 tot 10 meter van de baan en ze komen gewoon op volle snelheid voorbij. Volgens jaar ben ik in ieder geval weer van de partij.

"We Shall Not Be Moved"

Michel Veltman

ik hou me aanbevolen om een keer mee te gaan !-!
- "Never argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience." ;)
- aka Yonexfreak :)

jivecar

@marc (zonder o; excuses ;-) )
Ik ben een Canoër en heb niet meer ervaring met Nikon om te weten dat de 70-200 2.8 VR in ieder geval een goed stuk glas is wat ook snel is. Daar kan het dus niet aan liggen.

Met VR heb ik zowieso geen ervaring, al mijn lensen zijn non-IS. Bij Canon lensen heb je 2 instellingen voor je IS, dit zal bij Nikon niet anders zijn. Horizontale en verticale stabilisatie of alleen horizontale stabilisatie.

Dat onderbelichting vaak wordt aangeraden is omdat je daar achteraf meer mee kunt dan bij overbelichting. Maar 1 tot 2 stops lijkt mij erg veel. Zeker bij een rally gebruik ik een grijskaart (of een stuk groen gras) om mijn belichting vast te zetten. De camera gaat daarna op stand M met de daarvoor gemeten belichtingwaardes.

Op het industrieterrein kun je ook mooie foto's maken; alleen niet met een 70-200 lens op een crop camera. Maar ik meen dat Nikon ook een 17-55 AF-S 2.8 VR heeft, die is daarvoor prima geschikt.

Marc Brouwer

Met de tips van Jivecar even een foto uit de serie verwerkt. Het resultaat is verbluffend, zie hieronder:

Voor


Na
"We Shall Not Be Moved"

Jaap de Jong

Leuke plaatjes! :)
Bij het bekijken viel me op dat meerdere van deze auto's een te klein kentekenplaatje hebben.. Heb die dingen eigenlijk nooit eerder gezien.
Ik kan me niet voorstellen dat zoiets legaal erop geplakt mag worden? :)

Jacob

Dat die bewerking zoveel verschil maakt zeg!

De foto ziet er niet "bewerkt" (kan soms nogal overdreven worden) uit, maar er zit veel meer "leven/snelheid" in als voor bewerking.

jivecar

De bewerkte foto ziet er veel frisser uit; het verscherpen heeft een positief effect gehad. De foto oogt duidelijk lekkerder. Het groen is misschien iets te groen (misschien witbalans iets koeler zetten (< tussen 5300-5900k?) om het groen iets te neutraliseren. Maar duidelijk een lekkerdere plaat!

peterachterop

kenteken is volgens mij alleen puur om van proef naar proef te rijden. ze gaan hier zaterdags echt niet me naar de gamma.

Remko LvB

Zo dat is idd al een behoorlijke verbetering Marc. Kleuren spreken nu veel meer aan.

Erik van der Velde

Zeker een duidelijk verschil. Ziet er goed uit.  !-!

Marcelo

#25
echt een hele verbetering !-!
Kenteken plaat zit er niet op dit zijn stickers,
anders verliezen ze regelmatig het kenteken.

tijdens normale ritjes zitten de echte er wel op hoor Y

Zo doen ze het igg bij dakar etc dus lijkt mij hier ook het geval

Marc Brouwer

Tussen de klassementsproeven rijden ze gewoon op de openbare weg. De organisatie rijdt rond om te zien of de coureurs zich normaal gedragen in het verkeer. Bij grove overtredingen worden ze gediskwalificeerd.

Op de proeven mogen ze doen wat ze willen, maar daarbuiten zijn ze gewoon normale weggebruikers. Vandaar de kentekens op de auto. Het zijn inderdaad stickers en geen platen.
"We Shall Not Be Moved"

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev