Advertenties


Waar hebben jullie je tweeters geplaatst

Gestart door erik161, 1 juli 2005, 07:39:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erik161

ik ben niet zo electrotechnisch aangelegd, zo zie je maar weer hoe je een notch-filter moet plaatsen. Dat wist ik niet, ik dacht dat je van je huidige filter een notch-filter moest maken. Als ik erover nadenk, is mijn mening onlogisch. Bedankt voor je uitleg.

Geen idee hoe ik nu praktisch verder moet gaan. Theoretisch snap ik um wel, maar hoe en wat uit te voeren?
Ik draaf nog even door met mijn ervaringen. De enige amp die ik gebruikt heb is een MTX pro Blue Thunder 4x50W. Ik had er eerst een composet van Next Audio Emotions ALS16 in liggen, maar deze vond ik te schel klinken. Daarom heb ik er nu een Morel Hybrid 6 in geplaatst. Een hele verbetering, maar toch klinkt het me te schel. Deze versterker kost, volgens de boekjes, NLG 2199,00 maar ik heb hem bij Ron de Vries voor ongeveer NLG 350,-- gekocht. De meeste mensen vinden dit een goede SQ versterker.

Het oorspronkelijk probleem vind ik nog steeds lastig te beschrijven, maar termen zoals 'schel' en 'rondzingen' kan ik niet duidelijk omschrijven.
Ik zou eigenlijk meningen van anderen moeten verzamelen, voordat ik in de toekomst een topic zoals deze ga plaatsen. Hoe kun je hulp vragen, zonder dat je je kern probleem helder kunt verwoorden.

Erix

Vanwaar kom je ergens vandaan?! Anders mag je wel een keertje langskomen dat we samen eens probleem bekijken en het eventueel gelijk oplossen...

Kunt me ook toevoegen op MSN als je wilt... praat wat makkelijker en directer als dit ;)
ZX-Audio · the finest audio products around

erik161

Ik ben inmiddels al weer een stukje verder gekomen. M'n MTX versterker laat ik repareren, omdat deze slecht werkende potmeters heeft. Tevens heb ik m'n morelset aangesloten op de Audison Srx 2s. Deze gebruikte ik eerst voor mijn sub.

Ik moet deze nog afregelen, nu speelt ie full. Mijn eerste indruk is dat de Audison zeker geen slechte versterker is. Veel detail, maar ik vind hem veel technischer spelen dan de MTX. Nu ik weet dat ik een goed werkende versterker aangesloten heb, kan ik beter kijken wat nu het probleem is.

Het probleem is de rechter woofer. Niet de tweeters, zoals ik eerst dacht. Ik hoor nu dat de rechterwoofer last heeft van het mid-hoog. Het lijkt net alsof het signaal wordt vervormt. Ik heb dit probleem eerder gehad met m'n Next speakers. Ik heb alle kabels nagekeken en het valt me op dat de voedingskabels heel dicht bij de kabels van de rechter speaker lopen. Bij mijn auto kan dit bijna niet anders, omdat de doorvoertulle (vanuit motorruimte) en doorvoer (naar de deur) bijna naast elkaar liggen.
De speakerkabels lopen op sommige plekken parrallel aan de stroomkabels (1x 35mm & 1x16mm). De filters zijn op ongeveer 15-20 cm van de voedingskabels geplaatst.

Nu heb ik gelezen dat de spanning in speakerkabels hoger is dat door line kabels, maar het kan misschien wel de veroorzaker zijn van al mijn problemen.

Ik ga nu eerst het volgende proberen:
- Woofers wisselen (Links <-> rechts)
- Filters wisselen (Links <-> rechts)
- Alle rechterspeaker kabels zo ver mogelijk weg van de stroomkabels plaatsen.

Het is misschien ook mogelijk dat ik de accu eruit haal en zorg dat alle voedingskabels minimaal een halve meter bij de filters en kabels terecht komen. Dit is natuurlijk alleen om te testen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev