Advertenties


Boombox calculator...

Gestart door Super 5 Devil (STARLET), 7 juni 2005, 00:38:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Super 5 Devil (STARLET)

ja ik ben eigenlijk op zoek naar een Megane onderlip voor onder de voorbumper... kom ik op dit forum terecht kan ik mooi mijn boombox calculator met jullie delen. Gewoon downloaden en bereken je basspoortlengte, crossovers, etc... Ik had een jaar of wat terug wat tijd over :)

http://83.118.83.128/x/boombox/boombox3.zip

Heb je een bumperlipje mail me dan even op super5@zonnet.nl

Groetjes Dustin
Toyota Starlet eigenaar :P

Erix

Leuk geprogrammeerd....

Alleen jammer dat je er eigenlijk weinig nuttigs mee kunt doen. De belangrijkste zaken voor het ontwerpen van een behuizing heb je er niet inzitten.
ZX-Audio · the finest audio products around

Supertje5Speciaal

Voor mij wel en uiteindelijk heb ik het toch voor mezelf geprogrammeerd. Het is de complete how to bouw een baskist van MTX alleen dan als programma gemaakt... de berekeningen enzo heb ik van de MTX website afgehaald en er een programma van gedraaid... Dus als het niet goed is, ligt het niet aan mij maar aan MTX ;) als het niet bruikbaar is dan haal de link maar weer weg hoor... even goede vriendjes :)

Erix

Beste Dustin,

Het is absoluut geen kritiek op jouw werk, de oorzaak ligt bij MTX. Ik waarschuw alleen degene die denken hun ei van columbus te hebben gevonden te laten zien dat het geen ei is maar een kei. Het enige wat er namelijk met dat progje wordt berekend is de acoustische eigenresonantie van de luchtmassa in een behuizing, eventueel met Helmboltz resonator (bass-reflex opening). Echter de bron waarvoor de behuizing wordt ontworpen blijft geheel achterwege wat als gevolg heeft dat het 'ontwerp' uiteindelijk nergens op slaat.

Elke luidsprekerunit heeft zijn eigen unieke elektromagnetische-, mechanische- en acoustische eigenschappen. Bij een gesloten behuizing spelen deze niet zo'n enorme grote rol (mits de luidsprekerunit voor een gesloten behuizing geschikt is). Hier komt meer de inhoud (frequentie afval), unit plaatsing, bracing en vorm kijken. Wanneer er helmholtz resonatoren, compressiekamers, hoornverlopen e.d. gebruikt worden, wordt het toch wel ineens een heel wat ingewikkelder verhaal. Hier gaan de eigenschappen van de luidsprekerunit een extreem cruciale rol spelen. Ik zal er niet verder op ingaan aangezien dat hier waarschijnlijk niet gewenst is maar met een verkeerde behuizing is het einde sneller zoek dan je zelf denkt. Een luidspreker unit met als opgegeven thermische belastbaarheid van een geweldige 1500Watt kun je bijvoorbeeld met zo'n 50 watt wel uit zijn ophanging laten springen. Kijk dus een beetje uit als je iets anders gaat bouwen dan een gesloten behuizing...
ZX-Audio · the finest audio products around

Gerard Paas

wijze woorden Erix :D je kunt niet zomaar een kissie in elkaar flanzen, d'r komt heel wat meer bij kijken.
degene die mijn subkist heeft ontworpen en gebouwt heeft er stevig voor moeten leren (ingieur in de caraudio techniek) :P
www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev