Advertenties


Geluidsinstallatie kofferbak maken

Gestart door Jordi_Cabrio, 5 april 2011, 22:07:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jordi_Cabrio

ik heb al een aantal ideetjes gezien hier op het forum van hoe je een geluidsinstallatie kunt inbouwen:





Ik wil het graag zo ongeveer hebben, als ik straks woofers ga kopen.

kan ik er dan gewoon een kist om heen maken?
Wat voor soort hout moet ik gebruiken?
Hoe bevestig je het hout aan elkaar?
Waar moet ik rekening meehouden?
Of te wel wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen of er nog een speciale grote is voor de kisten?
en moet er een gat in zitten?

een bult vragen haha maar dan weet ik het allemaal zeker:)

www.tshirt-bedrukken.nl
Ik maak ook stickers naar je eigen wens

sjerrie

Je kunt 2 schuine kisten maken en die op de bodemplaat vastzetten.
Het hout wat goed is voor speakers is mdf. Wordt het meest gebruikt door het effect op de klank. Er zijn andere houtsoorten maar dat is een ander verhaal.
Het hout kun je het beste op maat zagen met een tafelzaag of cirkelzaak zodat de randen goed recht zijn. Er zijn verschillende verbindingen die je kunt gebruiken. Pm je email anders even dan kan ik je morgen de beste verbinding doormailen.
Je hoeft dan enkel te lijmen. Als het goed past en vol verlijmd zit hoef je niets te kitten of te schroeven. Ook moet je in de kist ribben maken om het resoneren van je kist tegen te gaan.
Dit om een stevigheid te creeren.
Als je het simpel wilt doen kun je een vierkante box maken met een gat erin maar om er echt goed geluid uit te krijgen moet je rekening houden met de subs qua specs, inhoud van de kist en evt opvulling. Een kist van 18mm dik mdf zal meer resoneren dan een van 2 x 18mm wat vol verlijmd is. Je bass zal dus strakker klinken en minder trillen. Bass voel je harder doorkomen.

Dus eigenlijk heb je 2 keuzes: db-drag met veel db's of sound quallity.
Daar ligt ook vaak de keuze watvoor soort kist dat je wil. Gepoort, bandpass, open-air of gesloten.

Oh ja, qua houtlijm kun je het beste de witte lijm nemen. Lekker simpel en is het meest gebruikt door meubelmakers, timmerlui en houtbewerkers. Bruislijm kan maar is niet nodig omdat het niet hoeft te vullen bij goed zaagwerk. Ook niet de snelle lijm nemen of de watervaste. Mdf moet je zoiezo even in de grondverf zetten tegen het vocht.
~Just got Maggied~

sjerrie

En daarbij heb je een cabrio dus zijn er ook andere factoren waar je rekening mee moet houden. Kan de kist weleens uitrekenen voor je als je weet welke subs je neemt.
De specs van de subs tellen ook mee bij een goede install namelijk. Speelfrequentie, uitslag, grootte vd subs zijn wat factoren
~Just got Maggied~

Jordi_Cabrio

Ik weet nog niet echt welke subs ik neem, heb jij misschien een idee?
wat gebeurt er als ik dit doe: (bijvoorveeld) een mdf plaat waar ik een gat in maak voor een normale sub. en deze schuin in de hoek zet van de kofferbak zodat hij eigenlijk van zelf die bak vormt, zou dit kunnen?
www.tshirt-bedrukken.nl
Ik maak ook stickers naar je eigen wens

sjerrie

Qua subs zijn er veel opties maar voornamelijk de prijzen en budget.
Mdf plaat kan maar dan krijg je free-air en heb je meer vermogen nodig. Zoals je het zegt gaat het niet werken helaas. Het beste kun je een paar kisten maken en daar de subs in tegenover free-air.

Mail je morgen even wat sites met info en goede lijmverbindingen.
~Just got Maggied~

Jordi_Cabrio

Ja is goed dat zou wel mooi zijn,

maar die kisten die ik dan misschien ga maken moeten die gesloten zijn of moet daar een gat bij in?

Bedankt voor je reactie en ik wacht de mail af:)
www.tshirt-bedrukken.nl
Ik maak ook stickers naar je eigen wens

sjerrie

Ligt er ook weer aan. Je kunt gepoorte of bandpass kisten maken. Maar vaak is een gesloten stijve kist veel strakker en daardoor beter voelbaar. Gepoort of bandpass rolt meer door. De sites die ik je doorstuur staat heel veel info op hoe of wat. Je kunt ook niet zomaar een gat erin maken. Vaak is een poort ook met een buis eraan beter omdat zo ook druk wordt opgebouwd die via een omweg afvloeit.
~Just got Maggied~

Erix

Voordat je begint met allerlei spullen aan te schaffen en wat plankjes aan elkaar gaat lijmen moet je eerst jezelf afvragen wat je wilt bereiken met je audio installatie.

Wanneer je dit voor jezelf hebt besloten kunnen we je eigenlijk pas echt verder helpen.
Een ding kan ik je wel alvast meegeven... als de looks niet je hoogste prioriteit is kun je met een cabrio het beste gaan denken aan een 4e orde band-pass behuizing en daarop je subwoofer uitzoeken.
ZX-Audio · the finest audio products around

sjerrie

#8
Citaat van: Erix op  6 april 2011, 16:17:24
Voordat je begint met allerlei spullen aan te schaffen en wat plankjes aan elkaar gaat lijmen moet je eerst jezelf afvragen wat je wilt bereiken met je audio installatie.

Wanneer je dit voor jezelf hebt besloten kunnen we je eigenlijk pas echt verder helpen.
Een ding kan ik je wel alvast meegeven... als de looks niet je hoogste prioriteit is kun je met een cabrio het beste gaan denken aan een 4e orde band-pass behuizing en daarop je subwoofer uitzoeken.

Inderdaad, band-pass zou het moeten doen omdat dit meer "rolt"
Gesloten is te strak voor een cabrio.
Gepoort zou nog kunnen maar dan heb je toch wat meer vermogen nodig.

@eric, zijn de subs van mac nog steeds zo goed als ze vroeger waren ?
Ben eigenlijk op zoek naar een oldskool mac sub.
Past goed bij de apple ipad en iphone in de mag's ;)

Ps kijk eens op de site van eric, hier staat al veel info op wat er nog meer bij komt kijken
http://www.zx-audio.nl/?target=t
~Just got Maggied~

Jordi_Cabrio

ik wil graag even een test subwoofer maken
nu heb een losse woofer van mac audio 800watt
(foto)

Graag wil ik een behuizing maken zodat deze onder mijn lage gedeelte van mijn kofferbak past.
hoe groot moet mijn behuizing zijn? en kan er gewoon een gat in met een iets langere buis?

Gr Jordi
www.tshirt-bedrukken.nl
Ik maak ook stickers naar je eigen wens

RobScénic

Laat je eens adviseren bij een goede car-audio zaak. Zij kunnen een berekening maken voor de inhoud van de kist, zodat jij met je hoogte- en breedtematen van de cabrio, de diepte kunt bepalen. Ook kunnen zij je adviseren welke diameter de bassreflex (pijp) moet zijn, en welke lengte deze moet hebben. Deze zullen zij ook kunnen leveren, evenals de kabelterminal. Ook kunnen zij je adviseren of het nodig is om de kist te isoleren enzovoorts.
Maar zoals al meermalen aangehaald, wat wil je bereiken? Wil je gewoon hard kunnen knallen, of neem je genoegen met wat minder volume, maar wil je snaarstrak? Wil je een hele diepe bass, of een droge?
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Erix

Het probleem met bijna alle cabrio's en ook bij veel sedans is dat de kofferbak een geheel afgesloten ruimte is. Wanneer je hier een gesloten behuizing of een BR-behuizing in zet die met een mooi berekeningsprogramma'tje is berekend niet doet wat je denkt dat ie doet. Dit komt doordat al die programma's er vanuit gaan dat de omgeving waarin de subwoofer speelt oneindig groot is (in ieder geval veeeeeel groter dan de gesloten kofferbak). Gevolg hiervan is dat de subwoofer vanuit de kofferbak veeeel meer tegendruk krijgt dan dat er gesimuleert is waardoor het gehele plaatje totaal niet meer klopt.

Omdat bij een 4e orde bandpass de subwoofer zelf al in 2 aan elkaar gekoppelde behuizing speelt telt alleen de tegendruk bij de bass-reflex poort en de koppeling naar je cabine nog wanneer je de bass-reflex poort door je ski-luik laat spelen. Afhankelijk van de beschikbare ruimte onder het verlaagde deel van je kofferbak kies ik meestal met mijn klanten een goede subwoofer combi uit (meestal 2x 10"). De afmetingen van de behuizing en eventuele poorten hangen dan af van de gebruikte subwoofers, geluids wensen van de klant en van de auto. Afhankelijk van de wensen van de klant wordt dan de auto akoestisch ingemeten en elke subwoofer unit op parameters doorgemeten (hier zit vaak nog redelijk wat verschil in). Bij wedstrijd auto's of veeleisende klanten wordt daarna ook nog de gehele installatie akoestisch en op impendantie (elektrish) wordt na gemeten en eventueel gecorrigeerd. Ook kunnen eventueel resonanties in de behuizingen kunnen worden opgemeten voor de echte puristen. Het hangt dus helemaal van je eigen wensen af hoever je uiteindelijk gaat.

Dus op je vraag met hoe groot moet de behuizing zijn en of er een 'gat' met buis in moet kan ik niet zomaar beantwoorden.

@sjerrie: Mac Audio, wat kan ik erover zeggen... zelf gebruik ik het vooral als low-budget product en raad het ook meestal niet aan wanneer mijn klanten wat meer eisen stellen dan alleen wat gedreun. Gekeken naar prijs/kwaliteit vind ik zelf de Earthquake DBXi subwoofers zeer goed. Voor die prijs ben ik nog geen subwoofer tegen gekomen die daar tegenop kan.
ZX-Audio · the finest audio products around

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev