Advertenties


Camera schoonmaken

Gestart door Tim, 28 juni 2008, 07:43:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tim

Het was mij al vaker opgevallen, maar bij sommige foto's die ik maak met m'n Canon EOS 300D zijn er behoorlijk wat vuiltjes te zien.

voorbeeldje:



De stofjes zitten niet op de lens want met een andere lens blijft het probleem hetzelfde. Is de camare door mijzelf schoon te maken, of moet ie daarvoor worden opgestuurd (en weet iemand dan wat dat gaat kosten?)
***:) RMC Kartkampioen 2008 - 2009 - 2010 :)***

Marc Brouwer

Bij Nikon kun je hiervoor naar een Servicepunt rijden in Beverwijk waar ze voor een paar tientjes de sensor reinigen. Ik heb verhalen gelezen van mensen die het zelf geprobeerd hebben en dat is hun niet goed bevallen. De sensor was niet schoon, het alleen nog maar erger geworden.
Dat is het nat reinigen.

Je kan volgens mij ook eerst proberen het vuil weg te blazen met een blaasbalgje. Deze methode zou misschien ook nog wel in de handleiding beschreven kunnen staan. Volgens betekent dit:

a. de lens van de body halen
b. de body met de lensopening naar beneden houden
c. vervolgens met een blaasbalgje proberen het stof te verwijderen.

Belangrijk is de body met lensopening naar beneden te houden anders kan het vuil verder in de body gaan zitten.

Durf je het niet aan, dan zal er altijd mogelijkheden je camera te laten reinigen bij een fotozaak. Let even op de acties.
"We Shall Not Be Moved"

Paultje

snappie

jivecar

De camera kun je laten ook bij ETB laten reinigen (in Roosendaal).
Voor andere nieuwe camera's --> binnen 1e half jaar is 1e reiniging gratis.
Anders betaal je max rond de 30 euro meen ik.

Ik heb zelf een Visible Dust kwast gekocht, werkt erg goed voor droog vuil (stof). De kwastjes zijn wel absurd duur. Maar bespaart mij tot nu toe wel paar ritten roosendaal en reinigingskosten daar.

peterachterop

Als je toch zelf wilt schoonmaken.
Wellicht zit er op de cam een mode om de sensor te cleanen.

Heb op de olympus wel zoiets (cleaning mode) de spiegel klapt dan opzij.

Erik van der Velde

Als je het aandurft zou ik hem gewoon zelf schoonmaken. Ik gebruik zelf swabs van green clean genaamd wet & dry en ik krijg alle stof er goed mee weg. Kost iets van 25 euro en dan krijg je 3 setjes, dus 3x schoonmaken.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev