Advertenties


Hulp gevraagd!! Bij versterker/subwoofer!!

Gestart door Marcelo, 3 november 2007, 02:40:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcelo

ik heb Gisteren een subwoofer gekocht van Caliber een 700 watt rms woofer (zie foto)


en daarvoor licht een 1100 watt versterker echt een joekel :S (Zie foto)


Ik heb de versterker aan gesloten met de normale kabels die ik nog had van mijn vorige (kleine) versterker/woofer

deze kabels zijn net zo dik als mijn speakerkabels, nu is mijn vraag:

Moet ik de kabels vervangen voor dikkere??
Zoja welke dikte??

Ik vraag me ook af of ik ook een condensator moet hebben???
ik gebruik namelijk langena het vermogen van de versteker niet!!!
dus lijkt mij een condensator niet nodig.

Maar heb hier geen verstand van vandaar.

Ik heb vandaag de versterker en sub mooi weggewerkt (zodat er nog een tas boodschappen bij kon :P)
En ik dacht laat ik die versterker eens wat harder draaien en ja hoor mensen liepen 15 meter verderop en die keken achterom :D

hetgeen wat ik niet vertrouwde was, dat mijn radio verlichting begon te dimmen/ knipperen het lijkt of hij de voeding van me radio weg slurpte :?

Ohja en het is een 6 kanaals versterker heb ik me laten vertellen 8)7

nu zag ik, dat ik mijn voor en achter speakers er ook op kan doen, tenminste als outputt.
wand als ik aan de andere kant van de versterker kijk worden ook die speakers aangestuurt doormiddel van tulp stekkers
Hoe moet ik die dan aansluiten??
er zit namelijk maar 1 uitgang voor de tulpstekkers van mijn subwoofer in de achterkant van mijn radio.

Zou ik die stekkers dan moeten splitsen?? dus een verdeler tussen zetten?

ik hoor het graag, (alvast bedankt)
Gr Marcel !-!


Nick Mattheus

die kabel zou ik maar direct vervangen als ik jou was ;)

echt niet zo gezond hoor 8)7

en natuurlijk ook effe een zekering erbij tussen zetten (afstand zo kort mogelijk tege de batterij)
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

TrickeY

de winkel waar je de kabel gaat halen kunnen ze je vragen denk ik ook haarfijn uitleggen, zoek naar een winkel die niet zo groot is, die weten er vaak wel wat vanaf.

Reinier Goorden

De link die je legt snap ik niet helemaal. Hoe groter de winkel hoe minder ze er vanaf weten :?

Marcelo

oke jongens bedankt :D

iemand nog een idee hoe ik mijn normale speakers erop aan kan sluiten??

Ohja en Nick, een zekering is dat echt nodig ?? de versterker zelf is al afgezekert vandaar??

alvast bedankt jongens !-!

TrickeY

Citaat van: Reinier op  3 november 2007, 13:40:51
De link die je legt snap ik niet helemaal. Hoe groter de winkel hoe minder ze er vanaf weten :?

nee zo is het ook weer niet, maar naar enkele ervaringen bijv bij mediamarkt, kwam ik er achteraf achter dat die man er niet zo heel veel vanaf wist. zulke dingen. ze kunnen mooi praten enz...
bij een kleiner iets weten ze vaak wat meer. naar mijn ervaringen dan.

Marcelo

ja indd ik begrijp wat je bedoelt  !-!

in zwolle zit een caraudio zaak Mura heet die volgens mij.
Daar betaal je alleen heel goed voor,
en mijn vragen leken mij niet zo heel moeilijk, in iedergeval niet moeilijk genoeg om naar zwolle te rijden :P

maar bedankt heh !-!

Nick Mattheus

een zekering is echt wel nodig ;)

stel je voor mocht er toch iets met de kabel gebeuren is er zelfs gevaar dat je meggie in vlammen opgaat dus 8)7

grtz
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

Marcelo

oke :P dus het is aan te raden om de versterker en sub nog even niet te gebruiken??

Erix

Beste Marcelo

regel 1 bij caraudio... zorg voor goede voedingslijnen en zeker deze goed af!
die zekering die in je versterker zit beschermt je versterker zelf. De zekering waar Nick het over heeft is een zekering die dicht bij je accu komt te zitten in de plus lijn om je auto te beschermen! Ik ken meerdere auto's die zijn uitgebrand doordat deze zekering ontbrak... geloof me, dat wil je niet meemaken.

Wat betreft de voedingslijnen kijk even hoeveel ampere de zekeringen van je versterker zijn en houd dan deze tabel aan:

mm²Zekering (Ampere)
0,56
112
1,518
2,525
435
650
860
1680
2095
25110
35130
53160
70180
95220
Wanneer je voeding dik in orde is en je dynamo niet half vergaan zul je geen condenator nodig hebben.

Wat betreft je mid-hoog luidsprekers, deze kun je inderdaad gewoon op de betreffende versterker outputs aansluiten. Of je de inputs ook aan moet sluiten verschilt per versterker. Deze versterker heeft waarschijnlijk per output een input signaal nodig en zul je dus inderdaad met splitters moeten gaan werken.
ZX-Audio · the finest audio products around

Marcelo

Erix,

Super bedankt  !-!

het is nu helemaal duidelijk :)

Ik heb momenteel de stroom nog via de radio lopen.
is dat een probleem?? wand deze is ook gezekert toch?

of moet ik per direct een dikke kabel gaan halen??
Of kan dat maandag gewoon, dat ik dan uiteraard de versterker naar het minimale draai?

hoor het graag,
nogmaals bedankt !-!

TrickeY

#11
Citaat van: Marcelo op  3 november 2007, 15:45:52
ja indd ik begrijp wat je bedoelt  !-!

in zwolle zit een caraudio zaak Mura heet die volgens mij.
Daar betaal je alleen heel goed voor,
en mijn vragen leken mij niet zo heel moeilijk, in iedergeval niet moeilijk genoeg om naar zwolle te rijden :P

maar bedankt heh !-!

En die mura is die exact de zaak die ik bedoel,
DIE mannen weten waar ze over praten.
daar heb ik ook alles vandaan!

en een versterker is altijd een dikke kabel nodig, die van jou iig wel. en die moet je opnieuw leggen, de + rechtstreeks naar de accu met een vliegende zekering 20 cm bijvoorbeeld vanaf de accu.
de min precies hetzelfde, een dikkerd. zorg dat hij goed massa kan maken ergens aan de carroserie in je kofferbak fzow.

dus ik zou ff wachten met gebruiken, ga eerste de goede kabels leggen en ga dan het spul testen enz...

Marcelo

oke hartstikke bedankt man !-!

Nou moet ik nog maar even wachten met knallen :P ;(

maarja het is niet anders ;)
bedankt voor de info,
Gr Marcel

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev